סיכום: יהושע פורת – פתרונות אפשריים לבעיית הפליטים

סיכום: יהושע פורת – פתרונות אפשריים לבעיית הפליטים

יהושע פורת, פתרונות אפשריים לסוגיית הפליטים (יום עיון במסגרת התכנית ללימודים פלסטיניים – סוגיית הפליטית הפלסטינים וזכות השיבה, אוניברסיטת תל-אביב, 2003):

מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית

ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית – סיכומי מאמרים

סיכומי מאמרים במדעי המדינה

פורת טוען  שזכות השיבה של הפליטים הפלסטינים לבתיהם חשובה להם יותר מהקמת מדינה פלסטינית, התביעה נשמעת לעיתים קרובות בעולם הערבי , אף מהמתונים בו ומשקפת את העמדה של העילית התרבותית הערבית. לטענת פורת, היא אשר קובעת  וכשיגיע רגע האמת, לא תהיה זכות לאיש לסטות ממנה ימינה או שמאלה.

 מה הכוונה ב"זכות השיבה אל המולדת"?

פורת טוען שלא בהכרח מדובר בשיבה אל 'המולדת הקטנה', אלא לאור החינוך בבתי הספר הפלסטינים מדובר בשיבה אל מולדת של 'אומה ערבית אחת [שיום אחד תתאחד] מהמפרץ הפרסי עד האוקיינוס האטלנטי'. בנוסף, לפי פורת, זכות השיבה, והתביעה להחזרת המולדת, אינה בעלת כוונה פוליטית, אלא תביעה אישית-קונקרטית להחזרת הבתים והאדמות המקוריות שלהם.

 התוצאה הסופית של תביעה זו, אם תתגשם, היא שינוי דמותה של ישראל והפיכתם של המיעוט הערבי, אזרחי ישראל לקהילת רוב, לכן התמיכה של ערביי ישראל בזכות השיבה לא מפתיעה את פורת. מצד שני, פורת תוהה מדוע הפלסטינים, החיים כיום תחת שלטון דיכוי ערבי, מעוניינים בכך, שהרי לאור עמדתם, בישראל חיים הערבים, אזרחי  ישראל, תחת משטר של דיכוי. פורת מיישב ל את הסתירה בכך שהפלסטינים למעשה מעוניינים לחסל בדרכי שלום את מדינת ישראל (דבר שלא הצליחו לעשות באמצעות מלחמה כמובן).

 ומה בכל זאת ניתן לעשות? מצרים ולבנון לא מתאימות לקלוט את הפליטים מבחינת התרבות המקומית, לעזה ולגדה אין את התנאים הטבעיים המתאימים להפוך "להונג קונג" [ביטוי של פורת], לכן הפתרון האידיאלי הוא שירדן שתקלוט את הפלסטינים: כלומר משום שלפי פורת אין הבדל דמוגרפי אתני בין הצד המערבי של הירדן לבין צדו המזרחי, הם צריכים להיות חלק מיישות מדינית אחת. ההצדקות הן רבות: ההבחנה שעושים בין ירדן לפלסטינים היא מלאכותית ונעשית מטעמים פוליטים [פורת מביא ראיות לכך שבתק' המנדט הבריטי היה קשר הדוק בין הפלסטינים לירדן], הקמת מדינה פלסטינית בגדה המערבית [בתנאים דומים לאלו כיום], תיצור סיכון לישראל ולירדן, שטחה של ירדן גדול פי 3 מזה של ישראל וכן יש בה אוכלוסיה מפותחת יחסית ומשכילה ביחס לעמים ערבים אחרים.

ראה גם  בני מוריס- לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים

היווצרות בעיית הפליטים הפלסטינים

חנה ארנדט על הזכות לזכויות

מהי הזכות הבסיסית ביותר שיש להעניק לכל אדם? הפילוסופית חנה ארנדט על הפרדוקס של זכויות האדם ועל הזכות לקבל זכויות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: