יסודות השיווק: תפקידו של השיווק

תפקידו של השיווק היא לתת לצרכן את התחושה כי הערך שהוא הפיק מהמוצר שרכש הינו מקסימלי- תחושת ערך גבוהה ושביעות רצון השואפת למלאה.

קיימות מספר שיטות לשיווק:

תפיסה ייצורית –

תפיסה שהתחילה עם המהפכה התעשייתית. הדרך שבה אני כיצרן יכול להצליח היא ע"י: לייצר את המוצר הכי בזול ולדאוג לזמינותו המכסימאלית. הדרך לעשות זאת היא ע"י צימצום העלויות. ההנחה שעומדת מאחורי תפיסה זו: הצרכן יקנה את הזול ביותר הזמין ביותר והוא יודע להשוות מחירים (לחם).

תפיסה מוצרית –

בכדי להצליח צריך לייצר את המוצר באיכות המקסימאלית בהשוואה למתחרה. ההנחה היא שהצרכן יודע להבחין בין איכויות ולכן הוא יקנה את הטוב ביותר (תרופות).

התפיסה המכירתית –

תפיסה שאפיינה את שנות ה-50. כדי להצליח צריך להפעיל על הצרכן יותר מאמץ לאורך יותר זמן בהשוואה למתחרה. החברה שעושה יותר מאמצי שיווק ופרסום היא זו שתזכה ליותר הצלחה. ההנחה היא שהצרכן יקנה בעקבות השכנוע החזק ביותר באותו רגע. התפיסה המכירתית טוענת כי זו הצלחה לטווח קצר.

התפיסה השיווקית –

הדרך להצליח היא לאתר קבוצה מספיק גדולה של פרטים אשר ניתן לזהות בקרבם צורך בר סיפוק ואשר ניתן להפנות אליה מאמץ שיווקי מתואם. התפיסה השיווקית טוענת כי זו הצלחה לטווח ארוך. ההנחה היא שהצרכן ישאף לספק את הצורך שלו בצורה המיטבית.

תפיסת מכירות מול תפיסת שיווק:

נקודת המוצא: מכירות- יצרן, שיווק-קהל המטרה

ההתמקדות: מכירות- מוצר, שיווק- צרכן.

האמצעים: מכירות- מכירות וקידום, המאמצים, שיווק- שיווק משולב עם מכירות וקידום.

מטרות: מכירות- רווח מנפח מכירות, שיווק- רווח מהשבעת רצון.

התפיסה השיווקית החברתית:

כדי להצליח צריך לאתר קבוצה מספיק גדולה של פרטים אשר ניתן לזהות בקרבם צורך בר סיפור ואשר ניתן להפנות אליה מאמץ שיווקי מתואם ובה בעת להוכיח דאגה לחברה האנושית. (דוגמא לכך הן חברות איפור שלא עושות ניסויים בבע"ח). ההנחה היא שהצרכן ישאף לספק את הצורך בצורה המיטבית ובה בעת לתרום לחברה.

יסודות השיווק

אסטרטגיה שיווקית

הערכת יחידות עסקיות

תכנון שיווקי

מידע ומחקר בשיווק: פילוח שוק

ניהול קשרי לקוחות -CRM

התנהגות קונים

מדיניות מוצרים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: