ניקס: אלת הלילה שהפחידה אפילו את זאוס

ניקס היא אלת הלילה היוונית, ובתו של כאוס. אמרו עליה שהיא מאוד יפה. מקום הולדתה של ניקס לא היה בכדור הארץ אלא בגאיה אלת האדמה הקדומה. אומרים שהיא נוצרה בסמוך לתחילת הזמן. ביתה נמצא במעמקי העולם התחתון של האדס. לניקס יש דמות צללית, מה שהופך אותה לאישיות מושלמת של הלילה. באמנות העתיקה ציירו את ניקס בשלוש דרכים שונות. היא הייתה מכונפת, במרכבה או הוכתרה באור של ערפילים אפלים. היא מיוצגת על ידי ירח וכוכבים.

ניקס, אלת הלילה. גוסטב מורו, 1880

ניקס היא אלילה ייחודית מאוד. היא יכולה להשפיע על האנושות בצורה טובה או רעה. ביכולתה להביא שינה או מוות למין האנושי. אפילו זאוס פחד מניקס כי היא הייתה מבוגרת וחזקה ממנו. ניקס התגורר בטרטרוס, מקום של ייסורים, סבל וחושך. אולם למרבה הפלא, ניקס היא לא בדיוק האנשת הרוע במיתולוגיה היוונית. היא מעולם לא דיברה על כך שעשתה משהו "יותר רע" מזו של זאוס עצמו בכל מיתולוגיה. עם זאת, בגלל טבעה המסתורי והאפל, רבים רואים בה יותר דמות נבל ממה שהיא נראית.

ניקס התחתנה עם ארבוס, אלוהי החושך. ניקס וארבוס הפיקו את המרה (יום) ואייתר (אור). המרה היא ההפך של ניקס. ניקס הביא את הצעיף הכהה במשך הלילה, בעוד המרה גירשה כל בוקר את הערפילים האפלים. באופן מעניין, ניקס הצליחה ליצור רוחות אפלות משלה כולל גורלות, שינה, מוות, סכסוכים וכאבים כמו למשל אל הנקמה נמסיס.

סיפור מעניין התרחש בין בנה של ניקס היפנוס (אל השינה) לזאוס. הרה , אשתו של זאוס, אלת הלידה והנישואין, ביקשה מהיפנוס להרדים את זאוס. היא ניסתה לתכנן נגדו, בזמן שהוא ישן. אך היפנוס לא היה חזק מספיק כדי להרדים את זאוס. שהחל לרדוף אחר היפנוס . ניקס אפשרה לבנה מקלט במערה שלה. זאוס פחד מדי ממנה ונסוג לאחור.

ראו גם: רשימת האלים במיתולוגיה היוונית

מבוא קצר למחשבה של חנה ארנדט

מבוא קצר להגותה של חנה ארנדט עם ביוגרפיה, קישורים למאמרים, ציטוטים וסקירה של ספרי חנה ארנדט כמו "יסודות הטוטליטריות" ו"אייכמן בירושלים"

עוד דברים מעניינים: