סיכום: מהלך מלחמת העולם השנייה

בפתח מלחמת העולם השנייה גרמניה פולשת לפולין ב-1 לספטמבר 39'. גם אחרי שגרמניה כבר פולשת ישנה תקופה לא קצרה שעדיין בריטניה והמערב בכלל מקווים שהעולם לא ייגרר לזה. אך בהמשך בריטניה מתערבת כיוון שהיא בהסכם עם פולין שהיא מגינה עליה. הכרזת המלחמה בבריטניה ואחריה בצרפת מסמלת את ראשית המלחמה, למרות שבהתחלה של המלחמה עדיין יש תקווה שהמהלכים התוקפניים של גרמניה לא יגררו למלחמה טוטאלית.

בשלב ה-1 של מהלך מלחמת העולם השנייה נפתחות שתי חזיתות, כיבוש פולין, לגרמניה יש רק הישגים, פולשת לצרפת וארצות השפלה והיא מתקדמת לפי התוכנית, סיפחה לעצמה את אוסטריה והמדינות נכנעות לה מאוד מהר. ב-41' בתום שנה מהחתימה על שביתת נשק עם צרפת, כבשה גרמניה את כל חצי האי הבלקני וחתמה על הסכם עם טורקיה. ב-22 ליוני 41' גרמניה לא מסתפקת בפולין ומתחיל מבצע "ברברוסה" עם פלישת גרמניה לרוסיה ללא הכרזת מלחמה. היטלר מפר את הסכם ריבנטרופ- מולוטוב. הייתה זו נקודת המפנה. היטלר רצה משאבים, שטח, לממש את מרחב המחיה. הסלאבים נתפשים ע"י הנאצים כגזע נחות, רק מעט מעל היהודים. בדצמבר 41/- תקיפת פרל הרבור ע"י היפנים.

השלב ה-2 שלב מאוד חשוב במהלך מלחמת העולם השנייה- עד כה בחרה ארה"ב לא להתערב, בסוף היא מתערבת ומכריעה את המלחמה. רוזוולט מצהיב שארה"ב תהיה "בית הנשק של הדמוקרטיות", מכינים את הקרקע למקרה שתהיה מלחמה. ארה"ב ממצבת את עצמה כמי שמובילה את העולם לדמוקרטיה וכד'. ארה"ב מפעילה מדיניות "החכר והשאל", נותנת נשק למדינות. אוקטובר 42'- קרב אל עלמיין-  הדיפת כוחות רומל שאיימו לכבוש את מצרים וכיבוש צפון אפריקה ע"י בעלות הברית. ב-43' תקיפת דרזדן- תקיפת ריכוזי תעשייה בגרמניה ותקיפת איטליה. 6 ביוני 44'- הנחיתה בנורמנדי. הברית האנגלו אמריקנית משיגה עליונות מוחלטת אווירית וימית. אוגוסט 44'- שחרור פריז. הדיפת גרמניה חזרה אל גבולותיה משנת 1919. בריה"מ מתקדמת ממזרח אל מזרח גרמניה. פברואר 45'- ועידת ילטה בהשתתפות צ'רצ'יל, רוזוולט וסטלין, בה נקבע שכל צד יכבוש חלק אחר מגרמניה והכרה בעליונות בריה"מ במזרח. 30 באפריל- היטלר מתאבד בבונקר.

ב-7 במאי חותמת גרמניה על כתב כניעה ללא תנאי.

המלחמה עם יפן נמשכת גם לאחר כניעת גרמניה ומובילה להחלטה על הטלת פצצת אטום במטרה להוביל לסיום המלחמה. 6 באוגוסט 45'- פצצת אטום על הירושימה (כשליש מ350 אלף התושבים נהרגו או הוכרזו נעדרים). 9 באוגוסט 45'- פצצת אטום על נגסאקי (כמחצית מרבע מליון התושבים נהרגו או נפצעו). 2 בספטמבר 45'- נציגי יפן חותמים על כתב כניעה ללא תנאי.

המהלכים העיקריים של מלחמת העולם השנייה

מלחמת העולם השנייה- הרקע לפרוץ המלחמה

השלכות מלחמת העולם השנייה

אירופה אחרי מלחמת העולם השנייה

הרהורים על מאה רבת מכאוב\ רוברט קונקווסט

"התקפת פתע" / אמנון סלע

מבוא לתרבות המערב

בטח יעניין אותך גם:

עת מלחמה: 27 ציטוטים מעוררי מחשבה על מלחמה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: