סיכום: בלונדהיים וקפלן –"רשעות השידור" תקשורת וקלטות בחברה החרדית

סיכום: בלונדהיים וקפלן –"רשעות השידור" תקשורת וקלטות בחברה החרדית

מתוך המאגר: סיכומי מאמרים בתקשורת

הקהילה החרדית זאת קבוצה שבאופן מודע מעונינת ליצור בינה לבין החברה הישראלית בידול, זאת קהילה שבאופן מודע ומובחן מבדילה בינה לבין הקהילה הישראלית. היא תופסת את כלי התקשורת כאיום אדיר עליה מכיוון שהיא לא יכולה לשלוט על מה שמועבר בהם.

המאמר עוסק בקלטות במגזר החרדי, הרבנים החרדים מבינים את הכוח האדיר של אמצעי התקשורת- בעיקר הצעירים שבהם ולכן הם נוטים יותר לשלול אותה .

החשש הוא לא מהטכנולוגיה עצמה אלא מהמסרים שעוברים דרכה, כשאין להם יכולת לשלוט על המסרים , הם מעדיפים שלא יהיו להם טלויזיה ורדיו בבתים. אולם ישנם אמצעי תקשורת שהמגזר החרדי משתמש בהם, בשנים האחרונות גייסה החברה החרדית אמצעי תקשורת מתקדמים להשגת תפוקות יעילות יותר בהפצת המסר המדובר במרחב החברתי שלה. אמצעים מגוונים אלה נעים בין משלוח כלי רכב המצוידים ברמקולים להסתובב בשכונות ולהפיץ מסרים ועד לרתימת לווינים להעברת התוועדויות רבניות מיבשת ליבשת. הקלטת היא זאת שזכתה לתפוצה המרשימה ביותר, אלפים רבים של כותרי קלטות רובם בעברית ומיעוטם ביידיש וכו'. קדמה להן תפוצה ניכרת של קלטות מוזיקה דתית והקלטת המוזיקלית. מקלטות של סיפורים לילדים ועד לקלטות של שיעורים בתלמוד והלכה מקלטות של הדרכה של יעול למשפחה ולבית ועד לכאלה המתעדות כנסים ואירועים פולטים , עדיין הז'אנר הפופולרי ביותר של יצירה חרדית המופץ בקלטות הוא הדרשה הציבורית.

את הקלטות ניתן לחלק לשלושה סוגים:

  1. קלטות מוזיקה תורנית.
  2. קלטות עיוניות – כוללות שיעורי תורה ותלמוד.
  3. דרשות לציבור.

המאמר מנסה להסביר את סוד ההצלחה של הקלטות במגזר החרדי :

  1. הן זולות ויכולות להיות מועברות מאחד לשני, מאוד קלות להפצה.
  2. סיבה דתית תרבותית – הקלטות מאפשרות לשלוט על התוכן. בקלטות ניתן להציע לציבור את הפרשנות שלהם לעניינים ואירועים שקורים (השגחה עליונה וכו'). כמו כן לחרדים ישנה ביקורת מאוד קשה על העיתונות החילונית , יש רדידות מוסרית. הקיום החילוני מאוד רדוד- זה המסר. הרבנים מזהירים מפני הסכנה החברתית והמוסרים הטמונה בתקשורת ההמונים.
  3. סיבה כלכלית – האוכלוסייה ענייה וזהו אמצעי תקשורת מאוד זול.
  4. כשלקבוצה מסוימת אין אפשרות לבוא לידי ביטוי במיינסטריים הם מחפשים אפיקים חדשים .

המאמר מסתיים בטענה שכיום יש טכנולוגיות שמסוגלות להגיע לציבור גדול- ברודקסטינג, יש גם נירוקאסטינג , כלומר שימוש בטכנולוגיות דומות בכדי להגיע לקהילות מצומצמות וקטנות יותר. במקביל לתהליך הגלובליזציה של התקשורת יש יצית אמצעי תקשורת לקהילות קטנות ומצומצמות.

ראה גם:

ממרתון של אסון לאירוע מדיה-מופע טלוויזיוני, תמר ליבס ומנחם בלונדהיים

טכנולוגיה, תקשורת ותעתועים – תעלומת הכבל הטרנס-אטלנטי הראשון וסוגיית הבעלות על אמצעי התקשורת/ מנחם בלונדהיים

מהדינוזאור לעכבר: האבולוציה של טכנולוגיות התקשורת/בלונדהים ושיפמן

חקר החברה החרדית בישראל: מאפיינים, השגים ואתגרים \ קימי קפלן

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: