תוצאות המהפכה התעשייתית

למהפכה התעשייתית תוצאות והשלכות עצומות

  1. הגירה ענקית לעיר
  2. תופעת אבטלה עקב הכנסת מיכון
  3. היווצרות פרולטריון חקלאי ומעמד העובדים

דרך הכנסת מיכון המהפכה התעשייתית באירופה יוצרת אבטלה של מיליונים. פחות ידיים עובדות. כתוצאה מכך, מתרסקת תרבות שלמה; בשנות ה-30 של המאה ה-19 גוברת המחאה באירופה עקב האבטלה והמיכון. מתחילות מהומות חקלאיות ברחבי אירופה. באנגליה מוצאים להורג או מוגלים לאוסטרליה. אנשים רוצים לאכול ומתנפלים על אסמים. המדינה מפעילה כנגד את כוחות הביטחון. העוני של הכפר כבד. ככל שהתקדמת מזרחה כך העוני נעשה כבד אף יותר. באירופה המזרחית מתחזק מעמד הצמיתים. במקומות שונים המיסוי נעשה בלתי נסבל. אנשים מהגרים לעיר בהמוניהם, יוצרים משכנות עוני; אין תנאים היגיניים ותשתית ביוב ואנשים מתים כתוצאה מכך. מיליונים מהגרים מעבר לים ומנסים למצוא את מזלם בעולם החדש. כאשר ישנה הגירה מעבר לים המדינות באירופה מתרוקנות מאוכלוסיותיהן. באירלנד מיליון וחצי מתוך 8 מהגרים מעבר לים. כמובן שהתפתחות התחבורה, היא זו התרמה להגירה ההמונית. מאות אלפי נשים נדחקות לשוליים ועוסקות בזנות ישנה עבודת ילדים בבתי חרושת בקנה מידה אדיר. ב-1850 שליש מכוח העבודה בבריטניה היה ילדים. ואולם, השכר הינו רבע מן שכר המבוגר. עקב כך, השפעות מכריעות על התפתחות הילדים ובריאותם. הממשלה ממנה "מורים" בבתי החרושת שילמדו קרוא וכתוב. חקיקה הובילה לעבודה של 10 שעות ביממה(במקום 12). בקיצור, המחיר של המהפכה התעשייתית הינו כבד מנשוא. הראשונים להיפגע הם השכבות החלשות; זקנים, נשים וילדים.

תוצאה נוספת היא שהמהפכה התעשייתית מובילה לכך שהפער בין עשירים לעניים גדל אף יותר. חייהם של העניים הולכים ונעשים קצרים יותר. תמותת נשים הינה גבוהה בעת לידה. יחס מחפיר לעניים הוביל לסיוע לאוכלוסייה החלשה, אך היו גורמים שניצלו את סיוע המדינה. בד בבד, מתפתחת מודעות מעמדית, קמות תנועות פועלים. מהלך ההקמה אומנם קשה לביצוע(אנשים עסוקים בקיום ואין זמן לדברים אחרים) אך המהלך צובר תאוצה בהמשך. דורות על דורות ממשיכים את אותו תהליך, קמים איגודים מקצועיים הדואגים לשכר בעת מחלה, חופשת לידה לאישה, לוויה ראויה. בפן הפילוסופי, המוסר הוא שאדם עובד ועליו לקבל את ייעודו בעולם. המדינה לא צריכה לעזור. אם אדם גנב פרוסת לחם, הוצא להורג.

תוצאה נוספת של המהפכה התעשייתית היא הסוציאליזם. הסוציאליזם היה האוטופי, צמח בצרפת ונקרא כך משום שמטיפיו דיברו על חברה מושלמת, חיים הרמוניים.מהר מאוד הבינו שזה דבר שלא ניתן להשיגו. הבינו שהבורגנות לא יוותרו מרצון על משאביהם, הפשע לא ייעלם מעצמו. מכאן צמח הסוציאליזם המדעי שהבין שצריך להיות יותר פרקטי. מרקס נולד ב-1815 ונפטר ב-1883. ראה באוטופיסטים תמימים, וודאי שלא מדעיים. נולד בגרמניה, היגר לאנגליה ופיתח את התיאוריה שלו בקפיטל. לפי מרקס, הקפיטליזם הוא רק שלב בהתפתחותה של ההיסטוריה. השלב הבא יהא מאבק מעמדי. הפרולטר יאט ייצאו כנגד הקפיטליסטים ומכאן משפט המחץ: הקפיטליסטים זרעו את זרעי ההרס של עצמם. מה שיחליף את הקפיטליזם יהא הסוציאליזם המדעי. הוא מקים את הליגה הקומוניסטית ויחד עם אנגלס מפרסם את המניפסט הקומוניסטי. הוא אומר לפועלים שאין להם מה להפסיד פרט לכבליהם.

מנגד, המעמד העליון חרד מההפרעות ואי הסדר.

7 ציטוטים שיגרמו לכם לראות את המהפכה התעשייתית באור אחר

 

מה זו המהפכה התעשייתית הרביעית והאם היא כבר החלה?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: