תרבות המערב – סיכומים

מבוא – מה זאת התרבות?
·         העולם היומי שעוטף אותנו, כל הדברים שעוטפים אותנו, זה מה שמבדיל אותנו מכל היצורים בכדור הארץ. אנחנו היצור היחיד בכדור הארץ שהצליח לפתח אלמנט תרבותי.
·         לכולם קודם כל יש את היסוד הביולוגי, מערכת עצבים שמפעילה אותנו. מעבר לזה יש גורמים פסיכולוגיים שמשפיעים על המערכת הזו. לבן אדם יש צרכים בסיסיים, שמשפיעים על התרבות שלנו – אוכל וביטחון.
·         הסדירות מבניות ותפקודיות זה היסוד הבא שמעצב את התרבות שלנו. פיתחנו מבנים חברתיים שבונים ומעצבים את התרבות שלנו. המבנים הפוליטיים, המשפחתיים וכו'.
·         השלב העליון ביותר הוא התנהגות תרבותית. זה מה שאנחנו חושבים שהוא נכון או לא נכון. הבחירות שלנו הם עיניינים תרבותיים. מגיל צעיר מחנכים אותנו לחשוב ולהתנהג בדרך מסויימת.
–          שכלול כלים – הארכה, הרחבת הגוף. הביאו את הגוף למרחבים הרבה יותר גדולים.
–          פיתוח הפעילות המאורגנת של הציד וליקוט המזון – פיתוח ארגונים שיעזרו לו להשיג את שני האלמנטים הבסיסיים – אוכל ובטחון.
–          ראשית הארגון החברתי – יצירת משפחה לא רק למטרות רבייה.
–          גילוי השימוש באש
–          מערכת סמלים משמעותיים – האדם יצר מערכות סמלים שבעזרתם הוא הצליח להעביר מחשבות, ידע ומידע לדור הבא וללמוד מדורות קודמים את הידע שלהם: שפה, אומנות.
ונהן גוטפריד הרדר – פיתח את מושג התרבות. חוקר לשון במאה ה-18. הרדר מתייחס למושג קולטור – KULTUR. מבחינתו מה ששומר על העם כקבוצה מאוחדת אחת זאת התרבות. מתוך התפיסה הזאת התפתחו 2 תפיסות תרבותיות:

 

הוויכוח בין שתי האסכולות הללו נמשך עד היום. כיצד אנו מגדירים תרבות. מתוך וויכוח זה צמח תחום שלישי, אסכולה שלישית שהיא חוקרת תרבות פופולארית.
טענת התרבות הפופולארית היא שתרבות תמיד משלבת בין התרבות הגבוהה לתרבות העממית. תרבות הפופ אומרת שלא מספיק לצור את החברה, אלה שהתרבות היא זאת שמאפשרת לנו לשרוד. התרבות הזאת מאפשרת לעם לשרוד בחיי היום יום. למשל קבוצת עבדים שחייה בתת תנאים הם פיתחו תרבות משלהם – שירים וריקודים. זה משכיח את הצרות של היום יום.
יש ביקורת שהתקשורת היא תרבות יותר מידי תרבות פופולארית, היא רק דרך לא לחשוב. האליטות תמיד ידעו שהתרבות הפופולארית בעצם מציגה מה שהעם באמת חושב, מה שהעם בעצם רוצה נמצא בתרבות הפופ.יש גישות ביקורתיות כלפי התקשורת שומרת שמה שהיא עושה זה לתת בידור לעניים, שהם לא יחשבו. לדעתם. הם נותנים לנו לפעמים לשחרר לחץ.
התרבות הפופולארית העכשווית קשורה לתהליך הגלובליזציה. בעוד שבעבר היו לנו תרבויות משופתות שהיו מקומיות למשל לשבט שלי, שונה מתרבות משותפת של שבט אחר, כי פעם השבטים לא ניפגשו. תהליך הגלובליזציה יותר תהליך של תרבות פופולארית שזהה בכל העולם.
עד שנות ה-70 של המאה ה-20 הייתה ביקורת מאוד גדולה בקרב מדינות העולם המתפתח, והביקורת הייתה שהתרבות הגלובאלית הפופולארית היא בעצם לא תרבות גלובאלית אמיתית אלה זאת תרבות אמריקאת שמשתלטת על העולם.היות והארה"ב והמערב החזיקו בטכנולוגייה ובכסף הם אלה שהעבירו את המסרים שלהם לכל העולם.
השינויים הטכנולוגיים המודרניים הוזילו מאוד את עלות הפצת המידע. הרבה יותר זול להשתמש בטכנולוגיות תקשורתיות ולכן אפשרו למדינות קטנות יותר להפיץ תרבות. התרבות הגלובאלית הזו היא תרבות של החוויה המשותפת של כולנו.
קלייד קלקהון – חוקר שמסכם את מרכיבי התרבות:
–          דרך החיים הכוללת של העם. איך אנו חיים כעם.
–          המורשת החברתית שהפרט רוכש בקבוצתו,מאבותיו. זה עובר מדור לדור, וכל דור מוסיף לו אלמנטים לתרבות.
–          דרך חשיבה, הרגשה ואמונה. התרבות שלנו והשפה שלנו הן אלה שמעצבות את החשיבה שלנו. אנו לא מסוגלים לחשוב מעבר לתרבות ומעבר לשפה.
–          הפשטה של ההתנהגות – התרבות מגדירה את כללי ההתנהגות שלנו. תרבות קבועה ומסודרת מפשטת את חיינו.
–          מחסן של למידה נאגרת – התרבות אוגרת את כל הארועים ההסטוריים שלנו. התרבות אוגרת את הזיכרון ההסטורי שלנו. למשל יום השואה, חגים, תרבות של מעטים מול רבים.
–          התנהגות נלמדת – מושפעת מתרבות, מנגנון לקביעת תקנות הנורמטיביות של ההתנהגות תרבות קובעת את הנורמות ההתנהגות, בכל תרבות נורמות אחרות.
–          מערכת אוריינטציות תקינות לבעיות קבע.
–          מערכת של טכניקות הסתגלות, הן לסביבה החינוכית והן לבני אדם אחרים.
–          משקע של היסטוריה.
נושאים שונים בתרבות המערב

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: