תולדות האמנות – סיכום: הבארוק באיטליה

תולדות האמנות – סיכום: הבארוק באיטליה

תולדות האמנות – סיכומים

הבארוק הוא תקופה היסטורית הנמשכת מסוף המאה ה-16 ועד לאמצע המאה ה-18

סגנון הבארוק התפשט בכל אירופה וקיבל היבט שונה בכל אחת מן הארצות.

משמעות השם בארוק איננה ברורה, אחד הפירושים לשם הוא שהמונח נגזר מהמילה הפורטוגזית "בארוק" שפירושה "פנינה מעוותת" פרוש המציין את אחד ממאפייני אמנות הבארוק – שימוש בחומר יקר המעוצב בצורה "מעוותת", שאיננה צורה גיאומטרית מושלמת.

יש חוקרים הרואים בבארוק ניגוד לרנסנס וחוקרים אחרים הרואים בבארוק המשך טבעי של אמנות הרנסנס.

את תחילתה של אמנות הבארוק ניתן לראות במחצית השנייה של המאה ה-16 לאחר המלחמות בין הקתולים לפרוטסטנטים, עוברת הכנסייה הקתולית שינוי יסודי (קונטרה-הרפורמציה) שבא להדגיש את עוצמתה וכוחה, הכנסייה מנצלת את האמנות לצורך תעמולה דתית – להרשמת המאמינים.

העיר רומא "בירת העולם העתיק" נבחרת כמקום הראשון ליישם את עקרונות הקונטרה-רפמורמציה וסגנון הבארוק, וכל אפיפיור שאף להפכה לעיר היפה ביותר, ע"י בנייה של כנסיות, כיכרות ומזרקות.

בתקופת הבארוק  בעקבות שינוי עולם המושגים שחל בעקבות מלחמות הדת והגילויים המדעיים, האמינו כי לא האדם הוא במרכז אלא התבל כולה, האין סופיות והלא נודע, שינויים אלו באו לידי ביטוי באמנות הבארוק.

מאפייני אמנות הבארוק:

  1. התמזגות של כלל תחומי האמנות הפלסטית, תוך מגמה ליצור רושם חזק של תנועה מתמדת, פאר והדר לכן ישנו שימוש בחומרים רבים ובטכניקות רבות בו זמנית.
  2.  הדגשה של התנועה, וההבעה תוך יצירת דרמטיות.
  3.  הציור כתמי- וצבעוני, הקו הנקי נעלם והצורה הבהירה והמוגדרת מפנה את מקומה לערפול, טשטוש ותנועה חריפה.
  4.  במקום האור וצל של הרנסנס מופיעה העיקרון של אור-חושך ( קיארוסקורו), כלומר האור מגלה פרטים מתוך החשכה שמסביב.
  5.  דרך עבודת האמן היא בד"כ רגשית וחופשית, האמן משאיר "עקבותיו" על הבד, תוך פירוק הצבע והצורה.
  6.  הנושאים מוצגים בצורה תיאטרלית ודרמטית, תוך תיאור המאורעות בשיא התרחשותם.
  7.  במקום הסדר והארגון של הרנסנס, נוטה הבארוק לערבל ולבטל את חשיבות הפרטים כדי ליצור "אי סדר" מאורגן.
  8.  הקומפוזיציות באמנות הבארוק בנויות על ידי אלכסונים היוצרים תנועה ודרמה.

עוד דברים מעניינים: