מחשבה מדינית יהודית: הלוגוס והברית
הלוגוס: הקדמה לברית
הלוגוס היווני: 'עקרון על' עד התגלות האל לאדם
- הברית המקראית ביהדות כמחליפה של הלוגוס בפילוסופיה היוונית: מהווה שינוי תפיסתי במעמד האל, האדם והטבע.
- השחקנים המרכזיים במחשבה: אל, אדם, עולם (טבע). הלוגוס עומד על יחסי הגומלין בניהם.
- הלוגוס במילה: ביטוי למחשבה, חכמה שקיימת ונובעת מתוך האדם.
הלוגוס – הירקליטוס:
- הירקליטוס (פילוסוף של הטבע טרם סוקרטס): לוגוס הוא המבנה הרציונאלי הקיים מחוץ לאדם (מעין משהו חיצוני שכולם שותפים בו), ונתון להבנתו (רק באופן חלקי, מי שמבין את כל הלוגוס הוא האל).
- פרגמנט 30: "סדר עולם זה אחד לכל, לא ולא אדם עשהו, אלא היה תמיד והוו ויהיה אש חיה תמיד מתלקחת במידה וכבה במידה" => לוגוס אחד. על זמני. סיבתיות עליונה. דימוי האש => אחדות/הרמוניה של ניגודים. סימטריות.
- יש כללים קבועים שאינם משתנים עפ"י הלוגוס.
הלוגוס – כללי:
- תפקיד האל (לא הירקליטוס אמר, אבל קדם-סוקרטי: מושלם, חכם. בגלל שהוא שלם, הוא מנותק מהעולם. רק משהו חסר צריך להיות מעורב בעולם.
- "בדבר ה' שמיים נעשו" (תהילים) => באמצעות מה שאמר יצר אלוהים עולם ("ויאמר אלוהים" וכד').
- פילון נשען על המודל האפלטוני של תורת האידיאות. פילוסוף יהודי הלניסטי שעשה סינטזה בין התפיסה היהודית לבין ההלניזם: הלוגוס הוא המקשר בין אלוהים לאדם.
- אנקדוטה: הפער בין האנשת אלוהים לבין הקישור של אלוהים לעולם.
הברית
ברית נח – בראשית פרק ט':
- ברית ראשונה בתורה.
- אם יש סיבתיות (דטרמינזם) => אין התערבות אלוהית. אלוהים אומר: אני קוטע את העקרון הדטרמיניסטי=> יש קשת ולא יהיה יותר מבול.
- הברית להבדיל מהעונש: עונש המבול היה שיח אלוהים עם עצמו, הברית היא התערבות אקטיבית בשיח עם האדם.
- "וירא כי הסנה בוער באש, והסנה איננו אוכל"
- אליהו ונביאי הבעל=> תשפכו מים על כל העצים והאש נדלקת.
- משמעות הברית מצד האל: אלוהי, באקט הברית, כובל את עצמו. על פי הלוגוס הוא לא מוגבל כי אין לו מגע עם העולם.
תפקיד האל – האל הופך להיות שחקן פוליטי:
- על פי הלוגוס: אלוהים בעל החכמה.
- על פי הברית: אלוהים הוא בעל הרצון. בעלמה דברא כרעותי => בעולם שנברא כרצונו.
ברית ולוגוס:
- אדם <= השגחה <= אל => התערבות => טבע <= אדם.