ישראל בשנות ה – 60 -סיכום

ישראל בשנות ה-60

מלחמות תרבות בישראל

  • האתוס של שנות ה-50 היה: חלוציות. בן גוריון: לרדת לנגב!.
  • מתחילים לראות שינויים בהתנהלות תרבותית/תקשורתית/חברתית.
  • הדור של שנות ה-60: דור האספרסו. הדור של ת"א ולא של הנגב. דור שמחויב אחרת.
  • ·         המתח האידיאולוגי של הקמת המדינה הלך והיטשטש.
  • מצב כלכלי לא טוב: אמנם לא הצנע של שנות ה-50, אך המצב הכלכלי מתון.
  • תקופה שתופסת את עצמה עם קרתנות תרבותית מאוד גדולה.
  • ה"סיקסטיז" (תרבות ילדי הפרחים) לא חלחלה לארץ. מנכ"ל משרד החינוך, יעקב שריד, סרב להביא את הביטלס לארץ.
  • ·         התפוגגות דמות ה"אב" של בן-גוריון.
  • ה'פרשה' בראשית שנות ה-60: האם נכון היה להתנהג לשר הבטחון באופן שבו בן-גוריון התייחס אליו? בשלב מסוים הוא פורש מהחיים הפוליטיים.
  • אנקדוטה: כל הפוליטיקאים החריפים מסיימים בתחושה "חמצמצה" בישראל.
  • ·         לוי אשכול רוה"מ שונה מאוד מבן גוריון:

–          חוש הומור משמעותי.

–          נתפס כאיש פשרן מאוד: "חצי תה, חצי קפה".

–          כל חייו עסק בתחום המשקי. "מלך המעדר" של דגניה.

–          ביטל את המשטר הצבאי.

–          עלייה 3.

  • בשנות 65 עולה שוב ה'פרשה': עימות בין אשכול (ומערכת שלמה של המפלגה – משה שרת, גולדה מאיר, וכו') מול בן גוריון.

–          ועידת מפא"י כעימות אדיר: משה שרת עם נאום קשה מאוד "הפחד והחשבון שלטו במפא"י". "תן לי אשראי".

–          בן גוריון עוזב את מפא"י.

–          קריאת תיגר על דמות האב.

  • בחירות בשנת 65: שינוי מהותי ברב מובנים.

–          בחירות ראשונות שמפלגה חדשה נכנסה לפוליטיקה: אורי אבנרי.

–          המערך הקטן (ולא מפא"י)

–          חירות=יחד עם גח"ל.

–          שינוי בהצבעה של ערביי ישראל.

–          יצחק בן אהרון  (מגדולי מפא"י): "עוז לתמורה בטרם פורענות" – שינוי מעולה לפני שהדברים נהרסים.

מלחמת ששת הימים ברקע:

  • ·         סגירת מיצרי טירן.
  • נאצר – דמות שנתפסה כאדירה, איש צבא, חסון וכו'. "נאצר מחכה לרבין, איאיאי". הציבור בישראל לא אמר מחכה לאשכול, אלא לרבין.
  • אשכול בנאום המגמגם לאומה מקול ישראל: תחושה קשה בציבור לחוסר כריזמטיות והחלטיות של אשכול. (הרחבות ב"אשכול תן פקודה")
  • ·         מתחילה מחאה ציבורית של נשים:

–          למה נשים? הגברים היו מגוייסים לצבא.

–          הרצלה רון מארגנת הפגנה בת"א שקוראת להביא את דיין לביטחון.

–          דיין היה אז ברפ"י (המפלגה של בן-גוריון). נתפס כאיש בלי העין שניצח במבצע קדש.

–          היה עוד אופציה שהיא לא דיין: יגאל אלון. היה במעגל היותר קרוב לאשכול.

–          המחאה הציבורית עבדה: אשכול מינה את דיין לשר הביטחון.

  • דיין בפועל, קצר הרבה מפירות המלחמה.

שני אירועים שייחסו להם משמעות מיטית-נבואית

  • ·         יום העצמאות שלפני המלחמה – נאומו של צבי יהודה קוק בישיבת מרכז הרב:

–          הרב צבי יהודה קוק (בנו של יצחק הכהן קוק) נושא נאום חשוב: נאום התפלספות עם החרדים בירושלים: האם צריך לומר הלל ברכה ביום העצמאות או לא?

–          הטענה: למרות שזה לא הארץ שרצינו באופן מושלם, זה רצון ה' ואנחנו נהיה איתו!

–          ייחסו לה בציונות הדתית משמעות אדירה-נבואית. הושפע מתוך רעיון אביו: הרב קוק היה בתפיסה של הציונות היא משיח בן-יוסף. מכאן, כל מה ששייך ליום ישראל "הכל קודש". המדינה עוד לא שלמה, אך זו המדינה שחזו נביאינו.

  • ·         פסטיבל הזמר והפזמון – ירושלים של זהב:

–          12 שירים ששרים זמרים חדשים. בסוף החלק הראשון יש הפסקה. בהפסקה יש אירוע תרבותי והשופטים מחליטים מי מנצח. בסוף ההפסקה השופטים מכריזים על המנצח ויש הדרן.

–          האירוע האומנותי בהפסקה: 4 שירים שהזמינו במיוחד.

–          טדי קולט (איש רפ"י) הזמין את השיר "ירושלים של זהב". בוצע ע"י שולי נתן. המנגינה שלו נלקחה מהימנון בסקי.

–          בראייה לאחור זה נתפס כנבואה.

  • ישראל של "דוד מול גוליאת" הופכת להיות "שמשון הגיבור". הנאום של משה דיין על משה רוטנברג בשנות ה-50, הופך להיות לכח אדיר של ישראל.
  • המשמעות המיטית של האירועים (בדיעבד אחרי המלחמה):
  • נעמי שמר מוסיפה בית רביעי (אחרי המלחמה): "חזרנו אל בורות המים, אלפי שמשות זורחות, נשוב לרדת ליריחו".

אריסטו על הדבר הכי טוב שיש

מה מניע את הפעולות שלנו, למה אנחנו שואפים לדברים טובים ומהו הטוב הגבוה ביותר שאליו ניתן לשאוף. אריסטו על מה שחשוב בחיים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: