סיכום: מדירה לדירה / עגנון – פרשנות

מדירה לדירה \ עגנון – סיכום:

הרובד הסמוי בסיפור: פרשנות

הפרשנות המרכזית לסיפור "מדירה לדירה" של עגנון, כפי שהוזכרה בחלקים הקודמים, עוסקת בדילמה בין רשות היחיד לרשות הרבים. האם המרפא האמיתי לבדידותו של האדם ולתחלואיו יימצא בסביבה סטרילית, שלווה ורגועה, או בסביבה האמיתית, בתוך המציאות ולא מחוצה לה? הכמיהה לשלווה, לרוגע ולמנוחה מייצגת במידה מסוימת גם קיפאון ומוות, בעוד שהגאולה האמיתית יכולה להתרחש רק תוך מגע עם המציאות; תוססת, רועשת, מושכת ודוחה כאחד.

בסוף הסיפור הדובר מבין שהוא לא שייך לדירה השקטה והמבודדת, ושמקומו האמיתי הוא בדירה ה"אמיתית", במרכז העיר, עם כל הרעש, החום, הזוהמה והכיעור. הוא מבין שעליו להתאחד עם התינוק, להזדהות עם הזולת ועם כאבו, ולחיות את החיים האמיתיים. המגורים בדירה המבודדת והמסוגרת דומים בעיניו למעין מגדל שן מסוגר, שמנותק מזרם החיים (ולכן מסמל, בין השאר, מוות).

אפשר לראות בפרשנות זו גם היבטים היסטוריים, כאשר הגישה הדוגלת בהתבודדות, חיים מנותקים, שלווים ושקטים יכולה לסמל את משנתו של א.ד.גורדון, "תורת העבודה" (זוכרים שגורדון עצמו עלה לארץ בגיל מבוגר, ובעל הדירה שעל הגבעה מעיד על עצמו שהוא עלה לארץ בגיל מבוגר גם כן? יש כאן מעין הקבלה), ואילו הגישה הדוגלת בהשתלבות בחיים האמיתיים והממשיים יכולה לסמל את משנתו של ברנר, שחשב שהגאולה האישית והלאומית תבוא דווקא מהוויית הלכלוך והחולי, שכן השלווה, הריחוק והקרירות אינם פותרים דבר, אלא רק מביאים לחידלון, עקרות ומוות. עם כל הכבוד לא.ד.גורדון, ויש כבוד, ברור לנו מהסיפור (וגם מהביוגרפיה האישית שלו) שעגנון האמין יותר ברעיונותיו של ברנר. אבל ממש לא חייבים לציין את ההיבט ההיסטורי הנ"ל במבחן, רק אם מאוד מתחשק לכם ואתם בטוחים שהבנתם אותו כראוי.

העיקר בסיפור "מדירה לדירה" הוא ללא ספק ענין הקונפליקט בין שתי דרכי חיים. זה סיפור פסיכולוגי במהותו, שעוסק בחולי ובמרפא, ובאורח החיים הרצוי לאדם. אפשר כמובן להזכיר גם את האלגוריה לעם ישראל, אבל לדעתי (ולדעת פיצי) זה מוריד קצת מהיופי של הסיפור. אם מתרכזים רק בעניין הפסיכולוגי, סיפור ההתלבטות בין רשות הרבים לרשות היחיד, נגלה כאן את עגנון במיטבו… J לסיכום אני מזכירה לכם שזה הסיפור היחיד (!!!) שאנו יודעים בודאות שתהיה עליו שאלה, ולכן כדאי ללמוד אותו ביסודיות.

מדירה לדירה – חלק א: האקספוזיציה

מדירה לדירה -חלק ב': המעבר לתל אביב – הדירה החדשה והתינוק

מדירה לדירה-חלק ג: הדירה החדשה – מאפייניה ומשמעותה

מדירה לדירה – חלק ד: הטיול והחזרה לדירה הישנה

מדירה לדירה חלק ה: פרשנות

עוד דברים מעניינים: