סיכום מעולה: מדירה לדירה \ ש"י עגנון

האקספוזיציה לסיפור "מדירה לדירה" תיאורה ומשמעותה

באקספוזיציה של "מדירה לדירה" אנו מתוודעים לדמות הראשית, ולמדים על מאפייניה. מדובר באיש חולה, שאין אנו יודעים מהי מחלתו ומה משמעותה. הרופא, שהפך לאורח קבע בביתו, היה משנה מעת לעת את אבחנותיו ואת התרופות הרצויות, מפני שלא הצליח לקבוע באיזו מחלה מדובר. עולה אפוא אפשרות נוספת; שמחלתו של הדובר איננה אלא "מחלה מטפורית", כלומר מחלה שמעידה על מצב נפשי רעוע. הביטוי הפיזי למחלה מצביע על חולי שהוא למעשה חולי פנימי. בחלקה זה של האקספוזיציה האווירה השלטת היא אווירה של מוות, ייאוש וחששות.

עברו ימות החורף, והדובר מתאר את הפריחה והלבלוב מסביב; האביב מתואר מנקודת מבט אמביוולנטית. מחד, יש תיאור של "התרפאות" העולם, והדובר אף מעיד על עצמו שהוטב מצבו. מאידך, יש סייגים בתיאור ההתחדשות – "האדמה…העלתה ציצים ופרחים, עשבים וקוצים" (הקוצים מעידים שאין "שלמות" ברוח האביב, לפחות לא בעיני הדובר). נקודה נוספת שיש להתייחס אליה היא דבריו של הדובר על התינוקות; הוא מתאר בפירוט את התינוקות שזה עתה נולדו, וכעת "מבצבצים מכל בית ובית", ואת זוגות הציפורים שמתאחדים ובונים להם קן. ייתכן שהדובר רוצה להדגיש שבניגוד לסביבתו, הוא עצמו שרוי בבדידות עמוקה, ואין אהבה או זוגיות בחייו.

הרופא המשיך לפקוד את ביתו של הדובר, ורשם לו רפואות חדשות. מתרחש דבר מה מעניין; בכל פעם שנשברת תרופה, הרופא מגיב בנחת ובשלווה. היינו מצפים מרופא להתייחס ברצינות לרפואות שהוא רושם לחוליו, אך רופא זו אדיש לכל תרופה שנשברה. יתר על כן, הוא גם כותב שמות של נשים על פתקים, ומכניס את הפתק בכיסיו או ברצועת שעונו. במעשיו אלו ייתכן שהוא מנסה לרמוז לדובר, שמחלתו אינה פיזית וניתן לרפאה על ידי תרופות. הרופא חושב שהמרפא האמיתי לחולי של הדובר הוא אישה, שתפיג את בדידותו.

לבסוף, הדובר שומע לעצתו של הרופא לעזוב את דירתו בירושלים ולעבור לתל אביב במהלך ימות ההמשך (הימים הנהוגים להחלפת דירות בטרם קום המדינה). שימו לב שלא מצוין בפירוש בסיפור שהוא גר בירושלים, אך אני מסיקים זאת הן לפי הביוגרפיה האישית של עגנון והן לפי רמזים שמשובצים בסיפור (דוגמת הביטוי "לרדת לתל אביב").

אפיון דמות הדובר

לפי האקספוזיציה, ניתן לבנות קווים מרכזיים לדמותו של הדובר:

–          פאסיבי. לא נוקט בצעדים כלשהם להטבת מצבו, מעברו לתל אביב אינו פרי יוזמתו; "הוצרכתי לעזוב את דירתי".

–          חולה. איננו יכולים להכריע מהי מחלתו של הדובר, ובהחלט ייתכן, כאמור, שמדובר בחולי נפשי ולא במחלה פיזית.

–          הוא איש בודד, ולא נמסר כל מידע על משפחתו. אינו נשוי.

–          אין פרטים ממקדים באקספוזיציה. לא מוסרים את שמו, ולא נמסרים פרטים חשובים על חייו (כמו למשל מקצועו, מראו החיצוני וכולי).

להמשך הסיכום:

מדירה לדירה -חלק ב': המעבר לתל אביב – הדירה החדשה והתינוק

חלק ג: הדירה החדשה – מאפייניה ומשמעותה

חלק ד: הטיול והחזרה לדירה הישנה

חלק ה: פרשנות

כל סיכומי היצירות של עגנון 

אולי יעניין אותך:

אפילו מתוך השקר האמת ניכרת: 9 ציטוטים מרגשים של ש"י עגנון

מדוע קרא לעצמו ש"י עגנון כפי שקרא? ואיך זה קשור להמצאת הרכבת, החלום האמריקאי והחילון

סיכומים נוספים של סיפורי ש"י עגנון:

האדונית והרוכל \ ש”י עגנון

סיכום: הרופא וגרושתו \ ש”י עגנון

פרנהיים \ ש”י עגנון

המלבוש \ ש"י עגנון

תהילה \ ש”י עגנון

פנים אחרות \ ש"י עגנון

עוד דברים מעניינים: