מהי מנהיגות מעצבת – מבוא

בהגדרה פשוטה, מנהיגות מעצבת (טרנספורמטיבית) היא סגנון מנהיגות שיכול לטפח שינויים חיוביים אצל המונהגים. מנהיגים מעצבים הם כאלו המובילים אחרים אחריהם על ידי כך שהם מסייעים להם להצליח.

המושג של מנהיגות מעצבת נטבע על ידי ג'יימס מקגרגור ברנס. לפי ברנס, זהו סוג המנהיגות בו המנהיג גורם למונהגיו להיות טובים יותר בכל מה שהם עושים. באמצעות העוצמה האישיותיות שלהם והחזון, מנהיגות מעצבות יכולות לשנות את התפיסה העצמית, סדרי העדיפויות, המניעים והשאיפות של אנשים כך שיעבדו יחד למען מטרה משותפת.

מודל המנהיגות הטרנספורמטיבית של באס

החוקר ברנרד באס הרחיב את הרעיונות של ברנס ופיתח את מה שקרוי "תיאורית המנהיגות הטרנספורמטיבית של באס" הכוללת ארבע תכונות מנהיגות מעצבת:

1. גירוי אינטלקטואלי: מנהיגות מעצבת מעודדת יצירתיות ומחשבה חקרנית ולמדנית בקרב אנשים. היא לא אומרת להם מה התשובות הנכונות אלא מעודדת אותם להפעיל את הראש, להתייעץ ולהגיע ביחד למסקנות.

2. התחשבות אישית: מנהיג מעצב "רואה" אנשים אחרים ומעניק להם תמיכה ועידוד. בניית מערכות יחסים אישיות של המנהיג היא מרכיב קריטי בתיאוריה.

3. מוטיבציה והשראה: מנהיגה מעצבת מציבה חזון ברור ומעורר השראה שאפשר ללכת בעקבותיו. הם מעוררים תשוקה להגשמה באנשים ומציעים להם את הדרך אליה.

4. מודל לחיקוי: מנהיגות טובה היא כזו שמציבה דגם להתנהגות מוסרית, אחראית ומחויבת. תכונות מנהיג אלו לא רק עוזרת למונהגים להעריך את המנהיג, אלא גם לסמוך עליו וללכת בעקבותיו.

השפעות של מנהיגות מעצבת

לפי חוקרים בתחום כמו באס ואחרים, ההשפעות של מנהיגות מעצבת בשטח הן בראש ובראשונה קבוצות מלוכדות ומחויבות יותר ההולכות בעקבותיה. צוותי עבודה עם מנהיגות כזו יתאפיינו באכפתיות גבוהה למשימה כמו גם אחד לשני.

מנהיגות כזו לא רק מעלה את הביצועים אלא בונה גם שדרת מנהיגות עתידית בכך שהיא מטפחת אנשים ללקיחת אחריות. ככל שמנהיג או מנהיגה מצליחים להשרות השראה על העובדים שלהם התוצאות הן תחושת משמעות גבוהה יותר של המונהגים ושביעות רצון גדולה יותר שלהם ממעשיהם. בגדול, מנהיגות טובה היא כזו שנותנת לאנשים לעשות משהו שהוא באמת חשוב וגדול, ובכך מקנה למעשיהם ערך.

העניין החשוב עם מנהיגות מעצבת היא שקשה מאוד לזייף אותה. כדי שהיא תפעל את פעולתה, למנהיג צריך באמת להיות חזון מרשים בעל ערך (חוץ מכסף), הוא צריך באמת להיות אישיות מוסרית וכנה והוא צריך שיהיה לו באמת אכפת מהמונהגים שלו. אחרת זה לא עובד.

קראו עוד על תיאוריות מנהיגות.

לדעת עוד:

מחקר: 10 התכונות של מנהיג ומנהיגה חיוביים

סוגי מנהיגות נפוצים

23 ציטוטים מובילים על מנהיגות

עוד דברים מעניינים: