אירופה בראשית העת החדשה

"אירופה בראשית העת החדשה" \ יוג'ין פ. רייס

1)                        השגשוג הכלכלי שנמשך 200 שנים בא לקיצו בתחילת המאה ה-14. המגפה השחורה החמירה מצב זה. עקב הירידה הדמוגרפית ירדו המחירים והיקפי המסחר והתפוקה התעשייתית והכלכלית. כמו כן, החלו לנטוש את רעיון הכלכלה הפיאודלית.

המאה ה-16 כמאה מתאוששת

*גידול באוכלוסיה, התרחבות בתפוקה התעשייתית (מכרות ברזל ונחושת, שגשוג בתפוקת הספרים המודפסים, בנייה וכו').

*גדילה במסחר – התרחבות ג"ג (מסחר עם אמריקה והמזרח), שגשוג במסחר הפנימי.

* התרחבות בתחומי פעילות הבנקים לאחר שנים בהן איטליה הייתה בעלת מונופול על הבנקים, הצטרפו אליה מדינות שונות והוקמה בנקאות חליפין. כמו כן, הוקמו בורסות והוקמו בנקים במדינות בהן רעיון הבנק עוד לא נודע ( למשל פורטוגל).

2)                        הסוחר במאה ה-16 היה דמות מפתח בכלכלת אירופה והשתייך לאליטה עסקית. מס' הסוחרים גדל עם הזמן וכך גם כוחם הכלכלי והשפעתם. הסוחר בשלב זה, היה בעל משרד קבוע, נהנה משיפור באבטחה הימית, התהוות הביטוח ואכיפת חוקי מסחר. לסוחר היו מגוון עסקים רחב (על מנת להגן על עצמו כלכלית).

הסוחר התקופה זו לא עסק רק במסחר קמעונאי אלא היה גם חלפן, תעשיין, סוכן ביטוח, בעל מעורבות בשקולים כלכליים, בבעיות תובלה והשקיע בנדל"ן. יוזמות אלו הפכו את הסוחר לקפיטליסט תעשייתי.

3)  התנהלות הגילדות (בתי אומנים): תחילה היה המקום מוסד גמיש בו שוליות הוכשרו ע"י רבי אומנים מנוסים יותר. כל שוליה יכול היה לצפות להפוך לאומן ואף לרב אומן בתהליך מבוקר שהיה מונהג. עם הזמן, רבי האומנים החלו להקשות על תהליך זה, להעבירו באמצעות ירושה (על מנת לשמור על ההון בתוך המשפחה) ולהפוך את התהליך לארוך, יקר ובלתי נסבל. כתוצאה ממהלכים אלו, השתרר מתח בין האמנים ורבי האמנים. אמנים רבים מחו ואף שבתו על ניצולם ונאבקו למען שכר גבוה יותר, חופשות ומזון טוב יותר. מובן שהמלוכה והממשל ראו במעשים אלו כהסתה ודאגו לדכאם.

בקיצור חברים, החברה הופכת לאט לחברה קפיטליסטית…

הקפיטליזם הביא לסוחרים עצמאות ושאפתנות. כמו כן, חל חילון הדרגתי בכלכלת הכנסייה ונוסד מעמד הבורגנות אשר בנו ערכים חדשניים לסוחרים.  הדיסוננס בין תפקיד הסוחר והמוסריות הדתית, התבטא בדרכים שונות. היו כאלה שהרגישו רע בגלל דברים שהיו צריכים לעשות כדי לשרוד כלכלית, ולכן לאחר מותם הורישו כספים לעניים או החזירו כספי ריבית שנגבו שלא כדין. לעומתם, היו כאלה שהדגישו את חשיבות המשפחה ושרידותה. הם הזהירו את בניהם מפני תלות באחרים וצוו עליהן להסתיר את עושרם ולשמרו ( הירושה מקבלת חשיבות).

מעמד הבורגנות החדש (והסוחרים בו) סבל תמידית מהתנשאותם של האצילים והאריסטוקרטים.

4) ערכים חשובים בבורגנות

– עבודה יצרנית כערך חיובי – הבטלה היא חטא נוראי.

– חסכנות – הבורגני היה מוכן להוציא פחחות משהשתכר ואף לחיות בצמצום למען שגשוג העסק.

– פעילות יצרנית והשקעת פירותיה מחדש.

– ערך המשפחה מקבל חשיבות רבה בתקופה זו. על הבורגני ללהקים את המשפחה הנכונה, בעזרת האישה הנכונה. אישה זו צריכה להיות בת למשפחה טובה ומוטב שתהיה גם עשירה, שכן עליה להביא עימה נדוניה מכובדת על מנת שתוכל להמשיך ולייצר עושר. היא צריכה להיות "כוסית" כדי שתוכל ללדת הרבה ילדים ולקבל על עצמה את מרות בעלה באופן מוחלט.

כן, כן, קוראים לזה פטריארכיה.

המסחר למעשה נתן הזדמנות לבני המעמד הנמוך להצטרף למעמד גבוה יותר.

הדינאמיות בתקופה זו החריפה את המתח בין עשיר – עני; מעסיק – עובד וכו'. הפער בין המעמדות החמיר וכל קבוצה חברתית נאלצה להסתגל למצב החדש או לשלם מחיר כלכלי. מהפכת המחירים החמירה מצב זה והנדל"ן נותר הנכס הבטוח ביותר בטווח הארוך.

מבוא לתרבות המערב

ראו גם פוסט בבלוג שלנו: אז מה חדש בעת החדשה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: