חוזה ורסאי – סיכום

ב-28 ביוני 1919 חתמו הגרמנים על חוזה שלום בורסאי, עם המדינות המנצחות. את תנאי החוזה הכתיבו ארבעת המנצחות: ארה"ב, צרפת, בריטניה ואיטליה. לכל אחת מהן היו מטרות גלויות ונסתרות, אותן הציגה בין דרישותיה.

עמדות הצדדים ביחס לחוזה ורסאי

וודרו וילסון (ארה"ב)  – אידיאליסט שלא חיפש נקמה. רצה הסכם הוגן עבור גרמניה. לאפשר את מימוש זכות ההגדרה העצמית לעמים השונים ולהקים את חבר הלאומים.

ג'ור'ג' קלמנסו (צרפת)  –  ביקש להבטיח את בטחון צרפת ע"י החלשת גרמניה, השפלתה, דרישה לתשלום פיצויים גבוהים והעברת שטחים (אלזס לוריין).

לויד ג'ורג' (אנגליה) – רצה פשרה שתחליש את גרמניה אך לא תחזק את צרפת יותר מדי. רצה לשמור על ההגמוניה הבריטית.

אורלנדו (איטליה) – לא נקט עמדה בקשר לאירופה. פעל להשגת שטחים.

הגרמנים כעסו מאוד וטענו שסעיפי חוזה אינם הולמים את מסמך 14 הנקודות של וילסון.

הם חתמו על חוזה ורסאי בחוסר רצון ותחת איומי מדינות ההסכמה שאם לא יחתמו תתחדש המלחמה.  בחוזה זה ביקשו המדינות המנצחות להחליש את גרמניה בצורה כזו שהיא לא תוכל לעולם לפתוח במלחמה חדשה. חוזה ורסאי פגע בכלכלה, בצבא, בשטחים ובעיקר בגאווה של העם הגרמני. הגרמנים ראו בהסכם ורסאי הסכם משפיל, ויש הטוענים ש"השפלת ורסאי" היא אחת הסיבות המרכזיות לפרוץ מלחמת העולם השנייה.

סעיפי חוזה ורסאי:

סעיפים טריטוריאליים

גרמניה איבדה שטחים רבים לטובת מדינות חדשות שנוצרו באירופה. כך למשל היא איבדה שטח רב לטובת פולין ונוצר "הפרוזדור הפולני" בשטח זה ניתן לפולנים מוצא לים הבלטי והעיר דנציג, עיר נמל חשובה הפכה לעיר חופשית. למדינה החדשה צ'כוסלובקיה ניתן מגרמניה חבל ארץ הררי- "חבל הסודטים". לצרפת נמסרו שטחי אלזס לורן. אזור חבל הריין של גרמניה, בגבול שלה עם צרפת, הפך לשטח מפורז (כלומר שלגרמנים אסור להכניס ונשק). לשם צבא שטחים נוספים ניתנו לדנמרק ועוד.

תנאים צבאיים

הצבא הגרמני צומצם למאה אלך חיילים בלבד. נאסר על גרמניה להחזיק בצי ימי, נאסר עליה להגדיל את החימוש ונאסר עליה להחזיק כוחות צבאיים בגבול עם צרפת.

אשמת המלחמה

על הגרמנים הוטלה האחריות לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, דבר שפגע מאוד בגאווה הגרמנית והכעיס את הגרמנים שלא חשבו כי רק הם אשמים במלחמה.

פיצויים

הוחלט כי על הגרמנים חובה לשלם פיצויים למדינות שנפגעו ממנה בגלל המלחמה. היות וגרמניה נתפסה כאשמה במלחמה היא חייבת לשלם על הנזק שגרמה. הפיצויים שנדרשו היו גבוהים מאוד, כתשלום ראשון בלבד גרמניה התחייבה לשלם 5 מיליארד דולר לצרפת. לא נאמר לה בשלב זה כמה תצטרך לשלם בהמשך.

לסיכום

גרמניה הרגישה מושפלת מהתנאים הקשים של חוזה ורסאי וראתה בהם הסכם לא הוגן. יש הטוענים שמלחמת העולם השנייה פרצה, בין היתר, בגלל תחושת ההשפלה בורסאי, והצורך של הגרמנים להחזיר לעצמם את הכבוד האבוד.

16 ציטוטים חזקים על שינוי

מהו שינוי? איך משתנים או איך מתמודדים עם שינוי בלתי נמנע? כמה ציטוטים מעוררי השראה ומחשבה על שינוי

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

למה הבכורה חשובה כל כך בתורה?

למה ספר בראשית וכל התנ"ך מלאים במאבקים בין אחים על הבכורה? רעיון אחד מציע כי זה קשור ביחסים של היהדות הקדומה עם סביבתה

עוד דברים מעניינים: