תפקיד דמויות המשנה ברומן
לדמויות משנה בכל רומן יש 2 תפקידים מרכזיים. התפקיד האחד הוא ליצור את הרקע האנושי שבתוכו פועלות הדמויות המרכזיות.
התפקיד השני לשמש דמויות אנלוגיות לדמות המרכזית ובכך להאיר את תכונות אופייה ואת הבעיות והקונפליקטים שאיתם היא מתמודדת. יש יצירות שבהן יש לדמויות המשנה תפקיד נוסף והוא לשמש דמות מוטיבית. התפקיד המרכזי של דמויות המשנה ב-"התפסן בשדה השיפון" הוא להאיר את הבדידות של הולדן, להאיר את החיפוש שלו אחר האמת ולהאיר את הנושא של מהי אהבה (בעד אהבה אירוטית נגד ארוטיקה של זיונים). במהלך הרומן מפגיש הסופר את הולדן עם כ-20 דמויות ולמעט דמות אחת פיבי הוא לא מצליח ליצור תקשורת עם אף לא אחת מן הדמויות.
הדמויות שאיתן נפגש הולדן:
ספנסר- המורה להיסטוריה, סטרדטלר ורוברט אקלי, אמו של ארנס מורו, מנסה להפגש עם הפרוצה פיית קאודניש, פוגש את שלוש הנערות מסיאטל, ארני הפסנתרן, הורוביץ נהג המונית, ליליאן סימונס,החברה לשעבר של די.בי, נער המעלית(הסרסור), סאני הזונה הבלונדינית, סאלי הייס, הנערה שהוא פוגש, זוג הורים עני והילד שלהם ששר את שיר התפסן, השחקנים שהוא רואה, אלפרד לנט ולין פורטן, קארל לוס(האינטלקט המבריק שלומד באוניברסיטת קולומביה), פיבי אחותו ואנטוליני-המורה הנערץ לאנגלית והנזירות.
תלמידי בית הספר פנסי-סטרדלטר ורוברט אקלי
רוברט אקלי- בוגר מהולדן, תלמיד השנה השמינית, מתגורר בחדר הסמוך, לומד בפנסי מזה 4 שנים.גובה 1.93, שיניו רקובות, הפה מסריח, יש לו פצעי בגרות והוא טיפוס דוחה ,נוהג להרים כל חפץ שנקרה בדרכו,ונוגע בכל הדברים על השידה של הולדן. אקלי כל הזמן מבקש מהולדן מספריים ובאותו ערב שהוא יוצא עם חברו מל ברוסר לאגרסטאון לראות סרט, מתוך רחמים על אקלי הם מזמינים אותו לבוא איתם.
הולדן מזמין את אקלי כיוון שהוא הדמות המקבילה לו בנושא הבדידות. בערב כשהוא חש מאד בודד הולדן נכנס אל החדר של אקלי, מתחיל לשוחח איתו על שאלות שקשורות לדת הקתולית, האם צריך להיות קתולי כדי להיכנס למנזר.אקלי כועס עליו שהוא העיר אותו מהשינה. הוא חושב שהוא לועג לו בנושא הדת ולא רוצה שישן על מיטת חברו שבחדר, ז"א שהעובדה ששני אנשים נמצאים במצב של בדידות איננה אומרת שהם יוכלו להתחבר כדי לסלק אותה בדידות.
סטרדטלר– הוא דמות שמוצגת באנלוגיה ניגודית להולדן. הולדן ,למעשה, בתול וס' מתרברב בבנות שהוא סידר. הולדן מתבטא ברמה גבוהה, ס' תלמיד בינוני, והוא מבקש מהולדן לכתוב לו חיבור אבל שלא יהיה ברמה גבוהה. שניהם ספורטאים אבל הולדן שכח את הסייפים של כל הקבוצה ברכבת וגרם להפסד קבוצתו,ואילו סטרדלר חביב המאמן שנותן לו את המכונית שלו לבלות עם בנות.
ס' חושב שהוא הבחור הכי יפה. הוא מספר להולדן שהוא יוצא עם ג"ין ובנקודה הזו משתנים היחסים ביניהם. להולדן מאד איכפת שג"ין לא תיפגע. הוא רוצה לדעת מס' האם הוא שכב עם ג'ין, האם הוא סידר גם אותה. ס' לא מספר לו והתוצאה היא מכות. בסופו של דבר, הולגן חש בודד לחלוטין, אין לו עם מי לדבר והוא מחליט לברוח מפנסי לניו יורק. אין לו בעצם תכניות מוגדרות כשהוא בורח לניו יורק למעט אולי הנסיון לסלק את הבדידות של עצמו.
דמויות משנה שהולדן פוגש בניו יורק
כשהולדן מגיע לניו יורק הוא יורד בתחנת פנסילבניה בלילה והפעולה הראשונה שלו נובעת מהרצון ליצור תיקשורת. הוא נכנס לתא טלפון עומד שם במשך 20 דקות ומתלבט למי לטלפן,לאחיו אבל הוא בהוליבוד לפיבי-אחותו הצעירה אולי היא ישנה וההורים יענו. לג'יין גאלגר, היא עדיין לא חזרה לחופשת חג המולד, לסאלי הייס, בשעה כזאת כנראה האמא תענה לטלפון ואמה אינה מחבבת את הולדן.אולי הוא יתקשר לקרול לוס זה שלמד איתו .
בסופו של דבר אחרי 20 דקות הוא יוצא מבלי להתקשר לאף אחד. זאת אומרת שלמרות העובדה שבעיר הזו יש מיליוני בני אדם הוא נשאר בודד לחלוטין, בשעת משבר ומצוקה. הוא מגיע למלון שוכר לו חדר ומחפש איזה מגע אנושי ואז הוא נזכר שקיבל טלפון של בחורה בשם פייט קאונדיש. הוא לא מכיר אותה בכלל, את המספר נתן לו בחור שהוא פגש בקיץ הקודם והבחור אמר עליה שיהא ספק חשפנית ולא איכפת לה לעשות את זה מפעם לפעם. הוא מתקשר אליה, אבל גם היא מסרבת לבוא אליו באותו לילה. החברה האנושית מוצגת במצב של בדידות חריפה והמצב הזה מודגש דווקא בגלל מיליוני האנשים בעיר הזאת. השלב הבא בחיפוש אחר אנשים לדבר איתם הוא הולך לוילג' למועדון של ארני הפסנתרן. הוא שומע שם בחור שמספר לחברה שלו על משחק הרוגבי שהוא ראה באותו יום אחר הצהריים. לחברה הזו אין שום עניין במשחק הרוגבי ובכל זאת היא מאזינה לבחור מפני שהיא מכוערת. שיחה אחרת שהוא שומע , בשולחן אחר, הוא רואה סטודנט מקולג' יוקרתי שממזמז בחורה מתחת לשולחן ובאותו זמן הוא מספר לה על בחור בפנימייה שלו שניסה להתאבד. הולדן יושב אצל ארני והוא מרבה לעשן אבל קשר אנושי הוא לא מצליח למצוא. פישה נוספת שיש להולדן בניו יךק זו הפגישה עם קרל לוס. הוא לומד באוניברסיטת קולומביה ומספר להולדן שיש לו עכשיו קשר עם בחורה אסיאתית בת 40, וכשהולדן מנסה לעניין אותו בצרות שלו הוא מציע לו כפתרון ללכת לאבל שלו שהוא פסיכיאטר. הפתרונות של לוס הם תורת המזרח הרחוק ופסיכיאטריה כתרון למצוקה האנושית שבה מצוי הולדן אבל עבור הולדן זה לא הפתרון. זה מן מרשם מקובל, הוא חשב שאם הוא ידבר עם לוס שהוא אינטלקטואל, חדם הוא יצא פתרון. הוא ימצא מגע אנושי אבל אפילו האינטלקטוליזם נותן לו רק פתרונות מזוייפים.
דמות נוספת שהוא פוגש היא אימו של ארנסט מורו. הוא פוגש אותה ברכבת. היא אישה יפה. זה מין קשר רומנטי בלתי אפשרי. הוא מציע לה סיגריות והם מעשנים ברכבת. הוא מציע לה לשתות איתו משקאות חריפים והיא לא מסכימה. כשמתברר לו שהיא אמא של תלמיד מהשכבה שלו הוא מתחיל לספר לה סיפורים מחמיאים על הבן שלה והיא מתמוגגת. הוא לא מספר לה את שמו האמיתי וממציא גידול שהיה לו בראשו. הוא למעשה משקר אותה ומעמיד כלפיה אותו פרצוף מזוייף שהוא כל כך סלד ממנו אצל האחרים.היא מזמינה אותו לבקר בקיץ בית הקיט שלהם. הקשר איתה הוא אם כן קשר רגעי מזדמן. הוא מגיע למלון ,מלון זול, משתכן בו מחליף חולצה יורד ללובי ושם הוא פוגש 3 בחורות בנות 30 מסיאטל. הן הגיעו לעיר הגדולה כדי לבלות. בסיאטל הן עובדות חלד בחברת ביטוח ובניו יורק הן עסוקות בחיפוש טיפשי אחר שחקני קולנוע שהזדמנו ללובי הזה. הוא מתיישב איתן ומזמין אותן לרקוד. הבדידות,בעצם, מאלצת אותו להתחבר אל כל אישה שהוא רואה בשטח. הן מנצלות אותו והוא משלן את חשבון המשקאות שלהן, גם את המשקאות ששתו לפני שהגיע.
הולדן מתחיל לאבד את בתוליו, אבל הוא עושה את זה בדרך מאד בורגנית,מזמין זונה לחדרו.איש המעלית מציע לו בחורה הוא מקבל את ההצעה אבל כשהיא מגיעה הוא רוצה לדבר איתה ואילו היא הגיעה למטרה מאד מוגדרת. כשהוא לא מצליח הוא ממציא סיפור על ניתוח שהוא עבר,על כאבים שיש לו שבגללם הוא לא יכול לקיים יחסים כרגע, היא לא מבינה אם זה המצב בשביל מה הוא הזמין אותה והמסקנה השלה היא שהוא אינו מסוגל שהוא אימפוטנט ומתוך בוז כלפיו היא דורשת את הכסף.
-בהמשך פוגש הולדן את שתי הנזירות. הוא אוכל ארוחת בוקר ושם הוא פוגש שתי נזירות צעירות ובידיהן מזוודות. הוא מתחיל לשוחח איתן ומתברר לו שהן הגיעו רק עכשיו משיקגו הן מורות להסטוריה ולאנגלית. הולדן מספר שאנגלית זה המקצוע האהוב עליו ובו הוא מקבל את הציונים הטובים ביותר. הנזירה מתענינת במה שהוא למד לאחרונה והם משוחחים על המחזה של שייקספיר רומיאו ויוליה. הנזירה מגלה בקיאות בנשוא דווקא ביצירה של כך רומנטית. מבחינתו של הולדן ברור מדוע בחר לדבר דווקא על מערכת יחסי אהבה כל כך רומנטי. הולך כמעט מתאהב בנזירה שהיא מורה לאנגלית. מצא איתה שפה משוחחת. היא מוצאת חן בעיניו כיצור אנושי אבל גם הפעם זו אהבה בלתי אפשרית כי כנזירה אסורים עליה יחסי אישות. הולדן תורם להן 10$ ורוצה לשלם על ארוחת הבוקר שלהן והן אינן מסכימות. הולדן רואה בנזירות האלה לא רק סמל לטוהר אלא גם את המודל הנכון לסמכות הדתית בניגוד למודל הדתי שהוא פגש בדרשות יום א' ברוסיה. מבחינתו הן צנועות ומלמדות את דרכי האלוהים בעולם בו מלמדות ילדים . הן אינן מזוייפות בהתנהגותן. הן מאד שונות מאוסנבורגר שתורם לפנסי. הוא עסק בקבורת מתים תמורת 5$. הופיע בבית הספר בקדילאק, נכנס לכנסייה ונשא נאום בפני התלמידים ל שכך שכשהוא נכנס לצרה כלשהי הוא כורע ברך ומתפלל לאלוהים.רואה בישו חבר והולדן חושב שמה שהוא מבקש מישו זה עוד כמה גוויות ודי שהעסק שלו יפרח, כך נוצרת אנלוגיה ניגודית בין שתי הנזירות לבין אוסנבורגר.
-דמות נוספת הרבה יותר מרכזית בחייו זו סאלי פיס. הוא קובע פגישה איתה.. היא יודעת הרבה על תיאטרון הוא התמזמז איתה הרבה ואחרי שהוא היה איתה בהצגת התיאטרון וגם בהחלקה על הקרח הוא מתוודה בפניה שנמאס לו מהכל. הוא שונא את בית הספר, את ניו יורק, את המוניות ואת האוטובוסים, את הפרצופים המזוייפים את המכוניות החדשות שאנשים קונים , את השיחות שלהם על מכוניות והוא תוהה על כך שבביהס צריך ללמוד וללמוד בלי סוף כשבבוא הזמן תהיה די פיקח כדי לקנות קדילק, להעמיד פנים שמאוד איכפת לך מקבוצת הרוגבי שהפסידה ,לדבר על בחורות משקאות ,משקאות ומין לא מוצא עניין באף אחד מנושאי המטרה.
הולדן מציע לסאלי לשאול את מכוניתו של חבר לקום ולהסתלק הוא אומר שיש לו 180$ בבנק והם יסעו הרחק מעל המציאות המזוייפת שהחברה בניו יורק מייצגת לעומת הרעיונות הרומנטיים של הולדן הגישה של סאלי מאד בורגנית. היא אומרת שהכסף יתבזבז בקלות, שאין להם מקצוע לא תהיה להם עבודה והם ימותו ברעב ולכן מה שהם צריכים לעשות זה לסיים קודם את הלימודים באוניברסיטה אחר כך לנסוע.
-הדמות הנשית האחרונה ב"התפסן בשדה השיפון, היא פיבי, אחותו בת ה-10 של הולדן. יש ביניהם קשרי ידידות. הוא מאד אוהב לשוחח איתה והא מוותר למענה על בריחה כדי שהיא לא תפגע וכך בודד ומנוכר מחום אנושי של אישה הוא מוותר על חלום הבריחה ולמען אחותו הצעירה הוא מחליט להישאר בחברה הניו יורקית השנואה עליו אלא שעכשיו כעבור שנה הוא בוגר יותר, הוא מסוגל יותר להתמודד עם החיים.
סיכומים נוספים על "התפסן בשדה השיפון":
התפסן בשדה השיפון – אמצעים אומנותיים