השבת – הלכה ומנהג: לחם משנה

השבת – הלכה ומנהג: לחם משנה

המאמר להלן הוא חלק מסיכום הקורס חגי ישראל: תלמוד, הלכה ומנהג ומאסופת הסיכומים בנושאי יהדות באתר

1. חובה בשבת לבצוע על שתי כיכרות פת הם "לחם משנה". 2. חובה זו חלה בכול שלושת סעודות השבת וכן בסעודות נוספות באם סועדן. 3. חייבים ב"לחם משנה" הן אנשים והן נשים. 4. החלות של "לחם משנה" תהיינה שלמות נאות ואפויות היטב. 5. באין חלות שלמות ניתן לקים מצות "לחם משנה" על שתי פרוסות חלה. 6. אם ברשותו שני חצאי חלה יחברם בקיסמים וכד' באופן שיראו כאחד ויברך עליה. 7. אם אחר שחיברם עדין נראה בעליל שחוברו ולא נראים כחלה שלמה אין לברך עליה. 8. באין כל אפשרות אחרת ניתן לצרף עוגה שלמה לחלה ולברך עליהן כ"לחם משנה". 9. ניתן לצרף לחלה חלה נוספת קפואה ולקיים בשתיהן מצות "לחם משנה". 10. אין לחתוך את החלה לפני ברכת "המוציא", כפי שעושים ביום חול אלא רק רושמים סימן לפני הברכה. 11. בשעת ברכת "המוציא", יש לאחוז בשתי החלות. 12. בשעת הזכרת שם ה' בברכה, מגביהים את החלות. 13. נחלקו הפוסקים בשאלה איזו חלה בוצעים – דעת המחבר: חלה התחתונה. דעת: בליל שבת – חלה התחתונה, בשאר סעודות חלה עליונה. 14. המסובים שאין "לחם משנה" לפניהם, יוצאים ידי חובת המצווה, בכך ששומעים את הברכה מן המברך. 15. המברך, יכוון להוציא את המסובים והמסובים יכוונו לצאת בברכתו. 16. המברך יאמר לפני ברכתו "ברשות רבותי" כדי להזכירם לכוון לצאת בברכתו.       17. אין רשאים להפסיק בדיבור, הן המברך והן השומעים, מתחילת הברכה, עד שיאכל המברך כזית מן הפח. 19. יש לכסות את החלות ולהשאירן בכיסויים בזמן הקידוש, עד שבאים לבצוע אותן כדי לאוכלן. 20. גם חלות שאינן שלימות ומונחות על שולחן השבת, חייבות בכיסוי.

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו

עוד דברים מעניינים: