הופעת המדינה המודרנית – סיכום קצר

האדם המודרני התרגל לחיות במדינה שקיומה נראה לו כאוויר לנשימה. אלה שיש להם מדינה לא מסוגלים להעלות בדעתם חיים קיבוציים ללא מדינה ואילו אלה שאין להם מדינה כמהים להשיגה. המדינה כפי שאנו מכירים אותה כיום היא תופעה חדשה באופן יחסי שהופיעה לפני כ-500 שנה והפכה למציאות בלעדית במערב. המדינה הפכה לערך אוניברסלי שקבוצות אתניות שואפות אליו. המדינה הלכה וצברה מקום ומעמד עד שהפכה למעשה לצורת הארגון הפוליטית הדומיננטית של זמננו. למעשה כל אדם עלי אדמות כיום הוא נתין ואזרח של מדינה כלשהי, מה שהופך אותה לתופעה מרכזית ולמוקד החקר של מדעי המדינה.

התהליכים שהביאו להופעת המדינה:

ישנם תהליכים רבים שמובילים להופעתה של המדינה המודרנית וקשה לשים את האצבע במדיוק על אילו גורמים משמעותיים יותר ואילו פחות, ובכל מקרה ברור כי המדינה מופיעה כתוצאה משילוב של מספר גורמים. עם זאת ניתן להצביע על שני גורמים כבעלי חשיבות מיוחדת בהיווצרות המדינה המודרנית: המצאת הדפוס והרפורמציה הפרוטסטנטית.

  1. התפתחות הדפוס- במקום השילוש הקדוש הנוצרי, נוצר שילוש חדש- שפה, אומה, מדינה. כל זה נעשה בעקבות התפתחות הדפוס במאה ה15. כשהתפתח הדפוס הוא יצר מצב שבו צריכה להיווצר האחדות הלשונית על מנת שכמה שיותר אנשים יבינו את אותו הכתב באזורים שונים. אחדות זו גרמה לתהליך של יצירת אומות ואח"כ מדינות- אנשים חשו שייכות לאומה כלשהי וכך התפתחה גם שייכות לטריטוריה. הופעתו של הדפוס אפשרה לרעיונות אינטלקטואליים לעבור בין מדינות וסייעה להתפשטותם.
  2. פיצול הפרוטסטנטיות מהזרם הקתולי של הנצרות- הרפורמציה הפרוטסטנטית –  בתחילת המאה ה-16 נוצר זרם חדש בנצרות- הפרוטסטנטיות. זרם זה גרס כי אין עוד צורך במתווך בין האדם לאלוהים- כל אחד יכול ורשאי להאמין ולבצע את מצוות הדת בעצמו. הפרוטסטנטיות מאמינה שכל אדם הוא כומר לעצמו ולכן אין צורך בכמרים שיפיצו את הדת. מתוך פיצול זה התפתחה ביקורת על המסורת הקתולית שכן בוטלה ההגמוניה. עמים שונים אימצו את הפרוטסטנטיות ובכך הבדילו עצמם מהקתולים. אם בעבר אנשי הדת הקתולית ייעצו למלך בקבלת החלטות הרי שכניסתה של הפרוטסטנטיות ביטלה את מונופול זה והעבירה אותו לידי האזרח הפשוט.

הסיכום לעיל הוא חלק מתוך מאגר הסיכומים במדעי המדינה: סיכום הקורס מבוא לפוליטיקה וממשל וכן סיכומי מאמרים במדעי המדינה

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: