סיכום בהיסטוריה: היטלר, צ'כוסלובקיה והסכם מינכן

היטלר, צ'כוסלובקיה והסכם מינכן (29.9.1938)

מטרות היטלר: היטלר "סימן" את צ'כוסלובקיה כמטרה הבאה משום שזאת היתה המדינה החדשה היחידה ששמרה על הדמוקרטיה והיא היתה כח חשוב במזרח. לצ'כוסלובקיה היה צבא חזק וכלכלה יציבה שאיימה על רעיונותיו של היטלר במזרח אירופה, ובעיקר הוא שאף להתקיפה בגלל הצורך באיום על פולין וברה"מ. בצ'כוסלובקיה חיו כמה מיליונים של גרמנים, בעיקר בחבל הסודטים שהועבר מגרמניה לצ'כוסלובקיה בהסכם וורסאי.

 

הנאצים בצ'כוסלובקיה עוזרים להשתלטות על חבל הסודטים

גם כאן, כמו באוסטריה היה לנאצים המקומיים תפקיד חשוב בעזרה להיטלר. הגרמנים בחבל הסודטים, בראשות קונראד הנליין, העלו טענות שממשלת פראג מתנכלת להם ומדכאת אותם, דבר שלא היה נכון.

בשלב הראשון דרש היטלר מראש ממשלת צ'כוסלובקיה (א. בנש) לתת לגרמנים בחבל הסודטים אוטונומיה אולם הצ'כים התנגדו לכך, דבר שהביא את היטלר להכין את צבאו לפלישה. איומי היטלר גרמו ללחץ כבד מצד צ'מברליין, ראש ממשלת בריטניה, על בנש לבוא לקראת היטלר משום שבריטניה לא ראתה בצ'כוסלובקיה סיבה מספקת לצאת למלחמה.

מאמצים דיפלומטיים לפתרון המשבר:

צ'מברליין פנה למאמצים דיפלומטיים בכדי לפתור את הבעיה ובפגישתו עם היטלר בגרמניה הוא ויתר למעשה על חבל הסודטים בכדי להרגיע את היטלר. הממשלה הצ'כית מסרבת לכך והיטלר מאיים כי יפלוש לצ'כוסלובקיה ב-30 לספטמבר 1938. הדבר גרם לצ'מברליין לנסות שוב לחפש פתרון דיפלומטי.

הסכם מינכן

צ'מברליין יוזם ועידה בשיתוף הצרפתים האיטלקים והגרמנים במינכן. מוסוליני, מנהיג איטליה הפאשיסטית, העלה את הצעת "הפשרה" המעבירה את הסודטים לגרמניה וזו התקבלה ללא ויכוחים. הצ'כים, שלא השתתפו בדיונים, הועמדו בפני עובדה מוגמרת.

משמעות הסכם מינכן:

1. הסכם מינכן הוא עוד הצלחה אדירה להיטלר שהצליח באיומים וערמומיות לספח תוך חודשיים שני אזורים מפותחים מאד בעלי אוכלוסיה של 10 מיליון גרמנים (אוסטריה והסודטים).

2. הבריטים ובראשם צ'מברליין האמינו כי הסכם מינכן הוא הצלת העולם ממלחמה וכי ההסכם "הביא את השלום בדורנו", כמו שאמר צ'מברלין.

3. צ'כוסלובקיה ספגה מכה קשה משום שאיבדה את השטח העשיר ביותר שלה ואת הגנתה מפני גרמניה. הגרמנים גם השלימו את כיבוש צ'כוסלובקיה בעזרת הסלובקים שהתמרדו וגררו פלישה גרמנית במרץ 1939, שחיסלה את המדינה הצ'כוסלובקית.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / גרמניה 1933 – 1939

עוד דברים מעניינים: