מבוא ליחב"ל: קונסטרוקטיביזם ביחסים בינלאומיים

מבוא ליחב"ל: קונסטרוקטיביזם ביחסים בינלאומיים

מתוך: מבוא ליחסים בינלאומיים – סיכומים

קונסטרוקטיביזם חברתי –  גישה סוציולוגית שהתפתחה בשנות ה70. האדם חותר מול אמת אחת. אדם הממקסם תועלת במינימום עלות. מול גישות פוסט מודרניות – אין כזה דבר רציונאליות, לכל אדם התועלת שלו, העלות שלי היא לא העלות שלך, הכול יחסי.  הטענה המרכזית – האינטרסים והזהויות של השחקנים השונים מעוצבים על פי תפישתם את העולם. תפישה זו מובנית חברתית. ליברליזם – אינטרס לרווח מוחלט. ריאליזם – עוצמה. פה הרווח אינו קבוע תלוי בשחקן. תפישת עולם היא משהו מובנה חברתית.

הנחות היסוד של הקונסטרוקטיביזם ביחסים בינלאומיים:

  1. הכרה בריבוי שחקנים, הפרטים חשובים כי מי משנה נורמה? הפרט. אך גם כמובן ארגונים מוסדות ומדינות.
  2. בניגוד לגישות קודמות טבעם של השחקנים אינו קבוע אלא משתנה בהתאם להקשר ולאורך זמן.  לדוגמא מדינות המזרח התיכון שמשתמשות הרבה בעוצמה לעומת המדינות באירופה – איחוד אירופאי, משפט כללי וכו'
  3. האינטרסים של כל שחקן נקבעים כתוצאה מהאינטראקציה שלו עם שחקנים אחרים במערכת האנרכית.
  4. מבנה המערכת הבינלאומית הוא חברתי יותר מחומרי.
  5. ההסברים בגישה הינם הסברים מעצבים, ולא סיבתיים. לא A גורם לB אלא A עיצב את B. אין סיבה ותוצאה, משהו נכנס משהו יוצא אלא יש גורמים המעצבים את המדינה.

סיום המלחמה הקרה –ההסבר הקונסטרוקטיביסטי – רעיונות שגורבצ'וב שוכנע בהם – והוא  התחיל לבד בהפשרה והפחתת הנשק –במשך שנתיים לבד בלי שארה"ב עשתה זאת בעצמה ועל פי הרעיון הריאליסטי זה לא תקף.  עד שארה"ב הבינה שעדיף לה גם. כללי המשחק שינו את התנהגות השחקנים – משטר בינלאומי, בקרת נשק.

ביקורת על הגישה

  • אינה מנבאה שום דבר, לא ניתן לדעת מה תהיה הנורמה הבאה. רק חוקרת את מה שהיה.
  • קשה להפריך תיאוריה כזאת ואולי בגלל כך היא אינה תיאוריה מדעית.
  • הבעיה הגדולה ביחב"ל הוא חוסר הוודאות שיש באנרכיה אין לדעת איך מדינות יתנהגו והקונסטרוקטיביזם מניח איזושהי כנות ביחסים החברתיים כשאתה יודע מה הנורמה הרווחת כשאתה יודע כשמדינה לא יכולה להניח את הכנות הזאת. התנהגות של מדינה לא בהכרח מצביעה על הנורמה.
  • Wendt (או אדלר) – Anarchy is what states make of it יש אנרכיה – אותו עולם החומר החיצוני. יש אנרכיה אין ריבון, אך המשמעות והחוקים, המושג אנרכיה, הוא משהו שהמדינות יוצרות ולא משהו שנוצר אי שם שהריאליסטים מניחים- הם מניחים שהיא מובילה לתחרות, חשדנות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: