איסור לקיחת שוחד במקרא
מדוע יש במקרא דגש מיוחד על ערכי הצדק והמשפט?
-מכיוון שעם ישראל נבחר לשמש מופת לעמים אחרים.
-חברה המושתת על עקרונות אלו היא חברה מתוקנת ונאורה.
–החוק המקראי הוא החוק האלוהי, והמוציאים אותו לפועל חייבים להיות נקיים משחיתות.
השופטים המקראיים נדרשים לנהוג ללא משוא פנים ולא להבדיל לרעה או לטובה אף אחד.
שמות כ"ג 7-8
הפנייה היא לעדים או מעורבים בתהליך המשפטי ונדרש מהם "מדבר שקר תרחק". חז"ל טוענים כי הפנייה היא לשופטים שעליהם לשים לב לשקרים ולהיזהר מהם.
"ונקי וצדיק אל תהרוג"– הפנייה לשופטים שלא יהרגו אדם חף מפשע ולא ינקום בהם ה'.
ישנו איסור אפודיקטי על לקיחת שוחד כי הוא "יעור עיני פקחים ויסלף דברי צדיקים". חוק זה תקף גם למוסר העדות שאף לו אסור לקחת שוחד.
דברים ט"ז 19
"לא תטה משפט, לא תכיר פנים" – על השופט לנהל משפט באופן אובייקטיבי ולא "להכיר" את פניו של מי מהצדדים, ללא כל הטיה, דעה קדומה או שוחד.