מבוא לסוציולוגיה – סיכומי מאמרים: ויצמן \ סוציאליזציה של תפקידים מגדריים בספרי תמונות לתלמידי גן

מבוא לסוציולוגיה – סיכומי מאמרים: ויצמן \ סוציאליזציה של תפקידים מגדיים בספרי תמונות לתלמידי גן

ראו: מבוא לסוציולוגיה – סיכומים 

Sex role socialization in picture books for preschool children/ J. weitzman

המאמר של ויצמן אולי נראה היום אינטואיטיבי, כשהוא יצא הוא היה פורץ דרך. כיצד נוצרות קטגוריות חברתיות של נשים וגברים (סקס, המין הביולוגי), נשיות וגבריות (ג'נדר, כל מה שבונים על סקס) הן קטגוריות חברתיות. ויצמן בוחנת ספרי ילדים הנמכרים ביותר במשך חמש שנים, היא מראה איך התהליך קורה – איך הספרים מראים לנו ויוצרים את הקטגוריות החברתיות של נשיות וגבריות ובמקביל הם מחברתים אותנו לתוך הקטגוריות האלה, איך אנחנו צריכים להתנהג כדי להחשב כנשיים וכגבריים. ויצמן מסתכלת על הספרים ככלי לעיצוב הזהויות המגדריות העתידיות של קהל הקוראים. מה שאנחנו רואים שם מעצב את איך שהעתיד יהיה. אנחנו יוצרים קטגוריה חברתית ומחברתים את דור ההמשך. עבור הילדים הקוראים את הספרים האלה, שאינם לא יודעים להבדיל בין עובדת טבע למה שאנחנו מציגים להם, מבחינתם כך העולם וכך דברים נראים. גברים הם חזקים יותר במרחב הפיזי ונשים הן שבריריות אמוציונליות ועדינות. הם מזהים את עצמם בתוך הספרים האלו ולומדים דרכם איך הם צריכים להתנהג.

נוכחות של בנים ובנות בספרים: אנחנו לא רואים נוכחות של נשים מלכתחילה, יש הרבה יותר ייצוגים גבריים בשמות של ספרי ילדים, בדמויות, בתמונות. הרבה יותר נוכחות גברית. ילדים שרואים זאת חושבים שנשים פחות נוכחות במציאות.

אקטיביות ופאסיבות: גברים נמרצים ובחוץ כל הזמן ונשים יושבות בבית מסתכלות על דברים, כל הזמן בבית. רואים בבירור שגברים נחשבים להרבה יותר פעילים בעולם, יוצאים החוצה. נשים במרחב הפנימי של הבית יותר מגברים. תמיד במרחב המטבח והבית. הכל מאד קטן. הילד אקטיבי בסיטואציה ובחורה קטנה וחסרת משמעות.

חוץ ופנים: העבודות שמיוחסות לגברים הן בחוץ, נשים בתוך הבית.

הגברים מוצגים כמסתובבים בקבוצות ונשים יותר אינדיבידואליות. במציאות זה לא נכון, נשים הרבה יותר מתנהלות בקהילה.

שאיפות: הבנים מעודדים לשאוף גבוה. עד כדי נשיא של מדינה לנשים מראש נאמר שהן צריכות לחשוב קטן. הן צריכות יופי כי הוא חשוב, כל התפקידים הם קטנים ושירותיים, פסגת חייהן היא להיות אמא.

נשים צריכות להיות מבדרות שמחות לשירותו של הגבר, לטרוח ולנקות לבשל ולגהץ. להיות אמא ורעיה היא פסגת הנשיות.

גישתה של ויצמן היא הבנייה חברתית. אנחנו תופסים את החברה כמשהו מחוץ לנו ואנחנו משפיעים עליה.

כשילדים מסתכלים על ספרים כאלה, הם לומדים על המציאות החברתית מהו נשי ומהו גברי שהם שני דברים שוני ונפרדים. אך למעשה הדברים לא ככה, יש הרבה חפיפות, יש דברים שהם נשיים וגם גברים נוהגים לעשות (לדוגמה, בישול) כאשר ילד לומד שמשהו כלכך נפרד והוא מרגיש שהוא לאו דווקא נמצא בתוך אחת מהקטגוריות הנוקשות האלה, אנחנו מענישים אותו על זה. סנקציות חברתיות על אנשים כדי שידעו איך להתנהג לפי קטגוריות מסוימות.

בנים חשובים מבנות. בנות עושות דברים מעניינים פחות מבנים, בנות תלויות בבנים, לא יכולות להסתדר לבד, צריכות עזרת גבר. הצלחת הבנות תלויה בבנים.

ספרים וסרטים יוצרים מודלים של יופי של אישה של גוף של התאהבות שאנחנו לומדים להאמין בהם וחיים אותם.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: