היסטוריה פוליטית – סיכום: גורמים לעליית הנאצים לשלטון

היסטוריה פוליטית – סיכום: גורמים לעליית הנאצים לשלטון

מהגורמים הרבים, שתרמו מאז 1929 לתאוצה הפתאומית עד לעליית הנאצים לשלטון, בולטות בייחוד 4 קב' של גורמים הקשורים זה בזה:

א)   הרדיקליזציה של המפלגה הלאומית-גרמנית עם הרכבת הנהגתה החדשה בראשות הוגנברג איפשרה להיטלר להיבנות מהיוקרה החברתית, ההשפעה הפוליטית והאמצעים הכספיים של החוגים, שעמדו למפלגה זו, ולהשתלב בעת ובעונה אחת בהנהגתה של "אופוזיציה לאומית" מקיפה, שהתייצבה נגד רפו' ויימר.

ב)      פרוץ המשבר הכלכלי בסוף העשור הביא להתמוטטות עסקים קטנים ולהגברת האבטלה, ובכך זרע בהלה בקרב הבורגנות והאיכרות. אווירה זו היתה מכוונת פוליטית נגד חוזה ורסיי והרפרציות. חברתית הנ"ל בא לידי ביטוי בפחדם של המונים רחבים מפני הידרדרות אל הפרולטריון, רעיונית היו לכך ביטויים של שיקוף החשש מפני עליית הקומו'. התעמולה הנאצית (אשר כללה יסודות רביזיוניסטיים, אנטי-מרקסיסטיים ואנטי-קומו') הציעה לציבור את האלטרנטיבה הפשוטה והחד-משמעית ביותר לכאורה.

ג)    המשברים הממשלתיים החדשים לאחר מותו של שטרזמן סללו את הדרך למעין דיקטטורה חוץ-פרלמנטרית, שהחלישה את השפעתן של המפלגות הדמוקרטיות, הגבירה את סמכותם של נשיא המדינה, הנהגת הרייכסווהר (הצבא) והפקידות, וקירבה את דעת הציבור לרעיון של פתרונות דיקטטוריים. משבטלה אחריות הממשל לפני הפרלמנט, עם חילופי הממשלה של 1930 ובייחוד של 32', והפוליטיקה צומצמה לפירסום של צווי חירום, בטל גם האמון באפשרות לפתור את המשבר בדרכים דמו'. החלל שנותר במע' השלטון פתח כר נרחב לתנועות קיצוניות משמאל ומימין.

ד)   תחילה נשענו הנאצים בדרכם אל השלטון על דוג' הפשיזם האיטלקי משנת 1922, אבל מתוך שימוש מוחץ ומשוכלל יותר באמצעים המודרניים לתקשורת המונית ומתוך שילוב של כפייה ושכנוע בדרכי-נועם, של טרור ותעמולה, של צעדים חוקיים לכאורה, הטעיה ואלימות. לאחר שתפסו את השלטון, שוב לא נותרה כמעט כל דרך לסלק משטר כזה ע"י פעולה מבפנים, גם אם תחילה היו הפשיסטים ב-22' והנאצים ב-33' רק מיעוט בממשלות החדשות שהקימו. עצם תפיסת השלטון היא שהביאה עימה את ההכרעה, לאחר מכן נשארה רק הדרך להדיח אותם בפעולה מבחוץ.

חזור אל: מבוא להיסטוריה פוליטית – סיכומים

כאן תוכלו למצוא סיכומים נוספים בהיסטוריה פוליטית:

היסטוריה פוליטית של זמננו

מבוא להיסטוריה פוליטית

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו

כאן תוכלו למצוא סיכומים אקדמיים נוספים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: