היסטוריה פוליטית של זמננו: בעיית מדינות הלאום במזרח התיכון

היסטוריה פוליטית של זמננו: בעיית מדינות הלאום במזרח התיכון

היסטוריה פוליטית – סיכומים

סיכומים אקדמיים

בעיית מדינת הלאום במזרח התיכון: כל הגבולות במזרח התיכון שורטטו בידי המערב. המדינות נעשו על ידי הצרכים הפוליטיים, הכלכליים והאסטרטגיים של המדינות המנצחות במלחמת העולם הראשונה. הקריטריונים לציור אתן מדינות היו כאלה שבאו מאירופה, שלא היה להם קשר למציאות המזרח תיכונית, ויצרו בכך חבית חומר נפץ.

עיראק קמה מהר יותר בעקבות ההבטחה – פייסל הלך לבנות את הממלכה שהבטיחו לו – הקימו צבא ופיתחו את הלאומיות העיראקית, וב-1932 עיראק הפכה למדינה עצמאית שחיה תחת בית המלוכה ההאשמי עד 58. אז חל בה שינוי, שחל במקומות אחרים בזמנים אחרים – התקדמות לקראת מודרניזציה פוליטית. לאומנים חילונים שלא רוצים להיות קשורים להשפעה זרה ולשושלת, והקימו רפובליקה.

נשאלת השאלה – איך אפשר להקים כך מדינה כאשר הגבולות הם כלל לא לאומיים? אי אפשר להקים בתנאים הללו רפובליקות דמוקרטיות. הדיפרנציאציה האתנית וניגודי האינטרסים בתוך כל אחת מהרפובליקות, ועוד לאחר שלקחנו את הדבר היחיד שהיה עוד קצת לגיטימי – שושלת – לא יכלו להתקיים. אם אין שלטון אוטוקרטי, הרפובליקה מתפרקת לחלקים – ה"חתולים" שבה, וכל אחד ילך לדרכו, כי הם לאו דווקא רוצים לחיות ביחד.

לכן השאלה כעת מי טוב יותר ביצירת רפובליקה חדשה. המצרים יותר הצליחו כי כבר התחילו ב-1805, והיה להם יתרון היסטורי, לעומת העיראקים שהתחילו רק בשנות ה-20 של המאה ה-20. מצרים עשתה זאת בצורה הרבה יותר ארוכה והדרגתית, עם הרבה יותר מאבק נגד השלטון הקולוניאלי, שנגמר רק ב-56 בפרשת מדינת סואץ. הם כן הצליחו להיות מדינה עצמאית ולגרש את הבריטים בשנות ה-20, והתנועה הלאומית המצרית תחת השושלת של מוחמד עלי צריכה לנסות להוציא את הבריטים, עד שהשושלת מסולקת במהפכת הקצינים ב-52. ב-53 נאצר עולה לשלטון – לאומנים, חילונים, מצמיחים תנועה מאוד מעניינת, שהמעשה הראשון שלה הוא בהלאמת תעלת סואץ, שמביא את זעמם של בריטניה וצרפת (ואותנו) .

מצרים כאמור מתפתחת מהמאה ה-19, בהשפעה מערבית הרבה יותר גדולה (למעט לבנון), לתוך המאה ה-20, עד שכתוצאה מהפיכה (מהפיכת הקצינים) היא הופכת לרפובליקה ומאמצת לבוש רפובליקני-מודרני שלא היה מעולם דמוקרטי. מוסדות שנראים מערביים, אך הם אינם כאלה.

יחד עם המודרניזציה מתפתחת הריקאציה לכך, הפונדמנטליזם האיסלאמי (שהוא תופעה מודרנית וכלל לא מסורתית). הריקאציה מתפתחת כבר בשנות ה-20, כאשר החלו ההתפתחויות נגד השושלת. בין היתר, בגלל הכשלנות הכלכליים והמלחמות, שבהם דלת העם נושאת בכל המחיר.

כך התהווה המזרח התיכון בעקבות תהליכי המודרניזציה ובעקבות התפרקות האימפריה העות'מנית

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: