הסכסוך היהודי-ערבי: הסכסוך הפנים-ישראלי

הסכסוך היהודי-ערבי: הסכסוך הפנים-ישראלי

מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית

מאגר סיכומים אקדמיים

הסכסוך היהודי ערבי

הסכסוך היהודי ערבי מורכב משלושה מישורים–

  • הסכסוך הישראלי ערבי – מדינת ישראל מול עמי ערב. הסכסוך עבר תהפוכות רבות מ-1947, דרך הסכמי השלום עם מצרים וירדן ועד היום.
  • הסכסוך הישראלי פלסטיני – סכסוך על שטחי א"י שבין הים לנהר.
  • הסכסוך הפנים ישראלי – מחלוקת בין יהודים ופלסטינים במדינת ישראל.

הסכסוך הפנים ישראלי –

הסכסוך מתנהל בדרך פורמלית של דמוקרטיה, כנאבק בין אזרחים בעלי זכויות. השאלה נוגעת למודל היחסים בין יהודים וערבים במדינת ישראל. לפני שנידון בויכוח, נציים כי באופן עקרוני, היחסים בין הצדדים לא אלימים. אין מציאות מתמשכת של מלחמת אזרחים בין הצדדים. היחסים המדוברים הם יחסי רוב מיעוט, אולם לא לחלוטין יציבים. משיעור של שליש יהודים ב-1947, , ל-82% ב-1949, וכיום בערך 71%.

היחסים בין הקבוצות קשורים לסכסוך לשאר המישורים של הסכסוך – הסכסוך הערבי והסכסוך הפלסטיני. יש לכך ביטוי ברטוריקה של המנהיגים הפלסטינים בישראל. למשל, המנהיגים של הפלסטינים בישראל מקשים על אבו מאזן בהכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית מכיוון שתהיה לכך השפעה על המהלכים שהם מנסים לקדם בתוך ישראל. בעבר היתה מחשבה כי הפלסטינים בתוך ישראל יהוו גשר לפיתרון. אולם, כיום חלק מהפלסטינים בישראל רואים בקשר הזה כמלכוד. הם חוששים כי פתרון הסכסוך ללא פתרון מצבם יביא לחיזוק הרכיב היהודי במדינה כפיצוי על הויתורים שישראל ביצעה בפיתרון ולאובדן כוחם במדינה. לכן, הם מעוניינים שהפתרון של הסוגיה הפלסטינית מחוץ לישראל לא ימנע מהם לנהל את המאבק שלהם בתוך המדינה.

היום ההבדל בין המישורים בין המישור הערבי והפלסטיני הוא פחות חריף. כיום יש חזית ערבית שמעוניינת בהסדרים עם מדינת ישראל עם נכונות גדול להתפשר על חשבון הפלסטינים. זו תופעה הקיימת משנות ה-40, של נכונות מוגבלת של מדינות ערב להקריב את האינטרסים שלהן למען הפלסטינים.

אין מחלוקת כי הסכסוך הוא סכסוך מתמיד, ארוך ועמוק, שיהיה קשה לפתור אותו. במאמרים אנו רואים קשת של גישות לגבי המשמעות של כך על מצב הסכסוך ומה יש לעשות על מנת להתמודד איתו, בכל המישורים.

סכסוך שאיננו אלים, גם אם הוא קשה, שונה עקרונית מסכסוך אלים. הדרך להתמודד עם סכסוך אלים יכולה וכנראה צריכה לכלול את האופציה של שימוש בכח. לעומת זאת, סכסוך שלא עושה שימוש בכח איננו מצדיק שימוש בכח. מדובר בדינמיקות אחרות לחלוטין.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: