בחן את עצמך: האם אתה חלק מ-"המעמד השביר"?

הכנסה לא יציבה? שינויי מגורים תכופים? זוגיות משתנה? עתיד מלא סימני שאלה? יכול להיות שאלו סימנים שאומרים לכם "ברוכים הבאים למעמד השביר".

את המושג של "מעמד שביר", או "פרקריאט" (Precariat, שילוב של "פרולטריון" ו"שביר"), טבע החוקר גאי סטנדינג שתיאר כיצד  שינויים כלכליים וטכנולוגיים מהירים, שינו ללא הכר את אופי העבודה והחלוקה המעמדית בחברה. המודל המסורתי של תעסוקה יציבה לטווח ארוך עם הכנסות והטבות צפויות פינה את מקומו למציאות רעועה יותר עבור אנשים רבים. המונח "פרקריאט" הופיע כדי לתאר את המעמד ההולך וגדל של עובדים שחווים חוסר ביטחון, חוסר חיזוי וחוסר הגנות חברתיות. פרילנסרים, עובדים במשרה חלקית, קבלנים עצמאיים, וכל מי שמלהטטים בין מספר עבודות כדי להסתדר שייכים למעמד החדש הזה. מעבר לתחומים כלכליים, כל מי שנסיבות חייו המקצועיים, חברתיים, משפחתיים ואפילו נפשיים מתאפיין בשבירות ואי-יציבות יכול לראות עצמו כחבר בה"פרקריאט". אבל איך תדעו אם זה כולל גם אתכם?

שאלה 1: האם ההכנסה שלך לא עקבית?

סימן מובהק להיות חלק מהמעמד השביר הוא הכנסה לא עקבית. האם הרווחים החודשיים שלך הם רכבת הרים, כאשר כמה חודשים טובים יותר מאחרים? האם אתה מתקשה לחזות את הרווחים העתידיים שלך בגלל הזדמנויות עבודה לא סדירות? האם כלל לא בטוח לך היכן אתה עובד בשנה הבאה ובזו שאחריה? אם כן, ייתכן שאתה צועד בנתיב החיים השביר..

שאלה 2: האם יש לך מקום מגורים קבוע?

חיים בשכירות? לא יכולים או לא יכולים להתחייב לבעלות על מקום מגורים אחד? חיים בחשש שבעל הבית יזרוק אתכם מהדירה אבל גם אוהבים את האפשרות לקום וללכת? ועם כל זאת לא מצליחים לדמיין את היום שבו תגיעו ללהיות הבעלים של בית משלכם?

שאלה 3: האם נותנים את כל הזכויות בעבודה?

תעסוקה מסורתית מגיעה לרוב עם הטבות כמו ביטוח בריאות, תוכניות פרישה וחופשה בתשלום. אם אתה מוצא את עצמך בלי רשתות הביטחון האלה, אתה עשוי להיות חלק מהפרקריאט. היעדר הטבות מותיר את העובדים חשופים להוצאות בלתי צפויות ולעתיד לא ברור.

שאלה 4: האם ביטחון תעסוקתי הוא אשליה?

יציבות במקום העבודה היא דבר נדיר עבור המעמד השביר, בין אם מבחירה ובין אם מאילוץ. דילוג מתמיד בין חוזים או הופעות קצרות טווח יכול להשאיר אותך לא בטוח לגבי העתיד המקצועי שלך, גם אם הדברים הולכים נהדר ואתה מרוויח טוב. אם ביטחון תעסוקתי מרגיש יותר כמו חלום חמקמק מאשר מציאות, סביר להניח שאתה חווה את השברים בנוף העבודה המודרני.

שאלה 5: מתי לאחרונה ראית את האופק?

תכנון לעתיד הופך לאתגר כאשר העבודה אינה בטוחה. החל מקבלת החלטות פיננסיות ארוכות טווח ועד לשקול אבני דרך בחיים, היעדר תעסוקה יציבה יכול להפריע ליכולת שלך לתכנן קדימה בביטחון. אם אין לכם דרך אפילו להתחיל לחשוב איפה תהיו בעוד כמה שנים, אתם בתחום השביר

שאלה 6: האם חסרה לך רשת ביטחון חברתית?

ללא תמיכה של הטבות תעסוקה מסורתיות, חברי המעמד השביר מוצאים את עצמם לעתים קרובות ללא רשת ביטחון סוציאלית אמינה. בעיתות מחלה, מקרי חירום או אירועים בלתי צפויים, היעדר רשתות ביטחון עלול להחמיר את האתגרים של מצב עבודה ממילא לא יציב. בנוסף, שעות עבודה קשות וחילופי סביבה תדירים מותירות צעירים רבים מנותקים ממעגלי חברתיים שיכולים לספק תמיכה ותחושת ערך.

שאלה 7: האם חוסר היציבות והוודאות משבשים את חייך האישיים?

חוסר יציבות וודאות גובים מאיתנו מחיר פסיכולוגי. הקושי להביט ולתכנן קדימה והתלות בתנאי עבודה משתנים מעמיסים על יכולתנו לחוות רווחה ותחושת ביטחון. בידוד חברתי ותחושת תחרותיות חברתיות מחריפות את האתגר הקשה גם כך של המעמד השביר, ומשהו בו באמת מתחיל להסדק.

אם גיליתם שאתם חלק מהמעמד השביר אין מה להתבייש, זה לא אשמתכם אלא פשוט המבנה החברתי, כלכלי ותעסוקתי של ימינו, ועד שהוא לא ישתנה, רבים כמוכם ימשיכו להיות שבירים.

כלכלת האושר: האם גם ממשלות צריכות לחשוב שכסף זה לא הכל?

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

המחירים והסכנות של אי שוויון כלכלי

עוד דברים מעניינים: