זרמים בציונות בראשית דרכה

זרמים בציונות בראשית דרכה

מלחמות תרבות בישראל

אם אנו ממפים בגדול שלשה קבוצות בציונות אנחנו מבחינים בשלשה זרמים עיקריים.

  1. הזרם המרכזי: הזרם של הרצל, התפיסה הליברלית של מרכז ארופה-בעיקר גרמניה.
  2. הזרם האופוזיציוני: בעיקר מרוסיה, מקבלים את מנהיגותו של הרצל אך מתנגדים לו
  3. זרם הציונות הדתית: הלכו בראשית עם הרצל ועם השנים התפתחו

לכאורה ניתן למקם את הרצל במרכז, משמאלו את הקבוצה הרוסית ומימין את הציונים הדתיים אם כי אין זה מדויק. קשה למקם אותם על ציר אידאולוגי אחד משום שמושג הלאומיות שונה לכל קבוצה. את הבעייתיות אנחנו יכולים לראות בפולמוס התרבות.

החזון של הרצל ב"מדינת היהודים" ו"אלטנוילנד" היה מאוד אוטופי. הביקורת עליו הייתה על האוריינטציה המערב אירופאי המובהקת שלו. מצד אחד מגיעים אנשי הציונות הדתית שבשלב זה הם עוד לא משמיעים קולם בצורה חזקה. צריך לזכור כי הציונות הדתית היא זניחה בשלב זה משני טעמים. מהצד הדתי, הרוב הוא האורתודוקסיה ומהצד הציוני הרוב הוא חילוני. מול ספריו של הרצל נכתבות אוטופיות נוספות. אחת מאוטופיות אלו היא האוטופיה של חובבי ציון אותה כותב אלחנן לוינסקי. מדובר בסיפור בשם "מסע לארץ ישראל בשנת ת"ת לאלף השישי (2040). לוינסקי נולד בוינה, עובר לאודסה, עובר תהליך של חילון. במסגרת העלייה הראשונה הוא מגיע לארץ ואז חוזר לאוקראינה. באוטופיה של לוינסקי הוא מנסה לבנות תרבות חילונית שתשאב מן המקורות היהודים, התרבותיים, ההסטוריים והדתיים. יש כאן רעיון של לאומיות מודרנית ליברלית. הסיפור עצמו הו אעל זוג צעיר מרוסיה שמתחתן ונוסע לירח דבש בפריז. בדרך לפריז הם עוברים בפלשתין. שם ישנה מדינה יהודית. החברה בישראל היא חברה אידיאלית. מדובר בכלכלה משגשגת ושוויונית. יש תחייה של השפה העברית-זוהי השפה הדבורה. העברית היא בסיס למפעלי תרבות כמו אנצקלופדיות, ספרות עברית, פירושים עדכניים לתנ"כ ולמקורות. החינוך מודרני המשלב לימודי מדעים מתקדמים בשפה העברית ומצד שני לימודי מורשת ישראל, בין השאר לימודי הדת אך בשפה העברית. יש זיקה בין המקורות היהודיים לבין הטכנולוגיה והמודרניות של המדינה. בעצם אנחנו מוצאים כאן סינתזה בין היהודי הקדמון לבין היהודי המודרני. ירושלים היא עיר של השכלה ומוסדות ללא תושבים. מדובר כאן במדינה שדומה מאוד למרכז הרוחני הוכר מאחד העם שדיבר על כך מאוחר יותר. מה שחסר במדינה של לוינסקי (בניגוד לזו של הרצל) הוא בית מקדש. יש הטוענים כי הדבר הוא משום שלוינסקי תיאר אוטופיה חילונית וטענה שנייה היא שאין בית מקדש משום שאין גאולה דתית.

ראו גם: זרמים בציונות

אמנות האהבה של אריך פרום

האם אהבה היא לא רגש אלא בכלל מיומנות שאפשר לרכוש וצריך לתרגל? ספר המופת "אמנות האהבה" של אריך פרום מסביר איך לאהוב אחרים ואת עצמנו.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: