מהי אינטרסקציונליות (הצטלביות) ואיך היא דופקת אותך?

מה קורה למי שהוא או היא גם חלק ממגדר מופלה, גם חלק ממיעוט מדוכא, גם משתייכים למעמד נמוך וגם מגזע נרדף? התשובה היא כמובן שכל הגורמים האלו יחברו יחדיו כדי להפוך את החיים שלו או שלה לקשים במיוחד, וכך אנחנו מגיעים אל המושג "אינטרסקציונליות" (Intersectionality) או בעברית "הצטלביות" (תורגם גם כ"שוליות מצטלבת" או "מרובה"). את המושג טבעה קימברלה קרנשאו בסוף שנות ה-80 בכדי לאתגר השקפות פשטניות של זהות ודיכוי על ידי הדגשת האופן שבו היבטים שונים של זהותו של אדם מצטלבים ומקיימים אינטראקציה, ויוצרים חוויות ייחודיות שלעתים קרובות מתעלמים מהן.

.

מהי אינטרסקציונליות

אינטרסציונליות מאתגרת את המודל המסורתי של ראיית זהות ודיכוי כיחידים ונפרדים. כלומר אני מדוכאת לא רק כאישה, כבת-מעמד נמוך וכחלק ממיעוט או גזע מופלים, אלא דרך שילוב של כל אלו ביחד. גישה זו מכירה בכך שאנשים מגלמים זהויות מרובות – כמו גזע, מגדר, מיניות, מצב סוציו-אקונומי ויכולת – שמצטלבות ומתקשרות, ומעצבות את חוויותיהם בדרכים עמוקות. למשל, חוויותיה של אישה שחורה עשויות להיות שונות באופן משמעותי מאלה של אישה לבנה בשל הרובד הנוסף של אפליה גזעית העומדת בפניה.

כדוגמה ניתן לחשוב על נושא פערי השכר בין המינים. על פני השטח, הפער הזה מוצג לעתים קרובות כפער בין גברים לנשים. עם זאת, נקודת מבט צולבת חושפת מציאות יותר מורכבת כאשר אנו מביאים בחשבון רקע חברתי ומוצא אתני ומגלים שפערי השכר של נשים בנות מיעוטים מוכפלים בפער בינן לבין גברים ובפער בינן לבין קבוצות תרבותיות אחרות.

אינטרסקציונליות הופכת לחשובה במיוחד כאשר בוחנים את חוויות החיים של אנשי שוליים מודרים. דמיינו לעצמכם מהגר נכה, טרנסג'נדר, המשתייך למעמד סוציו-אקונומי נמוך יותר. חוויותיו של אדם זה מעוצבות לא רק על ידי מוגבלותו אלא גם על ידי זהותו המגדרית, מעמד כמהגר ונסיבותיו הכלכליות. אחת התובנות המכריעות של הגישה היא ששינוי חברתי חייב להכיר ולטפל בצמתים והצטלבויות של דיכוי . על ידי הבנת הדרכים המורכבות שבהן מצטלבות צורות שונות של פגיעה, דיכוי והדרה ניתן לתכנן אסטרטגיות טובות יותר כדי להתמודד עימן.

עוד דברים שכדאי לדעת:

המחירים והסכנות של אי שוויון כלכלי

מאחורי מסך הבערות – הצעה לחברה צודקת

שאלות של צדק וכוח בארץ הקצה: אלכסנדר מוקדון ומלך קציא

למה הבכורה חשובה כל כך בתורה?

למה ספר בראשית וכל התנ"ך מלאים במאבקים בין אחים על הבכורה? רעיון אחד מציע כי זה קשור ביחסים של היהדות הקדומה עם סביבתה

מי היה קונפוציוס

קונפוציוס: הנער היתום שהפך להיות הוגה הדעות שעיצב את פניה של סין עד ימינו. מבוא לחיים ותורת החיים של קונפוציוס

עוד דברים מעניינים:

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את מה שאדם אחר מרגיש, שונה