הסיבות להתנהגות אלטרואיסטית

מה גורם מניע אנשים לצורות התנהגות אלטרואיסטית? והאם יש דבר כזה אישיות אלטרואיסטית?

אלטרואיזם הוא לא רק פעולה של עזרה לזולת. זה הרצון לעזור לאחרים גם ללא תמורה, ללא ציפייה לשבח או בגלל מחויבות חברתית או דתית. אלטרואיזם הוא פשוט לרצות לעזור לאחרים לשם העזרה.

ישנן ראיות לכך שמקורה של התנהגות אלטרואיסטית או אישיות של אדם אלטרואיסט הם במבנה המוח שלנו מחקר שנערך על ידי ד"ר אביגיל מארש מאוניברסיטת ג'ורג'טאון מצא שלאנשים שמפגינים התנהגות אלטרואיסטית חזקה יש אמיגדלה ימנית פעילה יותר – ובמקרים מסוימים אף גדולה יותר. האמיגדלה היא חלק במוח שעוזר לנו להרגיש רגשות מסוימים ולתפוס אותם אצל אחרים, במיוחד את רגש הפחד. תוצאות אלו מצביעות על כך שלפחות מרכיב אחד של אלטרואיזם משופר קשור ליכולת מונעת נוירולוגית לתפוס ולהזדהות עם הפחד והפגיעות של אחרים.

במילים אחרות, מי שרגיש יותר לאופן שבו אחרים, כולל זרים, מרגישים, סביר יותר שירצה לעזור להם בזמן שהם נתונים במצוקה או בצורך. אדם אלטרואיסט ממש מרגיש את המצוקה או הפחד של אדם אחר, ולעזור לזולת עוזר גם לעצמו להרגיש טוב יותר. 

אפילו אצל אנשים שהאמיגדלה הימנית שלהם לא הוכחה כפעילה יותר מהרגיל, פעולות של אלטרואיזם יכולות ליצור יתרונות פסיכולוגיים חיוביים. מחקר מצא שבני אדם שנוקטים התנהגות אלטרואיסטית משחררים יותר אנדרופינים התורמים לרגשות חיוביים. עשו טוב – תרגישו טוב!

פסיכולוגיה חיובית וקארמה טובה

מה הקשר בין הרעיון העתיק של קארמה לבין התורה המודרנית של פסיכולוגיה חיובית? ואיך לדאוג לעצמנו זה בעצם לדאוג לכל העולם

חנה ארנדט על הזכות לזכויות

מהי הזכות הבסיסית ביותר שיש להעניק לכל אדם? הפילוסופית חנה ארנדט על הפרדוקס של זכויות האדם ועל הזכות לקבל זכויות.

האם האימפריאליזם עדיין איתנו?

אחר שגרם סבל רב במשך מאות שנים משנה האימפריאליזם את האופן בו הוא פועל אך לא בהכרח נעלם מהעולם שאותו הוא ממשיך לעצב

עוד דברים מעניינים: