משפט שלמה בגרסה הבודהיסטית

הסיפור אודות שתי נשים המתווכחות למי שייך ילד ובאות לאדם חכם כדי שיכריע אינו בלעדי לתנ"ך, וגם לא הפתרון. עלילות ג'טקה הן אוסף אגדות הודיות אודות חייו הקודמים של סידהרתא גאוטמה, הלא הוא בודהה. באחד מהסיפורים התחפשה השדה יאקשיני לאישה וחטפה את תינוקה של אישה אחרת בטענה שהוא שלה. על מנת להכריע בעימות הכריז החכם, מהוסדה שמו, על תחרות משיכת חבל כאשר החבל הוא התינוק.

בגרסה ההודית של משפט שלמה, החכם משרטט קו על הקרקע ומבקש משתי הנשים לעמוד משני צדדיו. הוא מורה להן לאחוז כל אחד בצד אחר של התינוק ולמשוך. מי שתצליח למשוך את כל גופו של התינוק מעבר לקו תזכה בו ותוכל לשמור אותו אצלה.

כאשר ראתה האם האמיתית עד כמה סובל התינוק מהתחרות, היא מיד שחררה אותו והניחה ליאקשיני לקחת אותו. כאשר ראה זאת החכם הוא מיד לקח את הילד מהשדה ומסר אותו לידיה של אימו האמיתית. או אז חשף החכם את זהותה האמיתית של האישה החוטפת וגירש אותה.

הגרסה הסינית של הסיפור היא בעלת סיפור רקע מורכב יותר על נערות אומללות וקרבות ירושה מרים, אך גם בסופה נערך קרב משיכות על ילד שחושף את זהותו האמיתית של האם. בעקבות הגרסה הסינית של סיפור משפט שלמה כתב המחזאי ברטולד ברכט את המחזה המפורסם שלו "מעגל הגיר".

לדעת עוד:

שלמה הולמס: משפט שלמה כסיפור בלשי

בודהה: חייו והגותו של הנסיך המואר שחיבק את הסבל

מועדון 27 – מיתוס או מציאות?

מה משותף לג'ימי הנדריקס, ג'ניס ג'ופלין, ג'ים מוריסון, קורט קוביין, איימי וויינהאוס? והאם בשביל תהילת עולם צריך למות צעיר? מיתוס מועדון 27

עוד דברים מעניינים: