שלמה הולמס: משפט שלמה כסיפור בלשי

תעלומה פלילית בלתי פתירה ואדם אחד שמשתמש בשכלו החדש כדי לפתור את התעלומה. נשמע מוכר? זהו כמובן הבסיס לכל סיפור בלשי שאי פעם קראתם או ראיתם וגם הבסיס של סיפור משפט שלמה במלכים א' פרק ג'. במהלך המשפט עומד שלמה בין עדויות שתי הנשים כאשר עליו להכריע מי מהן משקרת מבלי שום דרך לדעת. גם שלמה וגם הקורא של הפרק אינם יודעים מי צודק, ואלו הן רק התחבולות של הגיבור שעוזרות לשפוך אור על המיסתורין.

משפט שלמה. פרנס פלוריס. 1647.

אז מה בעצם עושה סיפור בלשי בתנ"ך? חוקר בשם סטיוארט לסין הציע כי סיפור משפט שלמה למעשה עוסק בכך שהאדם, בניגוד לאלוהים, אינו יכול תמיד לדעת מהי האמת. זהו הפער שבין התודעה שלנו לתודעה של אחרים שאינו מאפשר לנו לדעת מי משקר ומי דובר אמת. אי הידיעה שלנו והפחד מפני שקר ורמייה מטילים צל כבד על קיומנו. דמות הבלש, או במקרה הזה שלמה, מנחמים את החרדה שלנו בכך שהם מראים כי גם מה שנדמה כבלתי פתיר למעשה ניתן להבנה. אולם מאחר וגם שלמה המלך וגם שרלוק הולמס ניחנים בחכמה על-אנושית, הסיפורים האלו גם מראים כמה אנחנו תלויים באנשים שכאלו.

ולא רק סיפור בלשי, נסו גם את משפט שלמה בגרסה בודהיסטית.

ללמוד אחרת:

כשהמלך שלמה הוחלף על ידי מתחזה אפל

להבין את חלומות יוסף עם פרויד

הקשר הסמוי בין האישה והנחש? משמעות השם חוה בסיפור גן העדן

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.

עוד דברים מעניינים: