למה התכוון ניטשה כשאמר ש"אלוהים מת"?

אם אתם מכירים ציטוט אחד של פרדריך ניטשה הוא כנראה "אלוהים מת". טענה זו של ניטשה מובנת במקרים רבים כהצהרה על שיחרור האדם משליטתו הרודנית של האל נוכח החילון המודרני. אולם כוונתו של ניטשה היא למעשה פסימית יותר ואופטימית יותר גם יחד, כפי שניתן לקרוא בציטוט המקורי:

"גם אלים נרקבים! ואלוהים מת ! מת ולא יחיה עוד ! ואנחנו הרגנו אותו ! במה נתנחם, רוצחים בני רוצחים שכמונו ? הקדוש והאדיר מכל מה שהיה בעולם עד כה שתת דם למוות תחת סכינינו – מי ימחה את הדם הזה מעלינו ? היכן המים שיטהרונו ? אילו טקסי כפרה, אילו משחקים קדושים יהיה עלינו להמציא ? האין גודל המעשה הזה גדול לנו מידי ? האין אנו עצמנו חייבים להיות לאלים, ולו כדי להראות ראויים לו ? מדוע עוד לא נעשה מעשה גדול מזה – וכל מי שייוולד אחרינו יהיה שייך, מכוח המעשה הזה, להיסטוריה נעלה מכל היסטוריה שהיתה עד כה!" (מתוך המדע העליז, 125)

אלוהים בעבור ניטשה הוא מושג שהמציאו בני-אדם לשימושם כחברה, על מנת להשליך עליו את חולשותיהם, לתלות עליו את המוסר שלא יכלו לשמור בעצמם ולמצוא בעזרתו משמעות בחייהם. הבעיה עם אלוהים בעבור ניטשה אינה שהמושג הזה הוא שיקרי, כוזב או "לא קיים", אלא פשוט שהוא הפסיק לעבוד. בני האדם בתקופתו של ניטשה מפסיקים להאמין באלוהים, "רוצחים" אותו, ולדעתו זוהי טרגדיה, לא משום שזה נכון להאמין באלוהים אלא משום שמרבית בני האדם לדעתו לא יהיו מסוגלים לתפקד בצורה ראויה מבלי אלוהים שיורה להם לעשות כן. לכן, התוצאה של מות האלוהים בעבור ניטשה תהיה התפרקות של המוסר והסדר החברתי וניהיליזם. בלי אלוהים מתפרקת תמונת המציאות של בני האדם והסדר הקוסמי שבו הם חיים.

הפיתרון מבחינת ניטשה הוא לא לנסות לשווא להחיות את אלוהים המת, אלא להחליף אותו בסוג חדש של אלוהים הנקרא "על-אדם", הוא האדם שהתפתח כדי לקחת אחריות מלאה על עצמו, מעשיו, המוסר שלו ומשמעות חייו.

 

רוצים להכיר יותר מרק ציטוט אחד של ניטשה? כאן הצעד הבא שלכם

כאן גם תוכלו לקרוא עוד על מות האלוהים אצל ניטשה ציטוטים של ניטשה

ניטשה על לחיות את החיים כיצירת אמנות

מועדון 27 – מיתוס או מציאות?

מה משותף לג'ימי הנדריקס, ג'ניס ג'ופלין, ג'ים מוריסון, קורט קוביין, איימי וויינהאוס? והאם בשביל תהילת עולם צריך למות צעיר? מיתוס מועדון 27

עוד דברים מעניינים: