10 התנקשויות פוליטיות שהשפיעו על מהלך ההיסטוריה

התנקשויות פוליטיות שימשו כזרזים רבי עוצמה לשינויים לאורך ההיסטוריה. פעמים רבות הן שינו את מהלך העניינים במדינות, הובילו למהפכות או שינו בריתות עולמיות. להלן רשימה של עשר ההתנקשויות הפוליטיות המשמעותיות ביותר, שהותירו חותם בל ימחה על ההיסטוריה העולמית.

 

1. יוליוס קיסר (44 לפנה"ס)

רציחתו של יוליוס קיסר על ידי קבוצה של סנאטורים רומאים, כולל ברוטוס וקאסיוס, סימנה את קץ הרפובליקה הרומית והכינה את הקרקע לעליית האימפריה הרומית. מותו של קיסר הוביל למלחמת אזרחים ברומא ולעלייתו של אוגוסטוס קיסר כקיסר הראשון של רומא.

 

2. הארכידוכס פרנץ פרדיננד (1914)

רציחתו של הארכידוכס פרנץ פרדיננד מאוסטרו-הונגריה בידי גברילו פרינציפ בסרייבו הייתה הניצוץ שהדליק את מלחמת העולם הראשונה. האירוע הוביל את אירופה למלחמה הרסנית ששינתה את המפה הפוליטית והובילה להתמוטטות אימפריות.

 

3. מהטמה גנדי (1948)

רציחתו של מהטמה גנדי בידי נתורם גודסה, לאומן הינדואי, זעזעה את הודו ואת העולם כולו. גנדי, סמלה של ההתנגדות הלא-אלימה ומנהיג המאבק לעצמאות הודו, הותיר השפעה מתמשכת על תנועות זכויות אדם ברחבי העולם. מותו הותיר חלל בפוליטיקה ההודית והוביל לאלימות נוספת בין קבוצות דתיות.

 

4. אברהם לינקולן (1865)

רציחתו של הנשיא אברהם לינקולן בידי ג'ון וילקס בות' בימים האחרונים של מלחמת האזרחים האמריקנית השפיעה רבות על ארצות הברית. מותו של לינקולן סיבך את תהליך השיקום לאחר המלחמה והשפיע על היחס למדינות הקונפדרציה המובסות.

 

5. ג'ון פ. קנדי (1963)

רציחתו של הנשיא ג'ון פ. קנדי בדאלאס הדהדה בארצות הברית ובעולם כולו. מותו הוא אחד האירועים השנויים במחלוקת בהיסטוריה המודרנית, ומעורר תיאוריות קונספירציה רבות. תקופת חוסר הוודאות הפוליטית בעקבות הרצח השפיעה על יחסי ארה"ב והעולם בתקופת המלחמה הקרה, והובילה לרפורמות פנימיות משמעותיות תחת יורשו לינדון ג'ונסון.

 

6. מרטין לותר קינג ג'וניור (1968)

רציחתו של מנהיג זכויות האזרח מרטין לותר קינג ג'וניור בידי ג'יימס ארל ריי הייתה מכה קשה לתנועת זכויות האדם בארצות הברית. קינג, שהטיף לשוויון גזעי באמצעות מחאה לא אלימה, הפך למרטיר של התנועה. מותו עורר מחאות והתקוממות ברחבי ארצות הברית והעמיק את המאבק לזכויות אזרח.

 

7. יצחק רבין (1995)

רצח ראש ממשלת ישראל יצחק רבין בידי מתנקש יהודי קיצוני שהתנגד להסכמי אוסלו היה מכה קשה לתהליך השלום במזרח התיכון. מותו של רבין העמיק את הפילוג הפוליטי בחברה הישראלית והשפיע רבות על הסכסוך הישראלי-פלסטיני עד היום.

 

8. בנזיר בוטו (2007)

רציחתה של בנזיר בוטו, ראשת ממשלת פקיסטן לשעבר, עוררה רעש פוליטי במדינה. בוטו, שייצגה תקווה לדמוקרטיה בפקיסטן הסוערת, נרצחה בפיגוע התאבדות. מותה החריף את חוסר היציבות הפוליטית במדינה, והוביל להקצנה דתית ולהמשך המשבר הפוליטי.

 

9. אנואר סאדאת (1981)

רצח נשיא מצרים אנואר סאדאת בידי קיצונים איסלאמיים היה תגובה ישירה להסכם השלום שלו עם ישראל. סאדאת הפך ליעד עבור מתנגדי הנורמליזציה עם המדינה היהודית. מותו הביא לשלטונו של חוסני מובארק והשפיע על מעמדה של מצרים במזרח התיכון למשך עשרות שנים.

 

10. הארווי מילק (1978)

הארווי מילק, אחד הפוליטיקאים ההומוסקסואלים הגלויים הראשונים בארצות הברית, נרצח בידי עמיתו לשעבר, דן וייט. מותו של מילק נתן דחיפה לתנועת זכויות הלהט"ב בארצות הברית, והפך אותו לסמל במאבק לצדק חברתי ולשוויון זכויות.

 

מבוא קצר למחשבה של חנה ארנדט

מבוא קצר להגותה של חנה ארנדט עם ביוגרפיה, קישורים למאמרים, ציטוטים וסקירה של ספרי חנה ארנדט כמו "יסודות הטוטליטריות" ו"אייכמן בירושלים"

למה הבכורה חשובה כל כך בתורה?

למה ספר בראשית וכל התנ"ך מלאים במאבקים בין אחים על הבכורה? רעיון אחד מציע כי זה קשור ביחסים של היהדות הקדומה עם סביבתה

עוד דברים מעניינים: