אבחון ליקויי למידה – סיכום

אבחון טיפול והתאמת דרכי למידה:

קיימים שלושה סוגי אבחון מרכזיים המסייעים בתהליך איתור לקויי למידה:

  1. אבחון פסיכולוגי: כולל הערכת רמות האינטליגנציה, הערכת תפקודים חשיבתיים והערכת כוחות רגשיים. חשוב לדעת כי האבחון הפסיכולוגי כולל אבחנה מבדלת המסייעת להעריך האם קשיי התלמיד נובעים מליקויי למידה או מגורמים אחרים.
  2. אבחון דידקטי: נערך ע"י מאבחנים דידקטיים שקיבלו הכשרה בתחום. מטרתו של אבחון זה לזהות את קשיי התלמיד בעת הלמידה, לתאר את התנהגותו במצבי למידה שונים, ולמפות את אסטרטגיות הלמידה שלו במיומנויות היסוד הנדרשות ממנו. ממצאי אבחון זה מהווים בסיס להכנת תכנית טיפול ייחודית והתערבות חינוכית בעבודת התלמיד.
  3. אבחון נוירולוגי: נערך ע"י רופא נוירולוג. מטרת אבחון זה היא להעריך את תפקודה של מערכת העצבים המרכזית. במרבית המקרים ההפניה נעשית כשקיים חשד לתסמונת קשה לקוי והיפראקטיביות (ADHD) או כשקיים חשד לסיבות נוירולוגיות אחרות, בנוסף לליקויי הלמידה אשר עשויים להשפיע על קשיי התפקוד והלמידה של התלמיד.

אבחונים נוספים אשר נערכים ע"י אנשי מקצוע פרא-רפואיים כמו: קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים ואחרים, נעשים לאחר הפניית הגורם המאבחן בהתאם לקושי הנצפה.  ממצאי האבחון של צוות בין-מקצועי יהיו הבסיס לבניית תכנית טיפולית.

כל תלמיד זכאי לשוויון הזדמנויות במיצוי הפוטנציאל הלימודי שלו, לתלמידים על ליקויי למידה ניתנות התאמות ההולמות את הצרכים הנובעים מן הליקויים. התאמות אלה ניתנות לתלמידים עם ליקויי למידה במסגרת בית הספר ולאורך כל תקופת לימודיהם. יש לזכור כי מדובר בהתאמות ולא בהקלות. כאשר ההתאמות מבוססות על המלצות בעקבות אבחון הן מפצות על הקשיים התפקודיים ולכן אינן מהוות יתרון אלא הכרח: התאמות של דרכי למידה כמו: קריאה בקול של אינפורמציה כתובה, שימוש במחשב (הקלדה, בדיקת טעויות) והתאמות של דרכי הבחינות כגון: הארכת זמן בחינה בכתב, התעלמות משגיאות כתיב, מתן אפשרות להגדיל את הכתב של שאלון הבחינה, בחינה בע"פ ועוד.

ליקויי הלמידה אינם חולפים, אך בתחומים מסוימים עשוי אימון לפצות על הקשיים והתלמידים הסובלים מליקויי למידה יכולים להצליח בלימודיהם גם ברמות העל-תיכוניות וללמוד מקצועות בהתאם לנטיותיהם ויכולתם.  בטיפול בילדים בעלי ליקויי למידה נודעת חשיבות רבה לאיתור מוקדם של הבעיה, היכולת לאתר את התלמידים בגיל צעיר מאפשר מתן טיפול ופיתוח אסטרטגיות התמודדות יעילות ע"מ למצות את יכולתם. 

 

חזרה אל: למידהפסיכולוגיה בחינוך – סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: