הלאומיות כרקע לאביב העמים

מאמר זה הינו חלק מסיכום הקורס מבוא להיסטוריה מודרנית, תת פרק אביב העמים

אחד הנושאים המרכזיים שעמדו במרכז אירועי אביב העמים הוא הלאומיות. הלאומיות היא תופעה מודרנית הנובעת מתיעוש וחלוקת העבודה שהביאה לעיור ומעבר לערים מרכזיות ואז מתגלה השוני בשפה,תרבות, חינוך המביאים להתעוררות לאומית. יש חוקרים הטוענים שהלאומיות היא לא תופעה חדשה וייחודית באירופה של מאה 19-20 אלא שהיו קיימות החל מהעולם העתיק ,חדלה לתקופה מסוימת ואז חזרה שוב להתקיים. אין הגדרה אחת של לאומיות ולפיכך מה שאנחנו יכולים להגיד על הנושא זה שמדובר בתופעה מתמשכת ורווחת שמשתרשת באירופה החל מהמהפכה הצרפתית שהנחילה את ערכי החירות והדמוקרטיה ומרעיונות אלה מתפשט גם רעיון הלאומיות כמו כן בכדי שתהיה לך מודעות לאומית צריך לעבור תהליך של חילון ושל חינוך כלומר ללמוד באוניברסיטה וזה יאפשר את החלחול של הרעיונות הלאומיים כיוון שללא חינוך אין הפנמה וספיגה של רעיונות לאומיים.

בשיעורים הקודמים דיברנו על סיום המלחמות הנאפוליוניות ומאמץ המדינות השמרניות (אוסטריה,רוסיה, ופרוסיה) לדכא תופעות של ליברליזם ולאומיות שהחלו להיות מורגשות באירופה לאחר המהפכה הצרפתית והמלחמות הנאפוליוניות [אף על פי כן מקור הלאומיות לא מהמהפכה הצרפתית והמלחמות הנאפוליונית אבל המטען של המהפכה הצרפתית סייע להתפתחות של רעיון הלאומיות למרות שהייתה לאומיות גולמית עוד לפני המהפכה] . הרצון לדכא תופעות של ליברליזם ולאומיות נבעו מהרצון לשמור על יציבות במערכת הכלל אירופאית [בין מדינות שונות באירופה] כדי שלא תהיה תופעה דומה של המלחמות הנאפוליוניות וגם בכדי לשמור על יציבות שלטונית במדינות השונות ובמיוחד באימפריות רב לאומיות כמו אוסטריה.

יש ניסיון לשמור על יציבות ועל שמרנות במערכת האירופית כדי למנוע זעזועים ברמה המקומית והבינלאומית כתוצאה מכך לאחר-1815 הכוחות הליברלים והלאומיים פועלים בעיקר בשוליים (לאחר קונגרס וינה) למעשה מי שכן פעיל זה:

  • האוניברסיטאות שפועלים בהם כוחות ליברלים ולאומיים באגודות סתרים.
  • אנשי המעמד הבינוני הנמוך עוסקים בלאומיות ובליברליזם וזה כתוצאה מתמורות כלכליות וחברתיות.
  • סוחרים אינטליגנציה שמגיעה לשיאה במקומות מסוימות. הסוחרים מה שנותן להם נקודת יתרון זה העובדה שהם נעים מטריטוריה לטריטוריה ולכן יכולים להעביר רעיונות ליברלים ולאומיים ממקום למקום כנ"ל לגבי הכמרים שעוברים ממקום למקום ויכולים להעביר את הרעיונות האלה לפזורות.

דברים אלה גורמים להתפשטות הלאומיות בשוליים [כי הן לא נעשות במרכז הפעילות הפוליטית]. המעמד הבכיר של האימפריה ההבסבורגית (ששולטת בווינה) במערכת האירופית והתפקיד שלה כאוחזת במאזן הכוחות באירופה מביאים לכך ששום דבר לא יכול לקרות ללא הסכמתה, היא ההגמון במרכז מזרח אירופה שולטת על גרמניה, שטחים נרחבים מאיטליה, מזרח אירופה רומניה ,הונגריה חלק מהעמים הסלבים הדרומיים . כתוצאה ממעמדה הבכיר על כתפיה מונח התפקיד להילחם בלאומיות ולדכא את רמת הליברליזם והדמוקרטיה. האוסטרים השתמשו במשטרי דיכוי : השתמשו במשטרה חשאית, יצרו העדפה בין לאום אחד לשני בכדי לעשות הפרד ומשול בין הלאומים השונים. מדובר במדינה שמורכבת מערב רב של לאומים שצריך לשלוט בהם ולכן הם עשו הכול בכדי שהקשר בין הלאומים יהיה רופף כדי שלא ייווצרו קשרי זיקה על רקע לאומית והן תתאחדנה למדינה לאומית. חלק מהמדינות היו מדינות ליברליות יחסית כמו בווריה באדן וכו' לעומת מדינות כמו אוסטריה והיו בהם ניסיונות ליצירת חוקה ליברלית יחסית אך האוסטרים באו והצליחו להגביר את המעורבות שלהם ולמנוע צעדי חקיקה נוספים לביסוס הליברליזם באותם מדינות. בהשראת האוסטרים פורקו כל אותם אגודות סטודנטים באוניברסיטאות שעסקו בפעילות לאומית, פיקוח רב הוטל על האוניברסיטאות השונות צנזורים מונו לשבת באוניברסיטאות ופיקחו על תוכניות הלימודים. חוקי הצנזורה במסגרת הבונד הגרמני הוחרפו לא היה חופש ביטוי עיתונאי וכל זה בהשפעת האוסטרים. הם אף הצליחו להשפיע על המלך הפרוסי שלא לקבל חוקה ליברלית יחסית. מדובר בקהילות בגרמניה שמטבע הדברים היחס שלהם לחיים ובכלל הוא יותר ליברלי מאשר במקומות אחרים ולאוסטרים יש להם רצון רב לשמור על מונרכיה רב לאומית ולא לעודד תופעות של לאומיות וליברליזם ולכן הם עושים מאמצים בכדי לוודא שכל ערי המדינה בגרמניה לא יידבקו בחיידק הליברליזם.  לאוסטרים הייתה אג'נדה נוספת הם רצו לשמור על השליטה שלהם בגרמניה ואם המלך פרידריך וילהלם השלישי היה מחוקק את החוקה הליברלית הוא יכול היה לדחוק את רגלי האוסטרים מגרמניה ולהפוך להגמון.  האוסטרים שלטו גם על חלקים מאיטליה ולמעשה בתקופה הנאפוליונית נפוליאון אפשר לאיטלקים להתגבש איכשהו מערי מדינה ליצור זהות לאומית ולהתקרב אחת לשנייה ואז באו האוסטרים וביטלו את האיחוד הזה ודיכאו את השאיפות לרדנטיות כלומר לרציפות טריטוריאלית [יש חוסר רציפות טריטוריאלית כי יש גורם זר באמצע . החלקים בעלי זהות לאומית שואפים להתאחד מבחינה פיזית אך זה לא מתאפשר להם] וזה פגע באיטלקים. האוסטרים מינו אנשים ממקור סלבי לתפקידי ניהול במערכת האדמיניסטרטיבית של איטליה דבר שפגע ברגשות האיטלקים ולא אפשר את קיומה של אוטונומיה מקומית כי מי שניהל בפועל את המחוזות לא היו איטלקים בכלל. האוסטרים לא היו היחידים שרוצים לדכא ולשמור על אלמנטים שמרניים באירופה, חברו אליהם שליטי רוסיה ופרוסיה ואנחנו רואים במהלך המאה ה-19 שיתוף פעולה פורה בין אוסטריה,פרוסיה ורוסיה במלאכת דיכוי של תהליכים מהפכנים בספרד פורטוגל נאפולי ובנסיכות פיאמנטה[זוהי נסיכות שתהווה ציר מרכזי בתהליך איחוד איטליה]. יש פעולות דיכוי נרחבות מצד מעצמות השמרניות בעלות אינטרסים שמרניים אך הן לא מצליחות לדכא סופית את רגש הלאומיות ואת התפשטות הלאומיות והעקרונות הליברלים ולראיה יש את מלחמת האזרחים היוונים בין 1820-1833 כאשר ב- 1834 נחתם ההסכם לשחרורה של יוון. ההצלחה של היוונים במלחמת השחרור להשתחרר מעול התורכים בסופו של דבר הם מוצאים עצמם עם מלך בווארי שכנראה לא היה לו סיכוי לרשת את אביו ולכן הוא נישלח בהסכמת המעצמות האירופאיות לשמש כמלכה הראשון של ממלכת יוון. הם הפכו להיות מדינה עצמאית כי המונרכיה היא מונרכיה ייצוגית כלומר המונרך הוא בעל זכויות וכוח מוגבל ויש שם ממשלה שחזקה יותר מהמלך עצמו. דבר נוסף שסייע להתפשטות הרעיונות הליברלים והלאומיות באירופה זה תהליך ההשתחררות של המושבות הספרדיות במרכז ובדרום אמריקה. עניין נוסף הוא העידן הרומנטי שגם לו יש השפעה רבה על הפעילות המהפכנית כי רואים עידן חדש של אגודות סתרים שנשענו על המסורת של הבונים החופשיים מהמאה ה-16 הם אימצו את הדגם שבנו הבונים החופשיים במהלך המאה ה-18 . הם שאבו לא מעט מסממני הפולחן של הבונים החופשים שימוש בסיסמאות טקסי השבעה וכו' דבר שמצא אהדה אצל אותם מהפכנים רומנטיים הפעילות הלאומית המהפכנית תועלה לפעילות חשאית קמו אגודות סתרים באיטליה, בגרמניה, בפיאמנטה ,בפולין וברוסיה. הקשרים בין אותם ארגונים חשאיים היו רופפים, התיאום היה חלקי או כלל לא, אין פעילות מהפכנית משותפת. עם זאת לתנועות האלה במקומות בהם הן פעלו הייתה חשיבות בטיפוח המסורת או המורשת המהפכנית הם אלה שמחזיקים את הרעיונות.

 

13 ציטוטים על לאומיות

בודהה על משמעות הסבל והאושר

האם הרצון שלו באושר הוא המקור לכל הסבל שלנו? רעיון הסבל עומד ביסוד תורת הבודהיזם ובבסיס הדרך להשתחרר ממנו שהציע בודהה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: