תיאוריות בקרימינולוגיה: התיאוריה של הירשי – פיקוח חברתי

תיאוריות בקרימינולוגיה: התיאוריה של הירשי – פיקוח חברתי

מתוך סיכום הקורס תיאוריות בקרימינולוגיה

הירשי פיתח תיאוריה של פיקוח חברתי. הוא מסביר מדוע אנשים לא יעברו על החוק.

לטענתו, ככל שהפיקוח יהיה יעיל יותר, כך נפר פחות את החוק. כדי שהפיקוח יהיה יעיל, חייבים להתקיים מס' מרכיבים:

  1. מרכיב ה- A: מביע התקשרות. אחד הדברים החשובים הוא לשמר את ההתקשרות, את תחושת השייכות. התחושה שהילד רצוי, אהוב, שייך. ככל שתחושת השייכות גבוהה יותר, כך תגבר תחושת ההזדהות והמחויבות, מה שיוביל לפגיעה קטנה יותר.
  2. מרכיב ה- C: מביע מחויבות. ברגע שאדם מרגיש שייך למקום, הוא מפתח מחויבות. אדם לא יפגע במקום אליו מרגיש מחויבות/ אחריות. לכן, חשוב לתת לילדים/ אנשים מטלות.
  3. מרכיב ה- I: מביע מעורבות. אדם המרגיש שייך ומחויב, הוא הופך להיות מעורב. הוא הופך להיות חלק מהדינאמיקה. בין הקב' יש קשר של מחויבות ותקשורת למקום, לתפקיד ותחושת חיוניות. המעורבות הנה שיתופית והדדית.
  4. מרכיב ה- B:מביע אמונה. התייחסות ב- 2 מובנים:

א'. שהאמונה של אנשים/ מסגרת בו היא אמיתית. שהוא באמת נחוץ וחיוני.

ב'. ככל שלאדם יש מערכת אמונות באותו הכיוון של המקום, כך יש סיכוי שהוא ישמור על הכללים. אמונה בכללים, בערכים, בחוקים.

ככל שכל אלה יתקיימו בקב', הסיכוי לעבריינות תהיה נמוכה. ככל שרמת ההתקשרות גבוהה יותר, כך שכיחות העבריינות תהיה נמוכה יותר.

הובס= הנאה למול ביטחון.

שוהם= איחוד למול פירוד.

הירשי= פיקוח חברתי.

הירשי- מדבר על 3 מצבים חברתיים:

 

1. חברה במצב התהוות. חברה שבין החברים בה יש הרבה מאוד מן המשותף: מטרות, אידיאולוגיות, מצבם דומה ולכן קל להם לחלק ביניהם תפקידים ואחריות. השת"פ ביניהם גבוה. ההתקשרות והמחויבויות גבוהות. האמונה המשותפת, המכנה המשותף מביא לסיכוי אפסי של עבריינות/ סטייה.

2. חברה במצב התפתחות: רמת הקשר בחברה קיימת, אך פחות מאשר במצב התהוות. מתעוררים חילוקי דעות, חלוקת התפקידים לא מאוזנת, התווספו אנשים וכו'. ההסתברות למימוש עבריינות/ סטייה עולה.

3. חברה תעשייתית: אנשים רבים יותר, דעות רבות יותר, החברה הופכת תחרותית והישגית, הלכידות נמוכה. אנשים קשורים יותר לעצמם, האינטרס הופך אישי, הקשר לקבוצה מתרופף עד כדי לא קיים, רמת ההתקשרות והמעורבות נמוכה ולכן האפשרות למימוש עבריינות/ סטייה גבוה מאוד. הפיקוח החברתי נמוך.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: