אנטיגונה -סיכום: הדילמה המרכזית במחזה

אנטיגונה -סיכום: הדילמה המרכזית במחזה

מתוך: סיכומים בספרות – אנטיגונה

הדילמה המרכזית במחזה אנטיגונה

דילמה – מאבק בין שני ערכים טובים.

הדילמה בשאלת קבורתו של פוליניקס – דילמה בין חוק הלב וחוק המלך

דילמה זו עוסקת בשאלה המעשית של קבורת פוליניקס. אך כמובן שמאחורי הבחינה המעשית שבעניין (האם לקבור אותו או לקבור אותו ובכך לציית לצו המלך), ישנם גם הערכים הטובים שביניהם ישנה הדילמה – חוק המלך (קריאון) לבין חוק הלב (אנטיגונה).

מבחינה מעשית:

קריאון המלך – לא לקבור

אנטיגונה – לקבור

הערכים מאחורי הרצון (מביאים לדילמה):

– כבוד למדינה.

– מתן עונש לבוגד למען יראו וירַאו (יזהרו בעתיד).

– לא יתכן שגורלו של הבוגד יהיה זהה לגורלו של הנאמן.

– שלטון החוק: מי שיפר את צו המלך ויקבור אותו – מות יומת.

– ביסוס השלטון: צו ראשון של מלך חדש. המלך עולה לשלטון באופן בלתי צפוי (הוא גיסו ודודה של אדיפוס ולא היה אמור לעלות לשלטון) וזה מצדיק את ביסוס השלטון. הוא חייב לדבוק בצו שהוא הוציא כדי לבסס את שלטונו.

– קשר משפחתי.

– כבוד למת.

– היא אומרת שבעל או בן היא לא הייתה קוברת אם היה נאסר עליה (מכיוון שיכול להיות לה בעל חדש או בן אחר), אך אחד מאביה ואמה שמתו – לא יהיה לה אחר.

האמצעים השונים להצגת הטענות השונות והקונפליקטים ביצירה

 

במחזה אנטיגונה ישנן דרכים שונות שבהן מובלטות עמדותיהן השונות של הדמויות בסיפור וטענותיהן. הדרכים שבהן מובלטות עמדות הדמויות הן באמצעות הדמויות המשניות ובאמצעות הקונפליקטים שנוצרים ביניהם. העמדתם של צדדים שונים אחד ליד השני מבליטה את קיצוניותם. כאשר שתי דמויות שונות מוצגות ביצירה זו אחת ליד השני, מתפתח ביניהן קונפליקט שמבליט את קיצוניותן של הדמויות וכך מובלטות טענותיהן של הדמויות.

א. איסמנה מבליטה את אנטיגונה

בפרולוג מוצגות שתי דמויות, אחיות – אנטיגונה ואיסמנה. שתי הדמויות נמצאות במעמד שווה, אך בכל זאת ישנה אנלוגיה ניגודית (מבליטה קשר של ניגוד) ביניהן בשאלת קבורת פוליניקס:

איסמנה

אנטיגונה

– פחדנית וריאליסטית – יודעת שזה יגמר לא טוב.

– הגיונית.

– מייצגת את "שביל הזהב".

– נאמנה למשפחתה.

– מביעה אמירה מאוד אידיאליסטית ורגשית.

– מציגה פתרון קיצוני.

מטרתה של האנלוגיה הניגודית כאן היא להדגיש את ההבדלים שבין הדמויות, להראות שחור-לבן, וכך לתת לכל צד משמעות נוספת ולהדגיש את חוזקה של אנטיגונה ועמידתה האיתנה בדעתה.

יש לציין שבסופו של דבר, בתמונה השנייה, מגיעה איסמנה לארמון המלך לאחר שעוצרים את אנטיגונה ומבקשת למות איתה. ניתן לפרש את מעשיה במספר צורות – אולי היה לה נוח לעשות זאת (זה פעל למען האינטרסים שלה) או שאולי פשוט ניסתה להשפיע את המלך. אנטיגונה מסרבת שאיסמנה תמות איתה, אך היא מתעקשת.

ב. הימון מבליט את קריאון

במערכה השלישית ישנו וויכוח בין הימון לקריאון בשאלת החלטתו של קריאון על גזר דין מוות שהטיל על אנטיגונה בגלל הפרת צו המלך.

קריאון – תפיסה שמרנית

הימון – תפיסה ליברלית

– נאמנות בן לאביו.

– צו המלך קדוש – משמעת היא ערך עליון.

– חובה לשמור על החוק והסדר.

– אסור לוותר לבני משפחה.

– שליטה ביצרים וברגשות.

– עליונות הגבר על האישה.

– שליט צריך להקשיב לעמו.

– אנטיגונה פעלה למען ערך נעלה יותר מערך השלטון.

– אדם צריך להבין ולהכיר בטעויותיו. כולם טועים ומותר לטעות.

– אהבת בן לאביו.

– צעיר, אך רואה את המציאות.

גם כאן, מטרת הדגשת ההבדלים בהשקפת עולמם של שתי דמויות אלו (אב ובן) באה להדגיש את הדמות הראשית, קריאון, ואת עמדתו האיתנה בצו המלך וחוסר פשרנותו, עקשנותו של קריאון לא לערב משפחה בחוק וסדר – צו המלך ניתן וצו המלך יקוים, הוא חל על כולם בלי פשרות.

ג. השומר מבליט את קריאון

במערכה הראשונה מגיע השומר אל קריאון ומבשר לו על כך שגופתו של פוליניקס נמצאה קבורה. קריאון מיד מגלה התנהגות מובהקת של עריץ בכך שהוא מאשים את הזקיף במעשה, הוא אגרסיבי ומאיים על השומר למרות שהוא לא האשם במעשה. קריאון משתנה מאדם חיובי לאדם אחר וישנו כאן מסר אוניברסאלי (מסר שבו אין חשיבות לזמן ולמקום) – השלטון משנה את השליט.

ד. אנטיגונה וקריאון מבליטים אחד את השני

במערכה השנייה ישנו המפגש הראשון בין אנטיגונה לבין קריאון בארמון המלך. כאן אנו נכנסים ללב העימות ואנטיגונה מודה במעשה בלב שלם בעוד שקריאון שואל אותה איך היא לא מתביישת לעשות מה שעשתה ואף לחזור על המעשה (הרי אנטיגונה הובאה לארמון רק אחרי הפעם השנייה שבה קברה את פוליניקס ובחרה לא לברוח מעונש). כאן מתנגשים חוק המלך וחוק הרגש –שתי תפיסות עקרוניות שמתנגשות זו בזו.

אם היצירה הייתה מבוססת רק על התנגשות יבשה בין עקרונות – היא הייתה יצירה יבשה ולא מעניינת והרי המטרה היא היטהרות שנובעת מהזדהות ולכן אל התנגשות העקרונות מתווסף הנופח הרגשי כדי שנוכל להזדהות עם המתרחש – ההתנגשות הרגשית (הנופח הרגשי) היא הקשר המשפחתי בין אנטיגונה וקריאון וגם הקשר הרומנטי שעתיד להיות בין אנטיגונה לבנו של קריאון, הימון. נפח זה מוסיף עוד רובד אנושי לסיפור. מתפתחת כאן דילמה נוספת – למי להיות נאמן? למשפחת הגרעין (המצומצמת) או למשפחה שאליה מתחתנים? אנטיגונה בוחרת להיות נאמנה לאחיה – למשפחת הלידה. השאלות שמועלות במחזה הן שאלות פילוסופיות אוניברסאליות ואין להן תשובות חד משמעיות. הצירוף של המתח האידיאולוגי והמתח הנפשי הופך את היצירה לאוניברסאלית – חוצה גבולות זמן ומקום. כל חברה בנויה בבסיסה בתא המשפחתי ובין המשפחה שבלידה למשפחת הבחירה יש באופן טבעי מתחים רבים.

עוד דברים מעניינים: