מבוא ליחב”ל: דוקטרינת ההרתעה

מבוא ליחב”ל: דוקטרינת ההרתעה

מתוך: מבוא ליחסים בינלאומיים – סיכומים

דוקטרינת ההרתעה – האטום

התפיסה העומדת בבסיסה של דוקטרינת ההרתעה היא כי עליך להיות חזק מספיק מבחינה צבאית על מנת להניא את האויב מלהתקיף אותך שכן אם הוא יתקוף אותך אתה תסב לו נזק בלתי קביל. ההנחה שלהרתעה שלך יש די כוחות צבאיים להסב נזק כה דרמטי על היריב גם לאחר התקפה ראשונית שלו שהוא יעדיף שלא לפתוח בהתקפה צבאית ראשונית מלכתחילה. עם כל פשטותו הנראית לעין – החדשנות של דוקטרינת ההרתעה במאה ה-20 היא אדירה. עד אותה העת טכנולוגיה צבאית הופעלה – המצאנו נשק חדש – השתמשנו בו. לא כך בעידן הגרעיני – אחד הראשונים שזיהו את התופעה הזאת – ברנרד ברודי – כתב ספר – "הנשק המוחלט" בוא הוא שרטט את ההרתעה הגרעינית. נשק שנועד לכך שלא יעשו בו שימוש. וצריך במובן מסוים לגדול במחצית השנייה של המאה העשרים כדי להבין כמה שהוא מהפכני. סגולתו היא באי השימוש.

כמה נשק זה מספיק להרתעה? עשרה ראשי נפץ גרעיני? מאה? אלף. בדרך כלל – יותר מאשר מה שיש לנו כרגע. המטרה להתחמש כמה שיותר בהנחה שכך היריב עושה.

פרדוקס ההגנה- התקפה. לכאורה מה המטרה של מדינאי? להגן על האוכלוסייה – מהיותר הגיוני מזה שנתפתח מערכות שיגנו על האוכלוסייה.  אבל זה כבר לא כל כך ברור בעידן הגרעיני – לא מובן מאליו שמה שאתה צריך לעשות הוא שאתה צריך להגן על המדינה שלך מפני נשק גרעיני כי אתה בעצם אומר ליריב שאתה הולך לתקוף אותו. אתה תפתח מערכות הגנה של טילים נגד טילים בליסטיים – ערכות כאלה שינטרלו את כוחו של היריב לבצע מכה שנייה ואם זאת הסיטואציה של היריב עכשיו כשהוא יודע שאתה מתכנן מערכת הגנה – לתקוף לפני שאתה מכין מערכת הגנה. מכאן מתחילים לתהות האם הגנה היא באמת הגנה והתקפה היא באמת התקפה. נשק שהוא לכאורה הגנתי מובהק – טילים נגד טילים. לכאורה הם כמו מוקשים, אינם תוקפים צד אחד. אך בעידן הגרעיני זה לא כך. מערכת הגנה נתפשת כיותר התקפית ממערכת התקפית

אל מי אתה מכוון? לאן מכוונים מערכת הטילים הגרעיניים שלך. אמור לכוון אל עבר הכוחות הצבאיים – זהו היגיון המלחמה. יש להשאיר את האזרחים מחוץ לטווח. בעידן הגרעיני צריך לכוון אל האזרחים – הם הופכים ליעדים לגיטימיים מובנים.

מה מקומם של  הכוחות הקונבנציונליים – מה קורה במאזן העדין של הכוחות הקונבנציונאליים מול הגרעין. לארה"ב היה יתרון גרעיני – כך נרתיע. ככל שנמחק הפער הגרעיני בין 2 המדינות כבר לא ניתן להגיב לנשק קונבנציונלי בנשק גרעיני כי הדבר יוביל להשמדה הדדית.

ניתן לשאול עד כמה דוקטרינת ההרתעה רלוונטית גם בעידן הנוכחי ועד כמה היא ניתנת ליישום בזירה העולמית או האזורית בימינו.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: