ג'נוסייד -סיכומים: רצח העם בקמבודיה

ג'נוסייד -סיכומים: רצח העם בקמבודיה

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

ראה גם: רצח העם בקמבודיה – רקע היסטורי

ברקע הג'נוסייד בקמבודיה עומד שילוב של תפיסת עולם סטליניסטית ומאואיסטית, בנוסף לכך גם עניין לאומי וגזעי. היו ויכוחים עם הוויאטנמים הקומוניסטים בפאריס בשנות ה-50 לגבי הסימבוליות של מקדשי החמר מימי הביניים באתר "אנגקור ואט" וכמו גם הרגישות לגבי המיעוט של האוכלוסייה בקמבודיה. לטענת החמרים הקומוניסטים האורתודוקסיים לא היה צורך לייבא כל דבר מן השכנות. הייתה חשיבה רומנטית לשקם את תהילת הכלכלה החזקה של ממלכת אנגקור. להשיב שטחים אבודים מוויאטנם ומתאילנד. הכל על גוון גזעי. חוסר הטוהר הלאומי נחלק לסיבות, ביניהן רכישת השכלה במדינות זרות (מלבד קבוצתו של פול פוט שלמדה בפאריס). כדי לשוב למקורות המדומיינים של אנגקור ואט החליטה קב' של פוט כי צריך מלחמה ומהפכה. יש לזכור כי פול פוט (סאלות' סאר בשמו האמיתי) גדל והתחנך ברקע אלטיסטי עירוני גם בצרפת והחזיק בתפיסה שובניסטית גזענית לא בשונה מלון נול. הטקטיקות האכזריות שימשו בתחילה כנגד דיסיניסטים מתוך המפלגה ואח"כ כלפי העם הקמבודי כולו.

הקרבנות ברצח העם בקמבודיהג'נוסייד דתי, ממשלת פוט ניסתה לעקור את הבודהיזם (הכמיהה לתקופה הפרה-בודהיסטית), נזירים נרדפו. כך נעלמו 90-95 אחוזים מהמנזרים. תוך שנה הושמד הבודהיזם בקמבודיה. טענתו של המרכז הקיצוני של פוט:" הבודהיזם לא מתיישב עם המהפכה". אתנוסייד, הוויאטנמים (הקבוצה הגדולה ביותר), הסינים והחם (מוסלמים). הם היוו מעל 15% מהאוכלוסייה בקמבודיה אך למרות זאת התכחש פוט לקיומם. הוא הכריז ששיעורם 1% בלבד. הקהילה הוויאטנמית חוסלה, רבים מהם עוד בתקופת לון נול בראשות אמריקאית. רבים גורשו והנותרים נרצחו. ישנן עדויות כי מדובר במערכת השמדה גזעית שיטתית. כמעט כל הסינים היו עירוניים ולכן ההחמר רוז' ראו בהם עירוניים ולפיכך, שבויי מלחמה. במקרה הסיני לא היה רצח על רקע גזעי אלא מעמדי (עירוני).  כמו החמרים העירוניים הם פונו מבתיהם ואולצו לעבוד בפרך בגידול אורז. תוך כדי ענישה מחמירה. מצבם היה קשה משל הכפריים עצמם. רבים מתו בשל התנאים הקשים. השפה הסינית בדומה לשפות זרות אחרות נאסרה וכך גם גילוי הסובלנות כלפי מיעוטים. בני החם המוסלמים, דתם, שפתם ותרבותם נאסר. פוט החליט לשבור את בני החם. המסורת החמית נאסרה כולל לבוש ומנהגים. ב-1975, הוגברה הפעילות הרצחנית נגדם, פרצו התקוממויות סוערות. בפעולות תגמול כנגד מחאת החם טבחו בהם הכוחות המזוינים. פינו את האי על נהר המקונג ורצחו בהמוניות (על רקע אתני-דתי). מוסלמים ששרדו אולצו לאכול חזיר ונרצחו בשל סירובם. רבים ממנהיגי העדה נרצחו כנ"ל לגבי מורים חמים ומוסלמים שעלו לרגל למכה. התאילנדים, נרדפו גם כן מתוך 20,000 נותרו 8,000.

ג'נוסייד על רקע לאומי, קמפצ'ואה הדמוקרטית חילקה את תושביה ל"אזרחים ותיקים"  (שחיו באזורי החמר טרם 1975) ו"אזרחים חדשים" (שחיו בערים במחוזו של לון נול. כל הערים פונו עם ההפיכה. השם "אזרחים חדשים" הוחלף ב"גולים" ורובם לא זכו למלוא הזכויות של האזרחים הישנים. לאזרחים הישנים התקבלו רק משפחות כפריות מועדפות. אך גם היא תספוג קרבנות. הטבח הקשה ביותר– התקיים בששת החודשים האחרונים לקיום המשטר, באזור שגבל עם וויאטנם ונחשד כבוגד. הם חויבו ללבוש צעיף כחול (כמו הטלאי הצהוב) ואח"כ חוסלו. סה"כ בסביבות 1.7 מיליון נספו.

הכוחות ההיסטוריים ברצח העם בקמבודיה:

* באזורים הכפריים של קמבודיה ביחס לשכנותיה התנאים היו טובים יותר. האדמה חולקה באופן שוויוני יחסית ורוב המשפחות הכפריות החזיקו ברכוש. אולם רבים מהם היו שקועים בחובות, לעומתם הופיע מעמד איכריים חסרי כל, מצבם היה קשה עד כי לא היה להם מה להפסיד במסגרת מהפכה חברתית. כנראה שאחד התנאים המקדימים היה – הפער שבין העיר לכפר. בשונה מהכפר בני העיר לא הורכבו רק מחמרים. הם כללו גם מיעוטים. עבור הכפריים היו הערים המרכז הפוליטי והכלכלי ואפילו זר.

 * גורם נוסף, התפשטות מהירה של ההשכלה בקמבודיה של שנות ה-60, אחרי שנים של הזנחת הקולוניה הצרפתית. היה פער דורי בין ההורים לבניהם המשכילים שלא בהכרח מצאו עבודה בסיום לימודיהם ומכאן שנסחפו לפעולות התנגדות. ההחמר רוז' גייס לכוחותיו מורים וסטודנטים.

* סיבה נוספת – הדיכוי שהפעיל המלך סיהאנוק שאפשר גם לחמרים שלמדו בצרפת בהבנגת פוט  להירתם למאבק עצמאות קמבודיה ולתכניות התקוממות בשנות ה-60. הסכסוך בתקופתו בין הקומוניסטיים הוויאטנמים והסינים בשאלת קמבודיה, העניק לסיעת פול פוט את תמיכת הסינים והתמרון של הקומוניסטיים החמריים הקיצוניים הפרו-ויאטנמיים.

* גורם מהותי וחשוב- הערעור המסיבי של יציבותה הכלכלית והצבאית של קמבודיה בידי ארה"ב החל מ-1966 (מלחמת וויאטנם).

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: