ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים: ג'נוסייד – הגדרה

ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים: ג'נוסייד – הגדרה

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

ג'נוסייד הוא מקרה קיצוני של פגיעה בזכויות בסיסיות של האדם. התופעה של ג'נוסייד רווחת מאוד במאה ה-20. השואה כרצח עם היא שיא של הפגיעה בזכויות האדם. הפגנה קיצונית של אדישות לסבלו של האחר. הכרה ברצח עם- זהו גורם קריטי בתהליך התמודדותם של הקרבנות. כנראה שהיעדר ההכרה בג'נוסייד של הארמנים ע"י הטורקים אפשר את הזוועות שבאו אח"כ. יש להיות רגישים למצבים בהם רודנים חשים מאוימים וכשזכויות האדם נשחקות. הבנאליות של הרוע- ארדנט, גם אנשים רגילים ומשכילים מסוגלים לבצע זוועות. ישנה חשיבות לזיכרון ולתודעה היסטורית כאמצעי למניעת הישנות התופעה. בהקשר של הוראת השואה– ויזנטל טען כי חשוב במקרה של השואה להזכיר קרבנות לא יהודים, זה יעצים את המשמעות טען. יש ליצור סולידריות של קרבנות בכלל. הרחבת הזיכרון של השואה תסייע בהכרה כי ג'נוסייד עשוי לפגוע בכולם. ישנה דחיפה בשנים האחרונות ללמד קורסי ג'נוסייד וזכויות אדם. גישת הקורס ללמד את השואה עם מקרים אחרים ולא לימור השוואה. מחקר- מעט סטודנטים ידעו על שואת הארמנים והצוענים. הרוב לא עקבו אחרי מעשי ג'נוסייד בשנים האחרונות (יוגוסלביה ורואנדה).

ג'נוסייד- תופעה והגדרה: כתופעה היסטורית אנושית: במאה ה-20 ניכרה עלייה במקרי הג'נוסייד. כנראה בשל היכולת להשתמש בנשק להשמדה המונית. התכונות הללו של שנאת זרים קיימות גם אצל שימפנזים, כנראה אפשר לנו לשרוד. החלוקה להם ואנחנו כנראה מאפשרת את החלוקה להם ואנחנו. "שיתוק פסיכולוגי"- כמסביר עמידה מהצד.

קשיים בהגדרת ג'נוסייד– רצח עם הינו דוגמה למונח המטשטש בין המינוח היומיומי הפוליטי לבין המינוח המדעי. רפאל למקין- טבע את המונח בעקבות מלחמת העולם השנייה, היו שהרחיבו את המונח גם לרצח פסיכולוגי. בדומה לכך, גם המונח שואה הורחב. הבילבול נובע כנראה מן העובדה שהמונחים שואה והמונח ג'נוסייד הינם בעלי מטען רגשי. קיימת עליה בין התחזקותה של הלאומיות ועליית מקרי הג'נוסייד בעולם. ההתעסקות בשואה אפשרה גם לקב' קורבנות נוספות להשמיע את קולן. למקין, היה חלוץ הגדרת המונח ג'נוסיד. הוא עצמו יהודי שהיגר בשנות ה-30 לארה"ב. התווה את הדרך לאמנת האו"ם בדבר מניעה והענשת מבצעים. ב-1948 התגבשה האמנה בעצרת הכללית של האו"ם, עפ"י הצעתו של למקין: המונח רצח עם הינו הרס מידי של קב' לאומית, אתנית. כאשר מדובר בתכנית מכוונת לביצוע פעולות שמטרתן לערער את הבסיס לקיומה של קב'. פירוק מרקם חברתי ופוליטי של אומה תרבותית –כלכלית. השמדה פיזית עפ"י למקין: צמצום אספקת מזון, הרעבה מכוונת, העמדת הקב' בסכנה בריאותית והשמדה המונית.

תפיסת הג'נוסייד עפ"י האו"ם: בסופו של דבר הוחלט כי רצח עם הינו שלילת הזכות לחיים של קבוצות שלמות, השמדת תרבות מערערת את התרומה של אותה התרבות. פשעים של חיסול קבוצות שלמות הוא מעניינו של האו"ם. נחשב לפשע עפ"י החוק הבינלאומי. אולם החלטת האו"ם לגבי האמנה לג'נוסייד, מצמצמת את ההגדרה להשמדה פיסית בלבד. ועדת אד-הוק הגישה את הנוסח המתוקן והאמנה אושרה בפריס 1948. הדגש הינו על השמדה פיסית של בני קבוצה לעומת השמדה של מרקם תרבותי ערכי ורוחני.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: