היסטוריה פוליטית של זמננו: המודלים האירופאים של דמוקרטיה

היסטוריה פוליטית של זמננו: המודלים האירופאים של דמוקרטיה

היסטוריה פוליטית – סיכומים

סיכומים אקדמיים

בסיכום הקודם דיברנו על השאלה, כיצד נראתה אירופה מבחינה פוליטית לאור האידיאולוגיות השונות והזרמים השונים.

דיברנו על בריטניה וצרפת – שתי מערכות פוליטיות שונות מאוד, ושונות מחבינת ההתפתחות האידיאולוגית שלהן. אך שתיהן דמוקרטיות חזקות, המשפיעות על העולם – קובעות את המודלים של הדמוקרטיות בעולם.

זאת מכמה סיבות:

א. קיומן של האימפריות. באופן טבעי, כשהאימפריות התפרקו, חלק מהמדינות שנוצרו כתוצאה מהפיצול התנגדו לרעיון של המדינה השולטת – מטרופולין, אך רובן אימצו את המודלים הפוליטיים שהיו בראש האימפריה. הזכרנו את הדי מיונים – הן באופן רפורמה טבעי כמעט, אימצו את המודל הבריטי.

ב. השפעות הגומלין הן חזקות מאוד. נכון שהאימפריה לוקחת הרבה משאבים (ולעיתים מנהגים ורעיונות – לדוגמא התה הבריטי נכנס כי שלטו באיזורים שיוצר בהם תה), אך האימפריות גם העבירו דברים: מודרניזציה, החל מארגון הממשל, וכלה ברעיונות כגון הלאומיות (שהיא מרכיב מרכזי בעצמאות של אותן המדינות שהפכו לעצמאיות סביב מלחמת העולם השנייה ואחריה), שאותם למדו האליטות של אותן מדינות בלונדון, בפריז וכו'.

לסיכום, על אף ההתנגדות וההתנגשות יש מעבר של רעיונות ומודלים פוליטיים שלמים, שמנסים אחר כך ליישם אותם במדינות החדשות. (אחת הדוגמאות המעניינות- חוף הזהב הכבושה על ידי הבריטים, נקראה גם גאנה. שם עשו תהליך בו מאמצע המאה ה-19 לימדו את האליטות המקומיות, איך מקימים מערכות מוסדיות שיובילו לדמוקרטיה. זו הפכה למדינה הראשונה האפריקאית שזכתה לעצמאות, כדמוקרטיה (אח"כ הפכה לדיקטטורה)).

הסייג הוא במקומות בהן נוהלו מלחמות עצמאות קשות/אלימות רבה טרם קבלת העצמאות. שם ניסו להתרחק ממודל המטרופולין ולאמץ משהו חדש. אך ברוב המקומות זה לא קרה.

לסיכום, המודלים האירופאים הקרינו על כל העולם – ולכן כל כך חשוב ללמוד אותם.

הדבר הנוסף החשוב, הוא שבריטניה וצרפת הן דמוקרטיות לטווח הארוך, וכן משפיעות ומקרינות מאוד כמעצמות הגמוניות בעלות כוח כלכלי ומכל מיני סוגים (ולא רק כמעצמות קולוניאליות).

אם משווים את 2 המודלים, יחד עם ארה"ב, רואים אפילו סתירות מהותיות בדרך שבה הפוליטיקה מאורגנת. לבריטניה למשל, אין חוקה. המבנה המוסדי ברור, אך ללא חוקה ברורה, ומבחינה זו היא יוצאת דופן . הסיבה להיותה כזאת – התפתחות הפרלמנטריזם הבריטי היא תופעה ארוכת שנים, מתחילה במהפכה המפוארת וממשיכה בכך שמעלה את הפרלמנטריזם על נס, והופכת את בריטניה לדמוקרטיה בתקופה מאוד מוקדמת. לעומת זאת, צרפת וארה"ב הן שתיהן בעלות חוקה, אך החוקות מאוד מאוד שונות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: