ההגות הציונית לדורותיה: יהודה לייב פינסקר
פינסקר
- · פינסקר נולד באודסה.
- · היה רופא ולא כמו פרץ ולילינבלום הוא לא היה משכבת המשכילים.
- · שרת כרופא צבאי והיה מצטיין. קיבל פרס מדוגמא מעולה ליהודי שנכנס לחברה הרוסית ומקבל את הערכתה.
- מפרסם בגרמנית (שפת רב יהודי רוסיה) את הספר "אוטואמנציפציה"
- אמנציפיציה, מבקשים מאחרים. אוטואמנציפציה: חירות אתה לא יכול לקבל מאחרים, כי אם אתה מקבל, אתה לא חופשי. חירות צריך לקחת לעצמך ולא לחקות לאומות העולם.
- מציע: "ארגנטינה או פלסטינה":
– ארגנטינה היא ארץ ריקה שקיבלה הרבה מאוד מהגרים אז כי הייתה ריקה (היום ארגנטינה מונה יותר איטלקים מספרדים).
– פלסטינה: מהר מאוד הוא מבין שזה מה שחשוב.
- ניתוח מדיציני לאנטישמיות: יש מחלה. יהודופוביה. מחלה אוניברסאלית שאי אפשר לרפא ממנה את הגויים.
- היהודים הם אחרים:
– מחד הם מבקשים להיות כמו כל העמים
– מאידך אין להם מאפיינים משותפים כמו טריטוריה "אין לו לעם היהודי ארץ אבות, אין לו מרכז, אין לו נקודת כובד, לא ממשלה משלו […]".
- תיאור היהודי: "אבדה לנו הכרת עצמאותנו היהודית".
- פינסקר מדבר בפירוש על ארץ ישראל.
- היהודים שישארו ברוסיה ברגע שתהיה ארץ ישראל, יהיו כמו כל העמים האחרים שיש להם טריטוריה משלהם אבל ברגע שתהיה ארץ.
- לומד משהו מהמציאות הפוליטית של האימפריה העות'מאנית – המקרה המרוני בלבנון. 1870 בהר הלבנון: פרעות נוראיות בין המרונים, למוסלמים, לדרוזים. התחיל לחץ בינ"ל של מדינות נוצריות להקים בהר הלבנון מדינה עם אוטונומיה למרונים. בפועל זה לא בדיוק הצליח. פינסקר אומר: תראו מה קרה למרונים, יש אפשרות לקבל אוטונומיה יהודית (עוד לא מדינה) בעזרת לחץ בינ"ל.
- חובבי ציון (חיבת ציון) הוקמו ברוסיה ב1882:
– עידוד עלייה של אלפים לארץ
– הקמת מושבות (זכרון, יסוד המעלה, רחובות, ראש פינה)
– גיוס כספים
– יצירת אפשריות משפטיות לרכישת קרקעות.
– עשתה משהו עצום: גרמה להתעוררות בכל העולם שראו את מה שקורה.