ההגות הציונית לדורותיה: פרץ סמולנסקין ומשה לייב לילינבלום

ההגות הציונית לדורותיה: פרץ סמולנסקין ומשה לייב לילינבלום

ההגות הציונית לדורותיה

פרץ סמולנסקין

  • היהודים הם עם.
  • לפני 1881:

–          "עם אנחנו, אשר ברוח ובמחשבה נחשוב נפשנו כאחוזים איש ורעהו באחווה" (העיקרון השלישי של המהפכה הצרפתית).

–          "במעשה ובפועל – בנים נאמנים אנו בכל ארץ בה נשב […], אין לנו ארץ (מלבד רוסיה) […] ארץ תורתנו היא עושה אותנו לרוח" => אנחנו עם רוחני. אין לנו ארץ חומרית מלבד רוסיה.

  • ·         1881 מהפך תפיסותיו של סמולנסקין:
  • ארץ ישראל: ארץ קונקרטית
  • קרא את הסקר של החברה הבריטית על ארץ ישראל (נעשה בשנות ה-80)
  • עוסק בכושר הקליטה של עם ישראל: "התבוננו היטב את מצבה […] ומצאו כי טובה הארץ מאוד […] יש בכוחה להחיות 14 מיליון נפש" (לקוח מתוך הסקר הבריטי).
  • מפרט את מעלות ישראל על אמריקה:

–          לציבור המסורתי דתי ארץ ישראל יותר טובה.

–          ארץ ישראל יותר קרובה לריכוזי האוכלוסייה באירופה.

–          יש יישוב יהודי בארץ ישראל (היישוב הישן) שחיים על חשבון כספי תרומות (הוא מודע לבעיה הזו) אך אפשר לעשות להם פרודוקטיביזציה.

–          ארץ ישראל היא במרכז המסחר הבינ"ל (מציין שיש פוטנציאל למפעל זכוכית בגלל זכיחות החול) לאחר פתיחת מייצרי סואץ.

לילינבלום

  • ב1881 מגיעה למסקנה שלא ילך מה שקיוונו לו: החופש שניתן ליהודים.
  • "מי לה' לעמו, לציון אני" "כולנו, אפיקורסים, חרדים מוסרים נפשינו בה'"
  • מבחן הסולידריות היהודית הוא בקירוב הדעות: בין הרבנים לבין המודרניים המשכילים. "אחדות יכולה להיות אצל כבשים, לא אצל בני אדם". תמיד היינו חלוקים. יוצא נגד התפיסה שפעם היינו מאוחדים והיה טוב.
  • הוא טען: שונאי יהודים, שונאים גם את היהודים החדשים. זאת בניגוד להרבה יהודים משכילים שסברו שהאנטישמיים שונאים רק את היהודיים המסורתיים עם המראה המסורתי.
  • היו אז מעט מאוד רוסים שיצאו להגנת היהודים.
  • כל קבוצה מתחילה להאשים את היהודים שהם נגדם: היהודים נגד הקפיטליסטים, הנציונאליסטים רואים ביהודים קוסמופוליטיים ולהפך, החופשיים אומרים שהיהודים אדוקים ולהפך. המוסיקאים מאשימים אותנו בהשחתת המוסיקה וכו'.
  • 3 אופציות בפני היהודים:

–          לסבול את הסבל הקיים.

–          להתבולל: יכול להיות פתרון ליחיד, אבל בטח שלא פתרון לכלל

–         תחייה לאומית בארץ ישראל: "שם ירכשו להם דורותינו האמיתיים חיים נורמאלים והיהודיים במלוא מובן המילה".

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: