דיאטת דופמין: שיטה להצלחה בתקופת הבחינות (ובכלל)

ישנה תזונה מיוחדת שיכולה לעזור לכם לעבור בהצלחה יתירה תקופת בחינות ולמעשה כל אתגר שמצריך ריכוז והתמדה. מה שמיוחד בתזונה הזו הוא שמדובר לא (רק) באוכל, אלא גם בתזונה מנטלית.

על מנת להבין כיצד צום דופמין או דיאטת דופמין יכולה לעזור לפרודוקטיביות שלנו עלינו לקבל שתי הנחות:

א. המוטיבציה שלנו היא מוגבלת. בין אם יש לנו הרבה מוטיבציה או קצת, היא בסופו של דבר מוגבלת. זה לא עניין של זמן או של הספק, אלא ההכרה בכך שיש סך סופי של דברים שאנחנו מסוגלים להביא את עצמנו לעשות, ועל כן ההבנה הפשוטה שכל דבר שאנחנו עושים יבוא על חשבון משהו אחר.

ב. אנחנו תמיד נעדיף תגמול גבוה על מעט מאמץ. כאן נכנס הדופמין*, שהוא הורמון במוח שזכה לכינוי "הורמון האושר" בשל הקשר שלו לתחושות חיוביות. בגדול, כל פעולה שמסבה לנו סיפוק "מתגמלת" את המוח ב"שוט" של דופמין. כמו מכור, המוח שלנו תמיד ישאף להשיג כמה שיותר מהחומר הכיפי הזה, ולכן יחתור בכיוון של הפעולות שמספקות כמה שיותר דופמין זמין.

 

והנה הבעיה: שפעולות כמו שיטוט ברשתות חברתיות, צפייה בטלביזיה, משחקי מחשב, אכילה, צריכת תכנים אירוטיים וכדומה הן כולם פעולות שמשיגות למוח שלנו רמות גבוהות של דופמין וללא כל מאמץ. זאת לעומת פעולות קשות עם תגמול דחוי מאוד כמו למידה או עבודה. כאשר המוח שלנו מקבל כמויות גדולות של דופמין מפעולות כאלו, הוא "גומר" את המוטיבציה שלו על הפעולות האלו. כל דבר אחר נראה משעמם, תפל ובלתי מתגמל. אם הרגשתם פעם שהטלפון הנייד אוכל לא רק את הבטריה של עצמו אלא גם את שלכם, אתם כנראה צודקים.

 

משטר דופמין

הרעיון של "צום דופמין" או "דיאטת דופמין" (עליו חתום ד"ר קמרון סת' מקליפורניה) אומר בפשטות שעל מנת לשמור מוטיבציה לפעולות החשובות לנו אנחנו צריכים לחסוך באלו המסיבות לנו הנאה "ריקה". ככל שאנחנו מונעים מהמוח את הסיפוקים הקלים שלו (פחית שתייה, פחמימה ריקה, סרטון באינטרנט, גלילה ברשת חברתית, סיגריה…) כך הוא יפנה את המאמצים שלו לכיוונים הדורשים יותר מאמץ, כמו למידה.

אין צורך לקבל על עצמכם נזירות (למרות שהרבה נזירים נעשו כאלו לשם מטרה זו). הפחתה זמנית של רמות דופמין בטווח קצר יכולה לעזור לכם להתמודד עם תקופת בחינות או מועדי הגשה. הפחתה שיטתית כמו קביעת גבולות לזמן מסך או קביעת יום אחד בשבוע הרחק מטכנולוגיה יכולים לעזור לאורך זמן להעלות את רמות הריכוז והמוטיבציה.

 

* השימוש כאן במונח "דופמין" חוטא למשמעות הנוירוביולוגית שלו, ולמעשה הוא משמש כאן ובתיאוריה של "דיאטת דופמין" כמטאפורה לצרכי הסבר התנהגותי. לקריאה נוספת כאן.

 

לקריאה ולימוד נוסף (אנגלית)

Julie Fraga "Dopamine fasting: Would a hiatus from pleasure make us better at life?"

Bowles, Nellie  "How to Feel Nothing Now, in Order to Feel More Later"

כתבה על צום דופמין בעמק הסיליקון

עוד מאמרים על מוטיבציה ופרודוקטיביות

אולי יעזור לך גם:

תקופת מבחנים או כתיבת עבודה: טיפים למתקדמים

22 ציטוטים מוצלחים על הצלחה

משפטי ביטחון עצמי – ציטוטים יפים

 

 

בודהה על משמעות הסבל והאושר

האם הרצון שלו באושר הוא המקור לכל הסבל שלנו? רעיון הסבל עומד ביסוד תורת הבודהיזם ובבסיס הדרך להשתחרר ממנו שהציע בודהה

עוד דברים מעניינים: