תפיסת המהפכה של לנין

אמנם לנין הכיר שרוסיה צריכה לעבור מהפכה בורגנית לפני מהפכת הפועלים, אבל חשב שהתפיסה המנשביקית פסיבית מדי. לא חשב שזה שולל את הגורם האנושי – אמנם נגזר על האדם לנוע למהפכה על פי חוקי ההיסטוריה, אבל אפשר לזרז את זה! חשוב שתהיה תשתית של מהפכנים מרקסיסטים שיקפצו על כל הזדמנות. אם לא יהיה כזה דבר, יש סיכוי שכל הזדמנות תפוספס. לכן מה שחשוב זה מפלגה של מהפכנים. הוא עצמו אמר שהקומוניסטים הם האוונגרד של התנועה הפועלית – המפלגה צריכה להיות האוונגרד. אחרת יבואו אנשים שלא מחויבים למהפכה. מפלגת הפועלים בעיני לנין לא אומר שהחברים הם פועלים, אלא מייצגים את האינטרסים האובייקטיבים של המעמד הפועלי. לדוגמא, הלייבור הבריטי מורכב בעיקר מפועלים, אבל הם לא פיתחו תודעה מרקסיסטית, ולכן עבור לנין זו מפלגה בורגנית, למרות הרפורמות לטובת הפועלים. לעומת זאת, מפלגת הפועלים ברוסיה יכולה להיות פרולטארית, למרות שחבריה הם אנשי אינטליגנציה. בפמפלט המפורסם שלו, שגם שמו "מה לעשות?".

המנשביקים האשימו את לנין בפלגנות, אבל הוא לא נרתע מזה. היה מוכן לשלם את המחיר למען קבוצת המהפכנים שלו. האשימו אותו בהקמת משטר דיקטטורי במפלגה, אבל הוא גרס שהמפלגה המהכפנית צריכה להיות ממושמעת. האשימו אותו שהוא בלאנקיסט, על שם בלאנקי הצרפתי, אשר האמין לא במהפכה אלא בהפיכת השלטון באמצעות קשירת קשרים. אבל הוא חשב שמטרת המפלגה היא להנהיג את ההמונים, לא לפעול בסתר – אבל בסוף ההפיכה שלו לא נראתה כך.

הסוציאל-דמוקרטים צריכים לשתף פעולה עם האיכרים (מה שלא היה מקובל על המנשביקים), כי הדרך הכי טובה לאי-יציבות עוברת דרכם, טקטית. המפלגות של האיכרים דרשו חלוקה מחודשת של האדמות, ולנין תמך בה כי היא גישה מהפכנית, ולנין עלה איתה לשלטון, למרות שהוא כמובן לא האמין בה. רק לשבור את הסדר הקיים. ב-1905, במהפכה, השלטון עשה ויתורים לקראת משטר חוקתי, לנין התנגד להשתתפות המפלגה בבחירות, כי זה משחק בורגני. אחר כך הוא שינה את דעתו, כי הבין שהסיעה בפרלמנט תיתן מחסה חוקי למפלגה. לנין תמך בתנועות של עמים אחרים לזכות לאומית, כי זה ממוטט את השלטון, מה שעורר את זעמם של המנשביקים, כי זה מנוגד למרקסיזם. כאשר הוא צבר מספיק כוח הוא כבש מחדש מה שהיה צריך. חשב שכל הפועלים צריכים לגרום למהפכה, ונבהל לגלות על המלחמה. במטה הגרמני ידעו על זה. כאשר פרצה המהפכה ב-17', המטכ"ל הגרמני אפשר ללנין לחזור לרוסיה, כי קיוו שהוא יוצאי את רוסיה ממעגל המלחמה, לשם איחוד הכוחות נגד אנגליה וצרפת. וכך עשה לנין. בגלל המלחמה העם היה חמוש, אבל גם עייף מהמלחמה הארוכה, פעילי המפלגה עשו פעולות כדי לשכנע את החיילים שלא להילחם ולמוטט את הצבא. לא היה ברור מי השליט – שלטון דו-ראשי, הפרל' של תקופת הצאר, הממשלה הזמנית, אבל מצד שני הוקמו מוסדות של חיילים מהפכנים – שנקראו הסובייטים. לנין תמך בהם "כל השוויון לסובייטים".

אמנות האהבה של אריך פרום

האם אהבה היא לא רגש אלא בכלל מיומנות שאפשר לרכוש וצריך לתרגל? ספר המופת "אמנות האהבה" של אריך פרום מסביר איך לאהוב אחרים ואת עצמנו.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

להשתפר: