– תיאוריית התפיסה בתקשורת חזותית
v התפיסה היא המסקנה שנעשית ע"י חיבור האינפורמציה שנאפסה ע"י איברי החישה.
v תיאוריית התפיסה מתרכזת בעיקר במשמעות שהצופה נותן לדימויים שאותם הוא רואה.
v זו תיאוריה שמונעת ע"י התוכן- מדגישה את הייחודיות של בני אדם ביכולתם לייחס משמעות מורכבת לאובייקטים אותם הם רואים.
סימנים
v התקשורת מתאפשרת בעזרת שימוש במגוון של אלמנטים ויזואליים, שהם בחזקת תפיסה חזותית.
v הבנה של סימנים, שהם למעשה מסרים, מביאה את היכולת לראות/ לבחור את התפיסה החזותית שלנו. יש ליזכור שהסימן לעיתים שוחה בין השורות.
לדוגמא: תמונתו של המלך עבדאללה עם כפייה ואשתו ראנייה עם כתר על הראש:
- ישנם כאן אלמנטים שונים ומנוגדים של מזרח ומערב.
סימנים אצל המלך: כפייה– היא סמל לעולם הערבי והיא בשבילו כמו כתר מלוכה. וסוג הכפייה היא סמל המלוכה הירדני. החליפה- מסמלת את העולם המערבי.
סימנים אצל המלכה: היד– יש לה פרנץ' בציפורניים שזה סימן של מערביות, כתר– מאוד מערבי. הבגד– הוא מזרחי, אבל משהו בחיתוך ובגימור של הצווארון (ויש גם סוג של מחשוף) הוא רמיזה לטעם המערבי.
סימן משותף: לחיצת היד ההדדית שלהם מבקשת לשדר סוג של הדדיות.
שלושת סוגי סימנים/ מסמנים:
- סימנים איקונים– עיקרון הדומות –קשר ישיר של דומות בין המסמן למסומן.
- סימנים אינדקסאקליים- קשר הגיוני של סיבתיות בין המסמן למסומן- סיבה ותוצאה.
- סימבולי- נובעים ממוסכמה חברתית.
v מהירות ההבנה של שלושת טיפוסי הסימנים משתנה, מהפשוט אל המורכב
v המכנה המשותף לשלושת הסימנים שנדרשת איזושהי למידה
v פעמים רבות הגבולות בין 3 סוגי הסימנים מטשטשים/ מעורפלים.
דוגמא ל- 3 הסימנים יחד: תמרור עצור: אייקון- הדמיון של היד לעצירה, סימבול- סימן להוריה מסוימת בגין הצבע האדום, אינדקס- סימן של עצירה או "רגע".
– ממציא התיאוריה טען שהעולם מלא בסימנים, אם לא עשוי כל כולו.
סימנים איקונים (אייקונס, ראה איקונוגרפיה)
v לקוח מהמילה היוונית הליקון, שמשמעותה דימוי.
v בתקשורת החזותית מדובר בסימנים הקלים ביותר לפענוח והדומים ביותר לדבר שאותו הם מייצגים. מדובר בדימוי (ציור, פסל )שמתקשר על ידי דומות.
v כל תמונה (צילום של ת"ז, תמונת מחזור) היא למעשה סימן איקוני, אשר מסמלת את הדבר האמיתי, והאדם מבין את המסר בזכות הדומות (שמופיעה ברמות שונות).
דוגמאות:
- קריקטורות זה סימן איקוני: אייקון של איש ואישה בשירותים ציבוריים – זה סימן להבדלה בין נשים לגברים.
- תמרורים– הם עובדים על עיקרון הדומות, על הידע שהוא בבחינת ניסיון חיים אלמנטארי. זו קליטה שהיא חושית.
– תמרורים צריכים להיות מובנים וברורים לכל ולא נבדלים בין מדינות ותרבויות.
– תמרורים הם היחידים שמדברים בשפה אוניברסאלית ונהירה לכולם.
– התמרורים מסמנים אייקונים בבסיסם הדומים ביותר למה שהם מייצגים.
סימנים אינדקסי אלים
v יש בהם קשר לוגי של הסקה/ השלכה לתוך משהו שאנו רואים. הסימן הגיוני לדבר או לרעיון שאותו הוא מייצג, ולאו דווקא דומות ישירה לאובייקט.
– אנו למדים על הקשר בדרך כלל מתוך החוויות היום יומיות.
– הפרשנות של סימנים אלה אורכת זמן רב יותר ביחס לסימנים איקונים.
לדוגמא: "אין עשן בלי אש"– כשאנו רואים עשן אנו מבינים שהייתה שם אש.
– ההבנה היא מיידית אבל דורשת לימוד והבנה קודמת.
– הקשר שלו לדבר המסומן הוא קשר של היגיון – קשר של סיבה ותוצאה.
– העשן הוא סימן אינדקסיאלי.
סימנים סימבוליים (סמלים)
v סימבול הוא המופשט מטיפוסי הסימנים- זה קשר אקראי ושרירותי. אין קשר של דומות או של סובב-מסובב אלא זה קשר שהוא פועל יוצא של מוסכמה תרבותית.
v סימבול חייב להילמד- לכל תרבות/ חברה יש מערכת סמלים משלה (לעתים ייחודית, ולעתים משותפת למספר קבוצות- אוניברסאלית). לפעמים אנו מבינים למה זה הסמל ולפעמים לא.
דוגמאות:
- אותיות– יכולות להיחשב סימבול.
- צלב– זה סימן על: סימן של הנצרות שיצאה ממנו משפחת צלבים (הצלב האדום, צלב אפיפיורי…).
- תמונה של סוכן חשאי– על פי ברגר קיימים מספר סימנים שמעידים על דמות הסוכן הסמוי (אצל שחקן קולנוע): נשיאת אקדח רוולבר, נהיגה במכונית ספורט מהירה, מעיל גשם, כובע מגבעת…
– אך 2 הצדדים מחויבים להיכרות צפופה של מערכת מוסכמות, שרק ע"י הכרות עם הסמלים התרבותיים אנו יודעים שזה סוכן חשאי.
מספיק לעשות קישור בין הסימן, למשמעות שלו בתרבות מסוימת!
v המוען/נמען לא בהכרח מחויב בהיכרות עם הרציונל – לא בהכרח חייב להיות קשר רציונאלי בין הסימן לבין משמעותו.
- הלוגו של חצי צלב – Fronte Natzionale– "החזית הלאומית"-
– יש להבין את הקשרה בעברה ובהקשר נוכחי- אסור לבלבל בין המיידיות של התגובה לדרישה של ידע מוקדם.
– האימג' כל כך מוצלח שהוא מאוד אסוציאטיבי וישר מעלה את הידע הקודם שלנו.
– הלוגו– מורכב מ- f ו-m שחוברו יחדיו (ראשי התיבות של המפלגה) – הכול נראה תמים, אך קורה כאן משהו, כי ישר קופצת האסוציאציה של הנציונאליסטים, ומהצורה של הלוגו עולה צלב הקרס באסוציאציה. זה קורה גם בזכות הצבעים: אדום, כחול, לבן.
ידע מוקדם שנדרש כדי לפרש את התמונה:
– הכרת צלב הקרס הנאצי.
– בראשית שנות ה- 90 באיטליה, קיים ריבוי מחתרות מתוך קריאה להחזיר גאווה אבודה/ עטרה ליושנה.
– Front National בנוי מהאות F ומהאות N– המפלגה הוצאה אל מחוץ לחוק כי עשתה פיגועים.
– אזור צפון איטליה (ששם נמצאה הכרזה) שסוע בויכוח בין איטלקיות לגרמניות. מתעורר בחברה רצון להפרדות מאיטליה וחבירה לגרמניה (בעיקר חזרה לשפה הגרמנית).
– מסרים חזותיים לעיתים מלווים בטקסטים (כמו האימג' הזה), ולעיתים נדרש ידע מהעבר או מהכאן ועכשיו.