שיעור 3 – אפיון דמויות: אפיון ישיר ואפיון עקיף

כתיבה יוצרת

השיעור השלישי של קורס הכתיבה היוצרת שלנו הוא במידה רבה המשכו של השיעור השני העוסק באפיון דמויות. כל כתיבה יוצרת טובה בנויה על היכולת של הקורא לפתח רגש מסוים כלפי הדמויות ולשם כך עליו להכיר אותן. בכדי לאפשר לקרוא להכיר את הדמויות בכתיבה שלנו אנחנו נוקטים במספר טכניקות של אפיון דמות שמאפשרות ליצור דרך הכתיבה תחושה של אדם אמיתי ומלא, בעל קווי אופי שניתן לזהות, תחושות שניתן להבין ורצונות שניתן להזדהות איתם.

בכתיבה יוצרת יש לנו שתי דרכים עיקריות של אפיון דמויות:

אפיון ישיר – אפיון ישיר הוא אפיון דמות על ידי ציון מפורש בכתיבה של קווי אופי. אפיון ישיר יכול להתייחס אל תיאור פיזי (גבוה\נמוך, יפה\מכוער וכו'), תכונות אופי (חכם\טיפש, טוב לב\רשע), מצב נפשי (שמח\עצוב, אופטימי\ פסימי) או כל מאפיין אחר של הדמות שלנו. נקודת התצפית כאן היא חשובה ביותר שכן היא מקרינה על המהימנות של האפיון הישיר. כלומר, אם בכתיבה שלנו אפיון ישיר נמסר מפיו של המספר הוא יותר מהימן מאשר אפיון ישיר הנמסר מפיה של אחת הדמויות שהיא מוטה וסובייקטיבית מתוקף מעמדה בעולם של הסיפור.

אפיון עקיף: בכתיבה יוצרת אפיון עקיף הוא טכניקה של אפיון דמות בה אנו מאפשרים לקורא להבין את הדמות שלנו מבלי לציין במפורש את תכונות האופי שלה אלא על ידי אלמנטים אחרים בכתיבה שמאירים את קווי האופי הרצויים לנו. הכלים המשמשים לנו במשימה של אפיון דמות דרך אפיון עקיף הם למעשה כל הדרכים שבהן אנחנו שופטים ומעריכים בני אדם בחיינו. כך למשל אפיון עקיף בכתיבה יכול להיות על ידי תיאור הפעולות של הדמות. כלומר מה שדמות עושה יכול לשמש בכדי להאיר אותה באור כזה או אחר ולהצביע על מה מניע אותה, מה המטרות שלה וכו'. גם המילים של הדמות יכולה כמובן לאפיין אותה, וכאן מדובר הן על מה שהיא אומרת והן על מה שהיא חושבת בלב. ניתן גם לדון בתודעה של הדמות (ולא בקול שלה). דרכים נוספות של אפיון עקיף הן למשל תיאור הסביבה של הדמות (אפיון מטונימי) שיכולה להעיד עליה (כמו למשל סביבה מבולגנת המעידה על אדם פזור נפש). כמובן שיש גם את עניין הקנקן וטכניקה נוספת של אפיון עקיף בכתיבה היא על ידי תיאור ההופעה החיצונית של הדמות כאמצעי להעיד על אופייה.

מי שמתעניין בצד הפילוסופי יותר של כתיבה יוצרת יכול לתת את דעתו לכך שישנם למעשה שלושה עקרונות המנחים את הדרך אל אפיון דמויות: עקרון הסיבתיות – לכל דבר שהדמות עושה או אומרת יש סיבה. עיקרון הסמיכות (אפיון מטונימי) אלמנטים בכתיבה שנמצאים בסמוך לדמות מתקשרים אליה. עקרון הדמיון – מרכיבים בכתיבה שחולקים מאפיינים משותפים יוצרים אצל הקורא קישור בניהם.

תרגילי כתיבה:

תרגיל כתיבה 1: אפיון דמויות – אפיון ישיר

תרגיל כתיבה 2: אפיון דמויות – אפיון עקיף

לשיעור הקודםלתוכן העניינים לשיעור הבא

זמן רב, מאמצים והרבה רצון טוב הושקעו בכתיבת תכני קורס הכתיבה היוצרת הניתנים כאן בחינם, אנא שקלו להראות את הערכתם בתרומה צנועה:

עוד דברים מעניינים: