גיאטרי ספיבק וכיצד לשמוע את קולם של חסרי הקול?

הפילוסופית גיאטרי צ'קרבורטי ספיבק תהתה כיצד ניתן לשמוע את קולם של אלו שאין להם קול – כל החלשים, המודרים והנשלטים בחברה, שאין להם גישה אל מוקדי הדיון הציבורי וההשפעה. עבודתה של ספיבק, ובעיקר מאמרה המרכזי "כלום יכולים המוכפפים לדבר?", מזמינה אותנו לבחון מי באמת מייצג את הקולות של השכבות באוכלוסיה שאין להם קול משל עצמם, וכיצד קולות אלו יכולים להשמע במסגרת יחסי הכוח החברתיים והפוליטיים שלנו.

הדיון של ספיבק אודות המוכפפים מתחיל בהכרה בכך שהשיח המרכזי משתיק לעיתים קרובות את הקבוצות המודרות והחלשות בחברה (מיעוטים, מגדרים שונים, עניים, חסרי-מעמד, ילדים, נשים, זקנים ועוד), בין אם על ידי דיבור בשמן ובין אם על ידי התעלמות מוחלטת מהן. ההשתקה הזו אינה רק היעדר קול; היא קשורה לחוסר היכולת להישמע בתוך המבנים שמגדירים מה נחשב ידע או דיבור לגיטימי. ספיבק טוענת שכאשר אינטלקטואלים או מנהיגים פוליטיים טוענים לייצג את המוכפפים, הם מסתכנים בכך שהם משליכים את פרשנויותיהם האישיות, שעשויות שלא להתאים לחוויות או לרצונות האמיתיים של המודרים.

 

למי יש קול, ומי מעניק אותו?

אחד ההיבטים החזקים ביותר בעבודתה של ספיבק הוא הביקורת שלה על הרעיון שהמוכפפים יכולים פשוט "לקבל" קול מידי מגינים בעלי כוונות טובות. היא מזהירה כי תהליך זה מוביל לעיתים קרובות למעין "הפעלת בובות", שבה קולו של המוכפף מסונן דרך נקודות המבט של בעלי הכוח. תהליך זה יכול לעוות או לפשט יתר על המידה את המציאות המורכבת של חיי המוכפפים, ולהפוך אותם לנרטיבים שקל לעכל במסגרת הדומיננטית.

במקום להניח שנוכל לדבר בשמן של קהילות מודרות, ספיבק מפצירה בנו להקשיב יותר בקפידה ובביקורתיות לאופנים בהם הן יכולות באמת להתבטא. הדבר מחייב אותנו להכיר במגבלות של נקודות המבט שלנו ולהיות ערים לדינמיקות הכוח הפועלות בכל מעשה של ייצוג. אין זה מספיק להגביר קולות; עלינו גם לשקול את התנאים שבהם קולות אלו נשמעים ומובנים. הבנת המוכפפים, אם כך, אינה רק הכרה במי שמודר, אלא גם בחינה ביקורתית של האופן שבו אנו עוסקים ומייצגים את אלו הנמצאים בשוליים. זוהי קריאה לגשת לנושאים אלו בענווה, במודעות, ובמחויבות לשינוי אמיתי ומעמיק.

 

לדעת עוד:

 

עוד דברים מעניינים: