ג'ורג'ונה- ונוס ישנה

ג'ורג'ונה- ונוס ישנה/ ונוס מדרזדן – 1510 בערך – דרזדן:

ג'ורג'ונה - ונוס ישנה


ונוס הישֵנה" או "ונוס מדרזדן" (1510) הוא ציור מאת צייר הרנסאנס האיטלקי ג'ורג'ונה.

הציור, שהוא אחד מעבודותיו האחרונות של הצייר, מתאר את דמותה של אישה עירומה השוכבת על בדים בטבע ונשענת על גזעו של תלולית אדמה, תלולית שרק חלקה נגלה לצופה. במישור אחורי יותר מופיעים מבניה של מעין אחוזה כפרית הניצבת על גבעה ובתים נוספים מתוארים ברקע של הציור. תיאור של דמות נשית עירומה, אפילו הייתה האלה ונוס, היווה בתקופה זו חידוש מרעיש, בייחוד על רקע תיאור הנוף בעל הסממנים התקופתיים. על פי עדויות, בזמן מותו נותרו השמיים שביצירה לא גמורים בחלקם וטיציאן, תלמידו של ג'ורג'ונה, סיים את תיאורם. שינו משמעותי נוסף היה במחיקת דמותו של קופידון אשר התרחש במהלך תהליך רסטורציה של הציור.

אנו רואים בציור הזה פרספקטיבה קווית של נקודות מגוז בתוך התמונה ומחוצה לה- בנוסף, פרספקטיבה אווירית של הקטנה אופטית וטשטוש של ההרים והשמיים. התנוחה בה שוכבת הדמות מזכירה שוב תנוחת S גותית וגם תנועת הספק הסתרה ספק גילוי של האזורים האינטימיים- דומה לונוס של בוטיצ'לי וגם לדמויות מהפיסול הרומי-יווני ומקרינה גם בפניה- ריחוק אלוהי ושמימי שאנו מכירים מהיצירות בתקופה הקלאסית.

תולדות האמנות

שפרה ופועה מורדות בפרעה וגם בעמרם

מי היו שפרה ופועה כוכבות שמות פרק א'? מה משמעויות השמות שלהן וכיצד הן קראו תיגר (פמיניסטי) גם על המלך פרעה וגם על הבעל/אבא עמרם.

עוד דברים מעניינים:

איך דמוקרטיות מתות (ולמה)?

למה ספר שדיבר על כך שדמוקרטיות לא חייבות לקרוס אלא יכולות פשוט לדעוך עורר מהומה כל כך רבה בארה"ב? על "איך דמוקרטיות מתות" והשפעתו