איוב פרק ט': תגובת איוב – פירוש

א                  וַיַּעַן אִיּוֹב, וַיֹּאמַר.

ב  אָמְנָם, יָדַעְתִּי כִי-כֵן;    וּמַה-יִּצְדַּק אֱנוֹשׁ עִם-אֵל.

ג  אִם-יַחְפֹּץ, לָרִיב עִמּוֹ–    לֹא-יַעֲנֶנּוּ, אַחַת מִנִּי-אָלֶף.

ד  חֲכַם לֵבָב, וְאַמִּיץ כֹּחַ–    מִי-הִקְשָׁה אֵלָיו, וַיִּשְׁלָם.

ה  הַמַּעְתִּיק הָרִים, וְלֹא יָדָעוּ–    אֲשֶׁר הֲפָכָם בְּאַפּוֹ.

ו  הַמַּרְגִּיז אֶרֶץ, מִמְּקוֹמָהּ;    וְעַמּוּדֶיהָ, יִתְפַּלָּצוּן.

ז  הָאֹמֵר לַחֶרֶס, וְלֹא יִזְרָח;    וּבְעַד כּוֹכָבִים יַחְתֹּם. – מתאר את גדולת ה' ברור שהאדם לא יכול לתפוס את זה. הוא יודע את כל מה שהם טוענים על ה'.

ח  נֹטֶה שָׁמַיִם לְבַדּוֹ;    וְדוֹרֵךְ, עַל-בָּמֳתֵי יָם.

ט  עֹשֶׂה-עָשׁ, כְּסִיל וְכִימָה;    וְחַדְרֵי תֵמָן.

י  עֹשֶׂה גְדֹלוֹת, עַד-אֵין חֵקֶר;    וְנִפְלָאוֹת, עַד-אֵין מִסְפָּר.

יא  הֵן יַעֲבֹר עָלַי, וְלֹא אֶרְאֶה;    וְיַחֲלֹף, וְלֹא-אָבִין לוֹ.

יב  הֵן יַחְתֹּף, מִי יְשִׁיבֶנּוּ;    מִי-יֹאמַר אֵלָיו, מַה-תַּעֲשֶׂה.

יג  אֱלוֹהַּ, לֹא-יָשִׁיב אַפּוֹ;    תַּחְתָּו שָׁחֲחוּ, עֹזְרֵי רָהַב.

יד  אַף, כִּי-אָנֹכִי אֶעֱנֶנּוּ;    אֶבְחֲרָה דְבָרַי עִמּוֹ.

טו  אֲשֶׁר אִם-צָדַקְתִּי, לֹא אֶעֱנֶה;    לִמְשֹׁפְטִי, אֶתְחַנָּן.

טז  אִם-קָרָאתִי וַיַּעֲנֵנִי–    לֹא-אַאֲמִין, כִּי-יַאֲזִין קוֹלִי. – איוב לא מאמין שהוא מקשיב לו, הוא קורא לה' והוא לא מאזין לו.

יז  אֲשֶׁר-בִּשְׂעָרָה יְשׁוּפֵנִי;    וְהִרְבָּה פְצָעַי חִנָּם. – איוב אומר שה' מרבה את פצעיו בלי סיבה.

יח  לֹא-יִתְּנֵנִי, הָשֵׁב רוּחִי:    כִּי יַשְׂבִּעַנִי, מַמְּרֹרִים.

יט  אִם-לְכֹחַ אַמִּיץ הִנֵּה;    וְאִם-לְמִשְׁפָּט, מִי יוֹעִידֵנִי. – רוצה להיות במשפט עם ה' שיאמר לו מה הוא עשה לא טוב.

כ  אִם-אֶצְדָּק, פִּי יַרְשִׁיעֵנִי;    תָּם-אָנִי, וַיַּעְקְשֵׁנִי.

כא  תָּם-אָנִי, לֹא-אֵדַע נַפְשִׁי;    אֶמְאַס חַיָּי. – חוזר על כך שהוא תם ותם.

כב  אַחַת, הִיא:    עַל-כֵּן אָמַרְתִּי–תָּם וְרָשָׁע, הוּא מְכַלֶּה. – "מכלה" תמצית הרעיון של איוב בספר הזה ; אין תורת גמול הכל סטטיסטיקה.

כג  אִם-שׁוֹט, יָמִית פִּתְאֹם–    לְמַסַּת נְקִיִּם יִלְעָג.

כד  אֶרֶץ, נִתְּנָה בְיַד-רָשָׁע–    פְּנֵי-שֹׁפְטֶיהָ יְכַסֶּה; – הוא לא אומר שה' רשע, אך השליטה בארץ ניתנה ביד רשע.

אִם-לֹא אֵפוֹא    מִי-הוּא.

כה  וְיָמַי קַלּוּ, מִנִּי-רָץ;    בָּרְחוּ, לֹא-רָאוּ טוֹבָה.

כו  חָלְפוּ, עִם-אֳנִיּוֹת אֵבֶה;    כְּנֶשֶׁר, יָטוּשׂ עֲלֵי-אֹכֶל.

כז  אִם-אָמְרִי, אֶשְׁכְּחָה שִׂיחִי;    אֶעֶזְבָה פָנַי וְאַבְלִיגָה.

כח  יָגֹרְתִּי כָל-עַצְּבֹתָי;    יָדַעְתִּי, כִּי-לֹא תְנַקֵּנִי.

כט  אָנֹכִי אֶרְשָׁע;    לָמָּה-זֶּה, הֶבֶל אִיגָע.

ל  אִם-הִתְרָחַצְתִּי במו- (בְמֵי-) שָׁלֶג;    וַהֲזִכּוֹתִי, בְּבֹר כַּפָּי.

לא  אָז, בַּשַּׁחַת תִּטְבְּלֵנִי;    וְתִעֲבוּנִי, שַׂלְמוֹתָי.

לב  כִּי-לֹא-אִישׁ כָּמוֹנִי אֶעֱנֶנּוּ;    נָבוֹא יַחְדָּו, בַּמִּשְׁפָּט. – הוא ממש מבקש מה' "בוא נבוא למשפט תסביר לי איפה אני לא בסדר" – קריאה למשפט.

לג  לֹא יֵשׁ-בֵּינֵינוּ מוֹכִיחַ–    יָשֵׁת יָדוֹ עַל-שְׁנֵינוּ.

לד  יָסֵר מֵעָלַי שִׁבְטוֹ;    וְאֵמָתוֹ, אַל-תְּבַעֲתַנִּי.

לה  אֲדַבְּרָה, וְלֹא אִירָאֶנּוּ:    כִּי לֹא-כֵן אָנֹכִי, עִמָּדִי.

 

 

חזרה אל סיכום ספר איוב

בודהה על משמעות הסבל והאושר

האם הרצון שלו באושר הוא המקור לכל הסבל שלנו? רעיון הסבל עומד ביסוד תורת הבודהיזם ובבסיס הדרך להשתחרר ממנו שהציע בודהה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: